Hej
Jamen tror det er svært fordi det kan være lidt sløret hvor meget og hvordan man skal spise. Nu er det ikke fordi jeg savner motivation men jeg synes det mest geniale jeg nogensinde har opdaget om at holde sin vægt er kalorietælling. til at starte med kan det virke møjsommeligt men snart har man fuldstændig fod på hvor meget man kan spise på en dag.
start med at finde en kalorieberegner så du kan finde ud ahvor mange kalorier du har brug for om dagen for at holde din nuværende vægt. Det vrimler med dem på nettet. Når du kender dette skal du trække 500 kalorier fra dette tal.
Eksempel: Jeg ved at jeg med mit aktivitets- og motionsniveau må indtage ca. 2100-2300 kalorier om dagen. Da jeg skulle tabe mig måtte jeg altså indtage ca. 1600 kalorier om dagen.
Dernæst anskaf en lille køkkenvægt så du kan veje din mad og kig på varedeklarationen og regn ud hvor mange kalorier du indtager. Der står altid hvad kalorieindhold der er i 100 gram af en fødevare. Så er det bare regnemaskinen til at udregne den mængde du vil spise.
Tilsidst ved man jo bare hvad der er i de forskellige fødevarer og man behøver hverken vægt eller udregninger mere men har fuldstændig kontrol over hvilket madbehov din krop har og tro mig man får det så godt fordi man får det man skal bruge og bliver ikke overproppet og kan langt bedre spise mindre portioner hvilket er sundere for ens krop.
Og ja pas på hvidt brød, hvide ris, hvid pasta og kartofler. De indeholder mange kalorier. Jeg spiser kun fuldkornspasta og fuldkornsris en gang om ugen og kun groft brød. Men højest 4-5 stk brød eller rugbrød om dagen for ellers løber det op. Sukker skal der skæres i fra juice, saftevand, marmelade mv. Selv er det eneste søde jeg spiser en portion is 5 gange om ugen.
Kan give dig nogle kalorieeksempler på nogle fødevarer sådan ca.
En skive rugbrød: 70-100 kalorier, En skive fuldkornstoast købt i Aldi: 62 kalorier pr skive, en frugtstang: 70-80 kalorier, et æble:75 kalorier, en banan: 100 kalorier. Men kig på nettet efter kalorietabeller.
Dernæst sørg for at spise 5-6 måltider om dagen så du holder forbrændingen i vejret. spis det kalorieholdige inden og lige efter du har været fysisk aktiv hvor forbrændingen er høj. Spis krydderier der hjælper dig med den slanke linje, bl.a kanel. Masser af vand som er gratis hvad angår kalorier. Grønsager kan du også nærmest gå amok i uden at tage på. Frugt skal du begrænse til 2 stk om dagen i e slankeperiode pga. frugtsukkeret.
Jeg har personligt aldrig haft det bedre og føler min krop får det den skal have og savner ikke noget. Jeg løber en halv time 5 gange om ugen og går nogel raske ture 3-4 gange om ugen. Elsker det og føler det ikke som pligt for din krop efterspørger det når du giver den rette næring. Har selv tabt 15 kg på 7 mdr efter fødslen af mit tredie barn og ja man skal have sin disciplin på plads men som jeg læste engang så er der intet der smager så godt som slank føles og når man bare kan hoppe i sin stramme bukser uden det strammer nogen steder. Det er det hele værd og det går faktisk hurtigt når man bare holder sit kalorieindtag på plads. I princippet kan du spise hvad som helst sålænge du ikke får flere kalorier end dem du har brug for. Men man bliver selektiv med hvad man fylder i sin krop så snart man ser kiloene rasle af.
Når du har opnået din drømmevægt skal du ligge de 500 kalorier oveni igen så du får det som din krop har brug for så du kan holde vægten.
Det blev langt, håber du kan bruge noget af det og du finder motivationen for ens livskvalitet bliver altså så forbedret når man er glad for det man ser i spejlet. Det er i hvert fald min primære motivationskilde nu til at holde min drømmevægt, så det faktisk gik lynhurtigt med at opnå og jeg opdagede at kosten var det allervigtigste faktor i vægttabet. Motionen giver mig mulighed for at indtage lidt flere kalorier, så der også er plads til lidt is i hverdagen.
Held og lykke med det, er sikker på du kan når du trods alt er så motiveret som du er og ja min mave er da også lidt slatten men det betyder mindre fordi selvtilliden er helt i top når jeg ved det ikke er fedt men bare lidt løs hud og der findes dejlige hold ind trusser der hjælper lidt på den slags, så det er ikke det værste.