Siiigneee skriver:
Hei allesammen 
Som der ligger i overskriften, så vil jeg gerne høre lidt om hvad i andre gør/har gjort eller hvad jeres forældre gjorde, der virkede?
Jeg har altid haft dårlig økonomi. Jeg er god til at overskue den, f.eks. med hvad jeg har af indtægter og udgifter og at lægge et budget. Jeg er bare SÅ dårlig til at overholde det her budget, i forhold til mit forbrug, altså jeg er slem til at købe ting jeg måske ikke har SÅ meget brug for. Og selvom jeg er blevet MEGET bedre end jeg var da jeg var 18år, så vil jeg gerne blive endnu bedre, og kunne lære min datter (jeg er 31+ et eller andet idag) at havde bedre styr på hendes penge.
Det jeg selv tumler med, er f.eks. afbetaling på en dejrører, et mindre banklån, studielån og en kassekredit. Jeg kan godt overskue det, og der bliver betalt af til tiden og jeg har besluttet aldrig mere at oprette efbetalingsordninger på indkøb. - Men tilbage til sagens kerne, hvordan kan jeg lære mit barn ikke at tømme kontoen hver måned, og måske spare lidt op så der er til uforudsete udgifter eller lignende, når jeg selv er så dårlig til det? 
Jeg er godt klar over, at det ikke er økonomien hun skal lære om som det første efter fødslen 
Og jeg ved også godt, at man som forældre er et eksempel for sit barn, så det hjælper måske allerede, at jeg langsomt bliver bedre i takt med at de her åndsvage lån bliver betalt af. MEN jeg er stadig meget nysgerrig for at vide hvad andre gør og har gjort som har virket, for nu har jeg jo som sagt aldrig selv været i den situation at jeg har forstået ikke at bruger hver eneste krone hver måned... og nogle gange lidt til 
(sur på mig selv

Hav en god dag 

For dit eget vedkommende, hvis du har meget svært ved at undgå impulskøb, kunne du jo fastsætte et fast ugentligt beløb til madvarer, husholdning osv., hæve pengene og have dem liggende i en kuvert. Du må så kun bruge disse penge når du køber ind, dvs. ikke bruge kort. Når pengene så er brugt for den uge, så er de brugt, og du må ikke tage af næste uges portion. Hvis der er penge tilovers, så kan de jo enten gå i næste uges pulje, eller du kan komme dem i en sparebøsse og spare op til en ferie, weekendophold eller hvad du nu har lyst til.
Hvad angår barnet, så lærer børn jo meget af vores egne handlinger, og hvis vi selv hele tiden går og køber unødvendige ting "fordi det har vi lyst til", så lærer barnet jo at det er sådan man gør, så hvis du ændrer dine egne vaner, så former du også hendes.
Du kan jo eventuelt spørge dig selv hvor og hvornår og hvordan at du bliver fristet til at købe de her ting, og så finde ud af hvordan du undgår sådan situationer. Jeg går fx ALTID ind i isenkramsbutikker for lige at snuse. Oftest køber jeg ikke noget, men hvis nu jeg ALTID følte behov for at købe noget, så var en løsning måske så vidt muligt at undgå de her butikker.
Videre til barnet: Lad være med at købe ting til barnet hele tiden. Lad barnet spare op. Vil barnet gerne have denne her dukke, eller ditten-datten-legetøj, jamen, så kan barnet få en sparebøsse og hver gang barnet får en lille skilling af bedsteforældrene eller lommepenge, så kan barnet komme det her i, og så selv købe legetøjet, når der er penge nok. Eller man kan samle en fyldt sparebøsse og så gå ned i banken, og så kan barnet selv sætte sine penge ind på en konto.
Et større barn kan jo måske få en maddag, hvor barnet får X antal kr. at købe ind for. Så får de også føling med hvor langt pengene strækker og hvad det egentlig koster at brødføde en familie.
Jeg vil nok sige at det med at spare op og ikke bare få-og-få-og-få er det vigtigste, som jeg lige kan komme i tanke om.