Selv tage tøj på? Hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. august 2013

Tulle28

Min datter er 3 år og 5 mdr. og har selv kunne tage tøj af og på det sidste års tid - måske endda lidt længere? Sko og strømper kan hun også. Så vidt muligt prøver jeg at anspore hende til at gøre det selv, men det er jo tit man liiiige er lidt sent på den og ja, så er det jo nemmere at gøre det for dem Men vi gør dem jo en bjørnetjeneste.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. august 2013

Pikku Myy

Capri Sonne skriver:

Hvor gammel er din dreng?

Min datter bliver 4 lige om lidt, men vi kæmper en del med tøjet og jeg føler hun er for gammel til alt den hjælp

Hun kan ikke koncentrere sig om at gøre det selv og bliver nemt frustreret hvis det driller og så giver hun bare op. Så jeg hjælper en del og måske jeg bare skulle acceptere det? Der er jo ingen voksne der går rundt og ikke kan finde ud af at tage tøj på hehe,

Han bliver snart 5 ... Og så lyder han meget som din datter: Mister koncentrationen og har nemt til frustration når det ikke virker. Men det er faktisk ikke fordi han ikke er lærenem - han kunne lyne sin egen jakke i vuggestuen. Jeg tror bare det handler om at han ser det som en slags nærhed som han ikke er klar til at afgive, og så accepterer vi det, men prøver alligevel at holde det på et minimum.
Mit største problem med det, er at han ikke opnår tilfredsstillelsen ved at gøre tingene selv, men det er så der han siger at det gør han jo AL-TID i børnehaven ...

Anmeld

31. august 2013

B&J

uhh det er jo et farligt emne

daniel er 3½år og jeg hjælper ham nok lidt for meget med tøjet men han hjælper dog stadig også til når jeg gør det løfter armene osv og stikker armene igennem tøjet og jaa jeg har jo set han næsten kan det hele selv jeg skal vist til at stoppe

Anmeld

31. august 2013

VIPpigen

Uhh, jeg tror det svinger så meget, både fra hvilken hjælp barnet har fået i dp/vs, og derhjemme.

Da Lilje startede i dp, da gjorde hun intet selv. Og da hun flyttede dp kunne hun heller ikke (21 mdr) men så skete der pludselig noget, hun kom i en dp, med kun ældre eller jævnaldrende piger. Og så blev hun bestemt, så alt tog hun på i løbet af ingen tid, og jeg skal i dag ABSOLUTE IKKE hjælpe, kun hvis HUN SPØRGER om hjælp. Er du vimmer hun bliver tosset hvis jeg prøver bare at rette blusen ud, så hun kan få en arm igennem.

Ja, nogen gange sider enten bukser eller bluse forkert, men hun er stolt, og står med armene ud til siden og siger 'MIG SELLE GØRER' 

Hun bliver forresten 3 til november

Anmeld

31. august 2013

Svenne

Min søn er 3 år og trodsig!

Jeg må indrømme, at jeg ikke engang gider forsøge. Så kom vi aldrig ud af døren om morgenen!

Så vi er ikke nået dertil endnu.
Om morgenen tager han ikke engang selv sko og jakke på 

Anmeld

31. august 2013

raca

hvis det kan selv er det vel det vigtigteste..

vi andre kan jo også godt selv hente det glas vand vi ber manden hente og vi skal også fint selv gøre ALT selv men ind i mellem er det rart at andre viser omsorg ved at hjælpe en..

så hjælp kan være omsorg mener jeg..

mine har kunne var de var knapt 2..

den ælste gør alt selv nu.. en overgang gjode den yngste også alt selv er det kun en del selv.

men det er forældrene der har valgt at vi skal ud af døren tidligere om morgen end børne entlig mentalt er klar til så derfor har vi valgt at hjælpe dem

men jeg ved de kan finde ud af det og det er det vigtigste..

men jo hvis det genere dig at hjælpe og du bliver mere irrietret over at han skal havde hjælp og de finder det vigtigt og kæmpe med ham om morgen så gør det.

Anmeld

31. august 2013

mpr

MorDk skriver:

Hvornår kan man "kræve" at ens barn selv tager sit tøj på?

Tager Jeres barn selv tøj på? Hvor gammel er jeres barn?

Jeg tænkte idag da jeg gav min søn på knapt 3 år tøj på at jeg faktisk "hjælper" ham ALT for meget!!! Det er jo for åndssvagt  Han går i BH og ja han kan jo godt. Men jeg gør det nærmest for ham. Tænker der må laves om på det... men igen... han er bare så "selvstændig" (læs: trodsig) at jeg nogle gange bare tænker... "ejj det gør jeg sgu bare"....

Hvad siger I? Skal jeg bare lade ham tage tøj på selv eller? Hvad når man skal ud af døren om morgenen??? Det kan jo tage evigheder så....

Hvis han selv kan så synes jeg du skal tage kampen og presse ham til selv at gøre det.. Min kærestes pige på 5½ prøver stadig at overtale os til at hjælpe hende i tøjet for "eeej det kan jeg ikke selv" hvor det egentlig bare handler om at komme over hvor gæret er lavest (i dette tilfælde er det nemmere at sidde og slappe af imens forældrene giver tøj på) Så vidt jeg ved har hun kunne tage det meste tøj på selv siden hun var 2½ så det er jo ikke der problemet ligger Vi er bare ved at afvende hende fra det sidste for hun har jo fået hjælp til at lukke jakken og få skoene ordentligt på men det kan hun sagtens selv nu og gør det også når hun ser at hun igen vejne kommer med at være trodsig..

Hvis du ikke tager kampene op når de er små så ender du med at skulle være tjener for din søn på andre måder fordi så ved han hvordan han skal vikle dig rundt om sin finger  

Håber du finder en løsning ^^

Anmeld

31. august 2013

raca

Chel1992 skriver:

Hvis han selv kan så synes jeg du skal tage kampen og presse ham til selv at gøre det.. Min kærestes pige på 5½ prøver stadig at overtale os til at hjælpe hende i tøjet for "eeej det kan jeg ikke selv" hvor det egentlig bare handler om at komme over hvor gæret er lavest (i dette tilfælde er det nemmere at sidde og slappe af imens forældrene giver tøj på) Så vidt jeg ved har hun kunne tage det meste tøj på selv siden hun var 2½ så det er jo ikke der problemet ligger Vi er bare ved at afvende hende fra det sidste for hun har jo fået hjælp til at lukke jakken og få skoene ordentligt på men det kan hun sagtens selv nu og gør det også når hun ser at hun igen vejne kommer med at være trodsig..

Hvis du ikke tager kampene op når de er små så ender du med at skulle være tjener for din søn på andre måder fordi så ved han hvordan han skal vikle dig rundt om sin finger  

Håber du finder en løsning ^^

børn på 3 år vikler ikke deres forældre om lille fingren.

din pap datter har brug for ekstra opmærksomhed hun er jo delt mellem 2 familier og har hele tiden noget fysisk og phykisk nærværd hun mangler fra den ene familie,

at blive klædt på kan være en måde at få den på.. særligt de dage hun phykisk ikke helt er på toppen. og har brug for ekstra nærværd

hvad ville du sige til hvis du bad din mand hente et glas vand, eller smutte på tanken en dag du havde haft det hård dag.. og han siger.. nej jeg har valgt at tage kampen med dig, det er jo pjat jeg skla skal gøre det.. for du kan jo selv..

så man bliver nødt til at forstå motivet bag ved at bede om hjælp. inden man tager kampen og afviser at hjæpe barnet.

børn bliver ikke uselvstænidge af at se man kan hjælpe hiannen.. på et tidspunkt gider de ikke bliver klædt på mere. og på et tidspunkt vil de gerne selv, og det at blive klædt på forde man har brug for den omsorg. det kan være at blive klædt på behøves ikke at udvikle sig til barnet vikler forældrene om fingren og ser dem som tjænere.

Anmeld

31. august 2013

Capri Sonne

Pikku Myy skriver:

Han bliver snart 5 ... Og så lyder han meget som din datter: Mister koncentrationen og har nemt til frustration når det ikke virker. Men det er faktisk ikke fordi han ikke er lærenem - han kunne lyne sin egen jakke i vuggestuen. Jeg tror bare det handler om at han ser det som en slags nærhed som han ikke er klar til at afgive, og så accepterer vi det, men prøver alligevel at holde det på et minimum.
Mit største problem med det, er at han ikke opnår tilfredsstillelsen ved at gøre tingene selv, men det er så der han siger at det gør han jo AL-TID i børnehaven ...

Åhh det kender jeg godt. Vi roser hende når hun klarer noget selv, men det reagerer hun ikke rigtig på. Hun er ikke så god motorisk og hun kan f.eks ikke selv lyne, men ellers kan hun godt, det har bare ingen interesse overhovedet.

I børnehaven hjælper de hende, men ikke så meget som vi gør herhjemme. Tror jeg må tage det som det kommer og ikke stresse sådan over at vi hjælper lidt mere end hvad der virker normalt

Anmeld

31. august 2013

Pikku Myy

Capri Sonne skriver:

Åhh det kender jeg godt. Vi roser hende når hun klarer noget selv, men det reagerer hun ikke rigtig på. Hun er ikke så god motorisk og hun kan f.eks ikke selv lyne, men ellers kan hun godt, det har bare ingen interesse overhovedet.

I børnehaven hjælper de hende, men ikke så meget som vi gør herhjemme. Tror jeg må tage det som det kommer og ikke stresse sådan over at vi hjælper lidt mere end hvad der virker normalt

Helt sikkert: Ingen stress. Jeg tvivler meget på at det bliver nemmere for din datter, hvis du står ved siden af og siger "du kan jo godt, så du skal selv!"

Hvis du føler hun måske har brug for at blive presset lidt, kan du jo ind i mellem være lidt for langsom, og på den måde "provokere" hende til selv at hjælpe til

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.