Hvordan lærer jeg mit barn at have styr på sin økonomi?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.644 visninger
16 svar
25 synes godt om
29. august 2013

Signe-bine

Hei allesammen 

Som der ligger i overskriften, så vil jeg gerne høre lidt om hvad i andre gør/har gjort eller hvad jeres forældre gjorde, der virkede?
Jeg har altid haft dårlig økonomi. Jeg er god til at overskue den, f.eks. med hvad jeg har af indtægter og udgifter og at lægge et budget. Jeg er bare SÅ dårlig til at overholde det her budget, i forhold til mit forbrug, altså jeg er slem til at købe ting jeg måske ikke har SÅ meget brug for. Og selvom jeg er blevet MEGET bedre end jeg var da jeg var 18år, så vil jeg gerne blive endnu bedre, og kunne lære min datter (jeg er 31+ et eller andet idag) at havde bedre styr på hendes penge.

Det jeg selv tumler med, er f.eks. afbetaling på en dejrører, et mindre banklån, studielån og en kassekredit. Jeg kan godt overskue det, og der bliver betalt af til tiden og jeg har besluttet aldrig mere at oprette efbetalingsordninger på indkøb. - Men tilbage til sagens kerne, hvordan kan jeg lære mit barn ikke at tømme kontoen hver måned, og måske spare lidt op så der er til uforudsete udgifter eller lignende, når jeg selv er så dårlig til det? 

Jeg er godt klar over, at det ikke er økonomien hun skal lære om som det første efter fødslen  Og jeg ved også godt, at man som forældre er et eksempel for sit barn, så det hjælper måske allerede, at jeg langsomt bliver bedre i takt med at de her åndsvage lån bliver betalt af. MEN jeg er stadig meget nysgerrig for at vide hvad andre gør og har gjort som har virket, for nu har jeg jo som sagt aldrig selv været i den situation at jeg har forstået ikke at bruger hver eneste krone hver måned... og nogle gange lidt til  (sur på mig selv &nbsp

Hav en god dag 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2013

DianaRJS

Siiigneee skriver:

Hei allesammen 

Som der ligger i overskriften, så vil jeg gerne høre lidt om hvad i andre gør/har gjort eller hvad jeres forældre gjorde, der virkede?
Jeg har altid haft dårlig økonomi. Jeg er god til at overskue den, f.eks. med hvad jeg har af indtægter og udgifter og at lægge et budget. Jeg er bare SÅ dårlig til at overholde det her budget, i forhold til mit forbrug, altså jeg er slem til at købe ting jeg måske ikke har SÅ meget brug for. Og selvom jeg er blevet MEGET bedre end jeg var da jeg var 18år, så vil jeg gerne blive endnu bedre, og kunne lære min datter (jeg er 31+ et eller andet idag) at havde bedre styr på hendes penge.

Det jeg selv tumler med, er f.eks. afbetaling på en dejrører, et mindre banklån, studielån og en kassekredit. Jeg kan godt overskue det, og der bliver betalt af til tiden og jeg har besluttet aldrig mere at oprette efbetalingsordninger på indkøb. - Men tilbage til sagens kerne, hvordan kan jeg lære mit barn ikke at tømme kontoen hver måned, og måske spare lidt op så der er til uforudsete udgifter eller lignende, når jeg selv er så dårlig til det? 

Jeg er godt klar over, at det ikke er økonomien hun skal lære om som det første efter fødslen  Og jeg ved også godt, at man som forældre er et eksempel for sit barn, så det hjælper måske allerede, at jeg langsomt bliver bedre i takt med at de her åndsvage lån bliver betalt af. MEN jeg er stadig meget nysgerrig for at vide hvad andre gør og har gjort som har virket, for nu har jeg jo som sagt aldrig selv været i den situation at jeg har forstået ikke at bruger hver eneste krone hver måned... og nogle gange lidt til  (sur på mig selv &nbsp

Hav en god dag 

jeg havde det på samme måde da jeg blev enlig med drengene i 2010, men besluttede mig for at sådan skulle de ikke vokse op hvor jeg virkelig skulle vende og dreje hver øre jeg havde! så jeg lavede nogle små fine konvulutter, hævede alle vores madpenge og delte op i de konvulutter, var der penge til overs fra den ene uge røg de bare videre til næste uges konvulut, og til sidst havde jeg fkatisk en fin lille " opsparing" ud af det, da jeg havde gjort det i nogle måneder var der f.eks. utrolig meget overskud på min konto da jeg ikke købte alt mulig unødigt og er desværre der pengene tit og ofte ryger hen, og på den måde fandt jeg egentligt ud af det var 20x bedre at have overskud og mere lettende, nu bor jeg dog ikke alene mere, men er stadig mig der står for det økonomiske, og mine børn er allerede nu beviste om at man ikke bare køber hvad som helt, ikkea t de ikke engang imellem må få noget når de er med ude og handle, for self. må de det, ikke hver gang men nogen gange som en "overraskelse", men at handle med omhu og ikke bare bruge penge for at bruge penge, er vidst den bedste måde at lære ungerne det på

Anmeld

29. august 2013

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg tænker

lære børnene værdien i at spare op og mærke glæden over SELV at købe sine ting.

vise dem via egne handlinger, hvordan "det skal gøres".

pligter=lommepenge 

tja, hvad mere kan man gøre, udover at krydse fingre for at budskabet er forstået  

jeg har to brødre, vores forældre er ansvarsfulde økonomisk og har været gode eksempler, og vi har skulle tjene vores egne penge hvis vi ville have "luksus ting" (dyrt tøj, playstation, en smartere cykel osv)

mig og min ældste bror har fuldt ud styr på det, men den anden bror bruger rub og stub så snart pengene er gået ind stort set, og kan ikk finde ud af at spare op på trods af en god indtægt så nogen gange, er opdragelsen ikke alt, desværre.

Anmeld

29. august 2013

asphodel

Siiigneee skriver:

Hei allesammen 

Hav en god dag 

For dit eget vedkommende, hvis du har meget svært ved at undgå impulskøb, kunne du jo fastsætte et fast ugentligt beløb til madvarer, husholdning osv., hæve pengene og have dem liggende i en kuvert. Du må så kun bruge disse penge når du køber ind, dvs. ikke bruge kort. Når pengene så er brugt for den uge, så er de brugt, og du må ikke tage af næste uges portion. Hvis der er penge tilovers, så kan de jo enten gå i næste uges pulje, eller du kan komme dem i en sparebøsse og spare op til en ferie, weekendophold eller hvad du nu har lyst til.

Hvad angår barnet, så lærer børn jo meget af vores egne handlinger, og hvis vi selv hele tiden går og køber unødvendige ting "fordi det har vi lyst til", så lærer barnet jo at det er sådan man gør, så hvis du ændrer dine egne vaner, så former du også hendes.

Du kan jo eventuelt spørge dig selv hvor og hvornår og hvordan at du bliver fristet til at købe de her ting, og så finde ud af hvordan du undgår sådan situationer. Jeg går fx ALTID ind i isenkramsbutikker for lige at snuse. Oftest køber jeg ikke noget, men hvis nu jeg ALTID følte behov for at købe noget, så var en løsning måske så vidt muligt at undgå de her butikker.

Videre til barnet: Lad være med at købe ting til barnet hele tiden. Lad barnet spare op. Vil barnet gerne have denne her dukke, eller ditten-datten-legetøj, jamen, så kan barnet få en sparebøsse og hver gang barnet får en lille skilling af bedsteforældrene eller lommepenge, så kan barnet komme det her i, og så selv købe legetøjet, når der er penge nok. Eller man kan samle en fyldt sparebøsse og så gå ned i banken, og så kan barnet selv sætte sine penge ind på en konto.

Et større barn kan jo måske få en maddag, hvor barnet får X antal kr. at købe ind for. Så får de også føling med hvor langt pengene strækker og hvad det egentlig koster at brødføde en familie.

Jeg vil nok sige at det med at spare op og ikke bare få-og-få-og-få er det vigtigste, som jeg lige kan komme i tanke om.

Anmeld

29. august 2013

Signe-bine

Tak for alle de gode forslag 

Jeg vil følge alle jeres råd og så give den en ekstra skalle for at blive endnu bedre til det selv  Og så vil jeg helt sikkert bruge den med konvolutterne til maden, den var god! Jeg har før i perioder har hævet beløbet, men det er jo endnu mere skåret ud i pap hvad der er til hver uge, når det er delt op i hver sin kuvert...

Anmeld

29. august 2013

Pcokate

Siiigneee skriver:

Hei allesammen 

Hav en god dag 

Herhjemme har vores søn ikke fået alt hvad han peger på. Han har måtte spare op til en del selv ud af lommepenge (fra han var 3), fødselsdag og julepenge. Det har virket rigtigt godt.

Han bliver snart 6 og har 2 sparegrise. 1 alm hvor man altid kan tage pengene u. Og en man skal ødelægge for at få pengene ud. Han har i de sidste mdr. Selv måtte vurdere om han vil lægge sine penge til de "hurtige køb" eller "drømmetingen" han for 5 kroner (sin alder) om ugen. Han ligger pt 3 kroner i den der ikke kan åbnes og  2 krone i den anden (Nogenlunde det samme forhold med de større penge fra jul ig fødselsdag). Når vi/ familie så tager på ture kan han finde på at tage de penge med og fx købe is til os alle sammen (ikke på vores opfordring, da jeg mener han skal bruge dem på sig selv. Men han nyder at han også kan give noget).

Han er mere fornuftig en os og det er dejligt. Han har igennem årerne sparet op til en shoppingtur for ham (han elsker sejr tøj), en brugt 3ds og legetøj ). Når han bliver passet spørger han om han må arbejde for nogle håndører fordi han spare op til det det. Familien synes det er så charmerende og har valgt at være med på det. Det er fantastisk at han allerede nu har lidt forståelse for penge, at give og arbejde. Lidt langt indlæg sorry. 

Anmeld

29. august 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her får thea ik et fast lommepenge beløb endnu. Hun bliver 5 år lige om snart, og vi føler endelig at hun har en god forståelse for penge. Hvis vi er ude og handle og der er noget hun gerne vil ha, kigger vi i hendes pung om der er penge nok, er der det må hun købe det, er der ik, er det bare ærligt og hun plager ik.

Hun har også 2 sparebøsser, en der ka åbnes og en der ik ka. Den der ik ka åbenes komme vi gavepenge i, den anden får hun lidt småpenge i, som hun så ka bruge af. Sidste vi tømte den store dåse, havde hun sparet 3000 kr op i gave peng, og hun var så stolt at hun inviterede os alle 4 med til Mallorca ( ja hun er optimist) så nu står de penge på en lille ferie konto.

Her den anden dag hjalp hun med at ordne bilen, og der fandt hun 25 kr, som hun fik. Sener brugte hun dem på en velfortjent is, som hun stolt selv betalte.

Tror bare at man aldrig ska være bange for at sige til sine børn, at ting koster penge og at det ik er altid der er penge nok til bare at købe! Vh stine

Anmeld

29. august 2013

Carina:-)

Grundlæggende lærer jeg bare mine børn at man skal yde før man kan nyde.

At man skal spare op til en ny computer og ikke købe den på afbetaling.

At man ikke kan blæse og have mel i munden-At man ikke kan gå i byen hver weekend og så samtidig have råd til basale ting som mad.

At man betaler "pligtregninger" før man bruger penge på andet-Altså at man sørger for at betale sin husleje før man køber en ny taske.

At glæden ved at købe en ting for egne opsparede penge er langt større end at købe den for lånte penge.

Generelt opdrager jeg mine børn til at sætte en ære i at klare sig selv,og aldrig sætte det hele over styr med vanvittige kvik lån med tårnhøje renter,.

Sådan har jeg selv levet,og kan jo se det virker

Anmeld

29. august 2013

VIPpigen

Nu er min datter ikke så gammel, så jeg har endnu ikke lært hende en masse om de ting.

hvad jeg har lært hende er at man bestemt ikke får alt man peger på, og man skal passe godt på sine ting, for ellers ryger de ud, og der kommer ikke nyt ind...

Min datter afleverede sutterne sidste søndag på loftet til julemanden, og vi havde snakket om hvad hun ønskede sig. Hun sagde selv en bamse, så jeg fik lavet et gavekort til build a Bear. Min svigerindens børn får en IPAD når de smider sutten. Så de havde de i weekenden bildt min datter ind hun også skulle have.

Da min datter begyndte at snakke om den, måtte jeg forklare hende at sådan gaver havde julemanden simpelthen ikke, og at hvis hun virkelig ønskede sig den iPad, så måtte hun ønske sig den i fødselsdagsgave, eller ønske sig penge så hun kunne købe den selv.

Vores datter bliver 3 til november, men hjælper allerede til herhjemme, hun elsker at dække bord, og hjælper med at tage af bordet igen (hun vil så gerne hjælpe, så når hun tager af bordet må hun stille tingene på gulvet ude i køkkenet, for hun er ikke så høj) og derfor får hun gerne lidt småpenge, feks 1-2-5 kr, hvad vi lige har i pungen. Men hun lærer at man skal yde før man kan nyde. Og hun forstår allerede at passe på mange af sine ting. Hun er faktisk rigtig ked når nogen ødelægger hendes legetøj, og kan blive rigtig gal på enten fætter eller kusine når de ødelægger noget. De ødelagde en flyver engang, og hver gang hun så den blev hun ked, og sagde at den havde de ødelagt, og at det var meget ondt gjort...

Senere skal hun lære at vil hun have en mobil, så er der også en regning der skal betales.

Jeg har lært meget af mine forældre...... Jeg har lært hvordan man IKKE skal gøre

Anmeld

29. august 2013

raca

Mor11 skriver:

Jeg tænker

lære børnene værdien i at spare op og mærke glæden over SELV at købe sine ting.

vise dem via egne handlinger, hvordan "det skal gøres".

pligter=lommepenge 

tja, hvad mere kan man gøre, udover at krydse fingre for at budskabet er forstået  

jeg har to brødre, vores forældre er ansvarsfulde økonomisk og har været gode eksempler, og vi har skulle tjene vores egne penge hvis vi ville have "luksus ting" (dyrt tøj, playstation, en smartere cykel osv)

mig og min ældste bror har fuldt ud styr på det, men den anden bror bruger rub og stub så snart pengene er gået ind stort set, og kan ikk finde ud af at spare op på trods af en god indtægt så nogen gange, er opdragelsen ikke alt, desværre.

Pligter = lommepenge er jeg uening i.

da man ikke skal havde betaling for at hjæpe til at få hverdagen i en familie til at fungere.

jeg mener det er vigtigt børn lære at de er en del af en familie og i en familie hjælper man af andre grunde en penge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.