Mos, grød, vælling.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.027 visninger
14 svar
3 synes godt om
10. august 2013

MyLittleBaby

Hej derude 

Jeg har en baby på 4 måneder, og han er kommet igang med skemad. Men alt min viden om det er simpelthent glemt, og vælling har jeg aldrig prøvet  Derfor har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Vælling.

-Jeg havde tænkt at give det til lillemanden, inden han skal sove (jeg har købt nogle hirseflager, da jeg foretrækker at lave det hele selv) men kan jeg fx. lave det nu imens han sover til middag, og så have det stående i en sutteflaske i køleskabet til i aften?

Mos.

-Hvordan er det lige med salt og babyer? Når vi skal have kartoffelmos, så kommer jeg jo salt i det til sidst, men det må babyer ikke få, vel?? Tænker at smagen ikke er så appetitligt hvis der ikke er salt i 

Grød.

-Jeg har købt nogle små bøtter som lige passer til en potion, af hvad han spiser nu. Men mit spørgsmål er så om det må fryses? Hvis ikke, må jeg så lave det nu hvor han sover, og så stille det i køleskabet et par timer?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Takker på forhånd 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2013

AnthonsMor

MyLittleBaby skriver:

Hej derude 

Jeg har en baby på 4 måneder, og han er kommet igang med skemad. Men alt min viden om det er simpelthent glemt, og vælling har jeg aldrig prøvet  Derfor har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Vælling.

-Jeg havde tænkt at give det til lillemanden, inden han skal sove (jeg har købt nogle hirseflager, da jeg foretrækker at lave det hele selv) men kan jeg fx. lave det nu imens han sover til middag, og så have det stående i en sutteflaske i køleskabet til i aften?

Mos.

-Hvordan er det lige med salt og babyer? Når vi skal have kartoffelmos, så kommer jeg jo salt i det til sidst, men det må babyer ikke få, vel?? Tænker at smagen ikke er så appetitligt hvis der ikke er salt i 

Grød.

-Jeg har købt nogle små bøtter som lige passer til en potion, af hvad han spiser nu. Men mit spørgsmål er så om det må fryses? Hvis ikke, må jeg så lave det nu hvor han sover, og så stille det i køleskabet et par timer?

Takker på forhånd 

Vælling er ikke tilladt før 6 måneder.. Det er vidst noget med maven, det var i hvert fald den besked jeg fik fra SP..

Mos må ikke saltes, men du kan jo blande gulerod, broccoli, blomkål i f.eks., også kogt og most selvfølgelig

Ved ikke om grød kan fryses, men det må gerne stå i køleskab i en lukket beholder - har jeg fået af vide

Anmeld

10. august 2013

MyLittleBaby

Martsbaby skriver:

Vælling er ikke tilladt før 6 måneder.. Det er vidst noget med maven, det var i hvert fald den besked jeg fik fra SP..

Mos må ikke saltes, men du kan jo blande gulerod, broccoli, blomkål i f.eks., også kogt og most selvfølgelig

Ved ikke om grød kan fryses, men det må gerne stå i køleskab i en lukket beholder - har jeg fået af vide

Ej, jeg var helt sikker på at vælling var fra 4 måneder  Så tusind tak for den info! 

Med hensyn til mosen tænker jeg bare smagen må være lidt fesen. Men nå, han kender jo ikke til andet, og hvis han kan lide det uden så er der jo heller ingen grund til andet.

Skønt med grøden, for så vil jeg da fluks få lavet noget til ham, imens der er ro til det.

Tusind tak for dit svar 

Anmeld

10. august 2013

modesty

Hej derude 

Vælling.

Mos.

Grød.

Takker på forhånd 

Jeg har aldrig givet vælling og har aldrig forstået pointen. Min dreng har klaret sig fint uden.

M.h.t. mos og grød, vil jeg anbefale dig at give så meget mos som muligt, fremfor grød, da det er mere skånsomt mod maven. Og prøv så vidt muligt at droppe kartoflerne da de er meget stivelsesholdige. Sweet potatoes er et rigtigt godt alternativ (og er faktisk sundere, med mange flere vitaminer) og de fleste børn elsker det.

Anmeld

10. august 2013

AnthonsMor

MyLittleBaby skriver:

Ej, jeg var helt sikker på at vælling var fra 4 måneder  Så tusind tak for den info! 

Med hensyn til mosen tænker jeg bare smagen må være lidt fesen. Men nå, han kender jo ikke til andet, og hvis han kan lide det uden så er der jo heller ingen grund til andet.

Skønt med grøden, for så vil jeg da fluks få lavet noget til ham, imens der er ro til det.

Tusind tak for dit svar 

Jeg har i hvert fald fået af vide af SP at vælling enten helt skal udelades, eller vente til han er 6 måneder

Jamen h*n er jo ikke vant til saltet mad - så kender ikke til bedre

Anmeld

10. august 2013

L&V

MyLittleBaby skriver:

Hej derude 

Vælling.

Mos.

Grød.

Takker på forhånd 

Du må gerne gi vælling når det er hjemmelavet men vil dog sige at det er en unødvendig ting da så tungt et måltid inden sengetid i den alder ka gi meget uro i maven også er der ingen næring i som sådan. Hvordan det er med tilberedning ved jeg ik..

Salt er no go indtil de er over 1år mener jeg det er også lige en anden ting jeg erfarede på den trælse møde så er stivelse hårdt ved maven så måske ik noget jeg ville starte med rent..

Du ka fryse det i 3måneder eller ha det på køl i 3dage

Anmeld

10. august 2013

lycly

De er holdt op med at anbefale vælling, det plejede at bruges som en overgang mellem mælk og grød men når nu han er igang med grøden er der ingen grund til vælling - mener i øvrigt også først de må få det senere

Mosen må ikke saltes og grøden kan både fryses og stilles på køl, men hvis du putter mælk i så vent med at putte det i til lige inden han får det. For hvis det har været i en varm grød må det ikke varmes op igen

Anmeld

15. august 2013

MyLittleBaby

modesty skriver:

Jeg har aldrig givet vælling og har aldrig forstået pointen. Min dreng har klaret sig fint uden.

M.h.t. mos og grød, vil jeg anbefale dig at give så meget mos som muligt, fremfor grød, da det er mere skånsomt mod maven. Og prøv så vidt muligt at droppe kartoflerne da de er meget stivelsesholdige. Sweet potatoes er et rigtigt godt alternativ (og er faktisk sundere, med mange flere vitaminer) og de fleste børn elsker det.

Jeg gav heller ikke min første vælling, men min SP snakkede bare kort om det, så tænkte jeg ville prøve. Men det lyder ikke til at være noget der er super godt at give dem, så den springer jeg over 

Jeg havde faktisk tænkt på at prøve de der søde kartofler, men har bare ikke fået kastet mig ud i det endnu. Men dem vil jeg da lige kigge efter, næste gang jeg handler.

Tak for dit svar 

Anmeld

15. august 2013

MyLittleBaby

Martsbaby skriver:

Jeg har i hvert fald fået af vide af SP at vælling enten helt skal udelades, eller vente til han er 6 måneder

Jamen h*n er jo ikke vant til saltet mad - så kender ikke til bedre

Jeg tror også bare at jeg springer over det vælling, og han klarer sig fint på mos og grød, så det går jo nok  Vægten stiger da, og endda lidt for hurtigt 

Tak for dit svar 

Anmeld

15. august 2013

MyLittleBaby

Månsson skriver:

Du må gerne gi vælling når det er hjemmelavet men vil dog sige at det er en unødvendig ting da så tungt et måltid inden sengetid i den alder ka gi meget uro i maven også er der ingen næring i som sådan. Hvordan det er med tilberedning ved jeg ik..

Salt er no go indtil de er over 1år mener jeg det er også lige en anden ting jeg erfarede på den trælse møde så er stivelse hårdt ved maven så måske ik noget jeg ville starte med rent..

Du ka fryse det i 3måneder eller ha det på køl i 3dage

Okay  Han kører på sit MME, hirsegrød og kartoffelmos med lidt forskelligt i, så jeg dropper bare det vælling. Der er ingen grund til at give den lille mand uro i maven, den tid er vi forhåbentligt over 

Jeg laver også kartoffelmosen med grøntsager i, lige så meget for smagens skyld. Mente nemlig nok at der var noget med det stivelse i kartoflerne.

Tak for dit svar 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.