For mig er det vigtigt, at hun har noget faglig kompetence. Der er forskel på at blive passet af moster, mormor eller en god veninde, hvor det er hyggeligt og rart, men der ikke er den store pædagogiske indsigt.
Man må gerne kunne mærke, at det tager nogle år et blive pædagog og at den faglighed bliver respekteret, så der bliver taget hånd om de barn.
Det er vigtigt, at barnet har det godt og at dagplajemor er sød og rar. Det er en forudsætning - men det er ikke nok. Derfor ville jeg spørge ind til hendes pædagogiske tilgang til sit arbejde. Du kan selv målrette spørgsmålene, så de passer til dit barns specifikke behov/dine principper.
Dertil ville jeg spørge ind til, hvordan hun håndtere de ulemper, der er ved en dagpleje. Dvs. hvordan håndterer hun behov for pasning andre steder (hvordan sikres børnenes tilknytning til andre dagplejere)? hvor får hun sin faglige sparring fra? osv.
(hvis jeg var ude i en vuggestue ville jeg spørge tilsvarende ind til de ting, vuggestuen mangler i forhold til dagplejen)
Primært handler det om at holde øjnene åbne og observere, når man er der. Svarerne er ikke så vigtige. Vigtigere er det, at hun har tænkt over svarerne og ikke lyder som ok, at pædagogik og faglighed er noget, hun aldrig har skænket en tanke. Tankerne er hun nok - med sin uddannelse - bedst til at bedømme selv.
)
Anmeld