Anonym skriver:
Hvordan skal jeg så forholde mig?
Min søster og hendes mand fødte for 3 mdr siden en lækker lille sag. En sund og velskab baby på godt 3500 g, det eneste "problem" er, at baby ikke vil sove, når hun mener bebs skal sove... OG har hun først bestemt at baby skal sove, så skal baby sove, koste hvad det vil om det så skal tage 2-3 timer, selvom bebs li har taget 6 timer i streg og kun været vågen i 1 time
Min søster, herefter kalder S, er ikke stærk af sind, hun er et skrøbelig væsen, hvor der ikke skal meget til inden læsset vælter, hendes mand er fantastisk tiltrods for han arbejder 12-15 timer dagligt, tager han stadig den lille om natten, da hun ikke "kan hænge sammen"; hvis hun skal op 2 gange om natten.
S kan finde på at skælde baby ud og tage fat i baby og sige: "NU stopper du", "Er hvor er du bare træls" osv.
S er aldrig afslappet og stresser rundt med den bette baby,hvilket resulterer i at baby ikke vil skabe øjenkontakt med hende,(andre har ingen problemer med at få baby til at skabe øjenkontakt, grine, smile)
Hvad skal jeg stille op? Jeg har "rådet" hende til at opsøge egen læge, men lægen mener ikke at der er noget.
Der løber koldt ned ad ryggen af mig, når jeg er sammen med dem, MEN vi er ikke tætte og jeg ved hun vil hade mig til døde, hvis jeg blander mig
Hvad skal jeg gøre? Dette er blot et lille udpluk af hvad der egentlig foregår og mit hjerte hamre afsted for det lille væsen,der er SÅ mild og dejlig
Hvis det er så grelt som du beskriver, ville jeg nok også tage en snak med manden - evt spørge indtil om han måske ville have bedre gavn af barslen?
Afhængigt af denne samtale - hvis ikke jeg syntes der skete fremskridt, så ville jeg helt ærligt forsøge at kontakte sundhedsplejersken (anonymt evt) og bede hende være OBS på de ting du har observeret...
Jeg ville i hvert fald ikke kunne stå og se passivt til...
Omvendt - hvis manden har så lange arb dage, har fin søster måske allermest brug for at nogen tager over nogle timer engang imellem? Kunne du evt tilbyde at aflaste med baby eller evt komme komme forbi med en gryderet eller noget, engang imellem?
Du har sikkert selv tænkt tanken, ville bare nævne det

Held og lykke til den stakkels bebs