Night terrors rammer 15 % af alle børn, og typisk i to- til seksårs-alderen.
Anfaldet medfører tit højlydte gisp, støn eller skrig, og det kan være umuligt at vække personen helt.
Efter anfaldet falder personen til ro og lægger sig til at sove igen, uden at vågne.
Puha, sikken nat! Jeg havde lykkeligt glemt, at Oscar nogle få nætter det sidste års tid har haft disse anfald.
Efter at have oplevet det et par gange og forsøgt diverse for at hjælpe ham, erfarede jeg at hypnose var et godt middel til at berolige ham og forkorte anfaldene.
Men det havde jeg så lige glemt i nat! Som skrevet er det længe siden sidste anfald og når man vågner, men stadig er meget træt og noget uklar i hovedet, håber man jo at lidt trøst og beroligende ord eller en tår vand kan være nok.
Far vågnede også og var inde over og i første omgang troede vi bare det var lidt efterveer fra lidt sygdom dagene forinden og tog ham ind til os, men igen intet hjalp og vi blev selv frustrerede.
Da jeg endelig kom frem til, at det selvfølgelig var Night terror, virkede de gamle hypnose linier ikke længere.
Jeg forsøgte dog stadig, og snakkede med en rolig stemme og i stedet for at snakke direkte om ham, snakkede jeg om hans sovebamse og fortalte hvad den skulle gøre og hvem, som passede på ham.
Det virkede og han faldt til ro igen og i søvn. Senere vågnede han kort, men heldigvis bare for at få vand.
Puha, sikken nat og ufedt, at vågne kl. 6 og ikke kunne sove mere.

Undskyld, det blev meget langt og tak for du læste med.
Ha' en god dag.