"Til den frustrede ammende mor"
Kære Jeanette,
Skriver til dig da jeg har spørgsmål i forbindelse med amningen af min snart 1 mdr gl søn. Han blev født ca en mdr før tid, da jeg var i uge 35+4 og på en ferie i udlandet valgte han at ville ud. Heldigvis gik alt godt og han vejede 2670 gram ved fødslen og er ellers sund og rask bortset fra noget gulsot som han var under lus terapi for et døgns tid samt stadig får taget blodprøver for at holde øje med, da hans tal er 230 og gerne skulle falde.
Jeg startede med at forsøge at amme ham på sygehuset, hvor vi var indlagte i en uge. Han havde meget svært ved at tage fat om brystvorten det tog nogle dage, og hele tiden ind i mellem har jeg brugt en dobbelt brystpumpe for at holde gang i mælke produktionen og få mælken til at løbe til i starten. Da jeg ikke kunne amme ham i starten måtte jeg give ham mit udmalkede mælk i sutteflaske, og han har altid haft en god appetit ihvert fald når flasken kommer frem. sygeplejerskerne og jordmødrene på sygehuset sagde, at da han er for tidlig født, er det meget normalt at han ikke har energi og kræfter nok til at sutte og ikke længe ad gangen, men det skulle nok komme med tid og tålmodighed. På tredie dagen kom der endelig mælk og han begyndte så småt at små sutte men ikke nok til at han fik nok mælk. Desuden bliver han også hurtig træt og falder i søvn ved brystet, selvom jeg prøver at stimulere ham både ved at nusse ører, fødder, hænder, stimulere hans kæbe samt prøve at skifte ham ind imellem, tage ham op og bøvse ham etc, men lige lidt hjælper det.
Han sover 2-3 timer ad gangen og vågner op af sig selv pg er sulten. Jeg starter altid med at lægge ham til bryst først da han er meget sulten når han lige vågner, men da han ikke tager nok fat og sutter kraftigt nok bliver han vildt frustreret og ked af det, fordi der ikke kommer noget mælk. Har også prøvet at stimulere med lokke dråber at mælk og at pumpe lidt før jeg lægger ham til eller at massere brystet så mælken kommer hurtigere og så han kan lugte og fornemme mælken for at stimulere ham, men synes heller ikke rigtig det hjælper.
Vi prøver med bryst nogle gange en time eller længere tid men tror ikke han får ret meget for han er stadig sulten, og når jeg giver han flaske så spiser han nemt 90-100 ml ude problemer. Hvis jeg kun lagde ham til bryst, kunne jeg sidde flere timer med ham ved brystet og han ville ikke spise nok. Han ville falde i søvn det meste af tiden og når man tager ham væk begynder han at græde og blive urolig og åbne munden for at indikere at han er sulten.
Jeg ved jeg har mælk nok for når jeg pumper ud kommer der ca 100 ml tilsammen fra begge bryster. Jeg opbevaret mælken på køl og så det er klar til at give i flaske, når først hele amnings seancen er slut som jo varet fra en time og længere.
Har hørt at nogle kan amme deres babyer fuld ud på mindre end en halv time, og sundhedsplejersken siger at jeg skal forsøge at holde mig til 30-45 min amning, hvilket jeg også forsøger.
Om natten tilbyder jeg ham bryst først men kun ca en halv time, og der er han som regel så træt at han næsten intet mælk tager og sutter ikke rigtig. Jeg forsøger at stimulere han lidt men vil heller ikke lave de helt store aktiviteter med ham om natten for at han skal kende forskel på nat og dag, og for at jeg også kan få noget søvn og ikke skal amme hele natten.
Så mine dage og nætter går med at han vågner op hver 2-3 time får bryst ca en halv til en hel time, derefter flaske en halv time og så "snakker" vi lidt sammen og aktiverer ham (om dagen) en times tid. Han er begyndt at være vågen om dagen i 3 timer ad gangen eller mere, så det er ikke fordi han er sløv eller mangler appetit.
Han vejer nu 3300 gram så tager fint på og tog 300 gram på i løbet af en uge.
I starten fik jeg også at vide at det var vigtigt at han tog på og derfor var jeg nødsaget til at give han flaske da han ikke ville spise og sutte nok ved brystet, men nu siger sundhedsplejersken at jeg skal nedtrappe flasken. Det har jeg også prøvet men så falder han ikke til ro og sover ikke og hvis og når han endelig sover, er det meget uroligt og han vågner efter 1-1.5 time sulten igen uden at ville tage nok fra brystet, han har aldrig tømt et bryst.
Jeg bruger ammebrikker da han har svært ved at tage fat og sutte om mine brystvorter, det er forsøgt men fungerede ikke. Men med ammebrikkerne tager han mere fat og man kan også se at der løber og kommer mælk.
Jeg vil rigtig gerne have amningen til at fungere, når jeg nu ht mælk og det er bare nemmest og bedst. Derudover vil jeg også gerne slippe for at pumpe eller malke ud så meget da det kræver tid samt flaske lavning og rensningen, og synes ikke jeg laver andet for tiden. Så håber du kan vejlede mig og give mig nogle gode tips og råd til hvad jeg skal og kan gøre, for synes virkelig jeg har forsøgt med alt muligt uden virkning. Tænker på om han virkelig har vænnet sig for meget til flaske nu og er blevet for "doven" til bryst eller er der stadig håb for at amningen kan lykkedes?
Ser frem til at modtage dit svar.
På forhånd tak
Den frustrede ammende mor
Tanja ;-kr
Jeannettes svar
Kære Tanja
Jeg ville super gerne hjælpe dig, men jeg synes at du skal rette dit spørgsmål til vores ammerådgiver Catrine Hansen. Hun kan helt sikkert råde dig meget bedre end mig.
Skulle han på et tidspunkt få problemer maven, hvilket vi ikke håber ;-) så vil jeg meget gerne rådgive dig,
Held og lykke
Hilsen
Jeannette
Jeannette arbejder som zoneterapeut i to forskellige klinikker på Østerbro. Her kan du/dit barn få behandling.
Se Jeanette’s hjemmeside på: www.perzona.dk
Anmeld