Man må ikke vække en sovende baby, men...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.273 visninger
12 svar
6 synes godt om
14. august 2013

StudPsyk

Må man ikke alligevel godt lige, når de f'er deres rytme op? Suk! Vi har haft den samme rytme siden James blev født og har den stadig. Altså tre lure om dagen, lang middagslur, og i seng kl 19, vågner omkring kl 6. Top notch!

Vi følger den stadig, men en gang imellem sker der det, at han vælger at tage en ekstralang lur om eftermiddagen fremfor om middagen. I går sov han 3-4 timer fra kl 14! Og fordi han tog sit lange stræk så sent, sov han kun 20 min kl 19, var så lysvågen indtil kl 22. Det har vi også prøvet en anden gang, lidt irriterende.

Men hvor gamle skal de være før man kan forsvare at styre deres sovetider lidt mere, så de fx ikke smadrer deres rytme ved fx at sove meget længe om eftermiddagen som James gjorde i går?

Han blev i øvrigt 4 mdr i går :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. august 2013

MorDk

Personligt ville jeg vække ham. Det har vi gjort ellers soves der overhovedet ikke om natten. Spædbørn skal ikke vækkes... men når de bliver større kan man godt stille og roligt pille lidt ved deres rytme...

Anmeld

14. august 2013

StudPsyk

MorDk skriver:

Personligt ville jeg vække ham. Det har vi gjort ellers soves der overhovedet ikke om natten. Spædbørn skal ikke vækkes... men når de bliver større kan man godt stille og roligt pille lidt ved deres rytme...

Det er også lidt min mening, men Rose havde ikke nogen rytme, så er lidt rusten med den slags. Mener nemlig også det er i den her alder, man kan begynde at arbejde mere med en døgnrytme? At han så allerede har en, er jo bare en bonus

Anmeld

14. august 2013

Fuglemor

Hvis vores den store har brug for en lur om eftermiddag til trods for middagslur får hun det, men når kl er 17 vækkes hun for at hun kan komme i seng kl 19. Da hun var tre eller fire måneder blev vi rådet til at lave to faste lure om dagen og putte hende i seng samtidig hver dag. 

Hun sov formiddags lur et par timer efter hun stod op. Ofte tog hun et par timer. Derefter holdt jeg hende vågen til mellem tolv og et. Det kunne nogen gange være svært. så tit var den tættere på tolv. Men der fik hun så hendes middags lur og sov mellem tre og fire timer. Og så havde hun lige lidt timer inden hun skulle i seng. En gang var hun om formiddagen så træt hun sov seks timer i streg. Det var godt nok underligt 

Anmeld

14. august 2013

MorDk

Freya sover en morgenlur kl.09.00-10.00/10.45 Og en middagslur kl.13.30/14.00 og så 40 minutter ca. +/-

I weekenden hvis hun bliver træt om eftermiddagen har vi lagt hende kl.15.30-16.00 hvis hun sover længere så har hun svært ved at falde i ti ro om aftenen...

Hun bliver lagt kl.18.00/18.15 til natten men vågner og vil "pattes" nogle gange inden midnat (skal på afvænning hihi) Men vi skal snart til at rykke hendes sengetid til 18.30 og så til 19.00. Men tager det i små "bidder"

Anmeld

14. august 2013

lycly

Jeg vil sige at når de er over 3 mdr, så kan man godt vække dem for at bevare rytmen. Man siger jo at de første 3 måneder styrer de det fuldstændig selv og man kan i princippet intet gøre i forhold til rytme. Så jeg ville vække ham Så I ikke risikerer at han starter en ny rytme og går endnu senere i seng om aftenen

Anmeld

14. august 2013

DianaRJS

Janne T. skriver:

Må man ikke alligevel godt lige, når de f'er deres rytme op? Suk! Vi har haft den samme rytme siden James blev født og har den stadig. Altså tre lure om dagen, lang middagslur, og i seng kl 19, vågner omkring kl 6. Top notch!

Vi følger den stadig, men en gang imellem sker der det, at han vælger at tage en ekstralang lur om eftermiddagen fremfor om middagen. I går sov han 3-4 timer fra kl 14! Og fordi han tog sit lange stræk så sent, sov han kun 20 min kl 19, var så lysvågen indtil kl 22. Det har vi også prøvet en anden gang, lidt irriterende.

Men hvor gamle skal de være før man kan forsvare at styre deres sovetider lidt mere, så de fx ikke smadrer deres rytme ved fx at sove meget længe om eftermiddagen som James gjorde i går?

tror der er MEGET delte meninger omkring det...

jeg venter tvillinger og er blevet rådet til når de er her at have dem vågne på samme tid for at synkronisere dem, og det kan jo godt kræve de bliver vækket.

ved den ældste fik vi også besked fra SP om at vække ham for at lave hans rytme om da han var mere vågen om natten end dagen...

Anmeld

14. august 2013

Chevro

Janne T. skriver:

Vi har ladet vores søn sove det han har haft behov for :-)

Han sov rigtig meget da han var spæd osv, men efter han begyndte på rigtig mad og spise efter vores tider osv, er det meget nemmere at få et ordenlig rytme :-)

Anmeld

14. august 2013

Palaja

Jeg ville ikke vække ham, han har vel haft brug for at sove?

Kunne du evt. putte ham til nat i stedet for en 3. lur de dage han sover længe om eftermiddagen? Så kunne du måske undgå at han er oppe til kl. 22

Anmeld

14. august 2013

bøllen

Janne T. skriver:

Nu har jeg tvillinger og da de var små sagde sundplejesken til mig , at jeg skulle vække dem. De havde samme rytme , men på et tidspunkt begyndte de at sove og spise lidt forskudt. Der fik jeg besked på at vække nr 2 når nr 1 vågnede så deres rytme følges af. Også  af hensyn til mig. Ville ikke vække et spædbarn , men ville nok gøre det med den alder . 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.