Navn som mobbegrund? Really?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. august 2013

hekran

Ciss skriver:

Jeg kendte til en dreng som hed Lam (asiatiske forældrer, ved ikke lige hvorfra). Han blev ikke mobbet med det.

Jeg kender en Pernille, som på gymnasiet seriøst undersøgte mulighederne for at skifte navn, fordi hun blev mobbet noget så enormt med det navn.

Absolut ALLE navn kan mobbes med. Det er bare at vrænge det, hver gang man siger det ( f eks Alexææænder), eller lave tåbelige rim eller udtale det med tåbelig stemme eller bytte om på bogstaverne osv osv osv. Bliver barnet mobbet, så skal mobberne nok finde på noget ondskabsfuldt! Men det har absolut intet med navnet i sig selv at gøre.

Langt vigtigere end navnevalget er den måde vi voksne omtaler andre mennesker på - og andre menneskers navn. Hvis vi ved eksemplets magt lærer børnene, hvordan man kan vrænge og vride et navn for at latterliggøre nogen, så kan vi vel ikke tillade os at blive overrasket, hvis de selv fortsætter og opfatter det som legitimt at gøre nar af andres navne.

Rigtig gode eksempler med Lam og Pernille! Det kunne man jo aldrig have forudset!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2013

hekran

mor:) skriver:

Hvis der er et barn der vil mobbe et andet barn, skal det nok finde noget at mobbe med...om det er udseende, navn eller karaktertræk.

Men jeg synes dog der er navne som ligger lidt for meget op til mpbning, såsom navnet Janus. Det er et navn, der i en bestemt alder er alt for oplagt at mobbe med.

Jeg synes det er vigtigt at huske på at navnet ikke bare skal være sødt og nuttet, for babyen bliver jo også voksen på et tidspunkt. Jeg mener, man bør forestille sig barnet som voksen til en jobsamtale inden man har besluttet sig for navnet.

hahaha..... Janus stod nummer 3 på min liste til vores førstefødte

Anmeld

5. august 2013

hekran

Snevejr84 skriver:

Jeg blev selv mobbet rigtig meget pga mit navn. I 80'erne og starten af 90'erne var der ikke mange der hed Sophia. Men har altid været glad for mit navn. I dag tror jeg ikke det er så slemt, børn får jo de mærkeligste navne i dag. Så jeg vil også kalde mit barn det jeg har lyst til

Det er endda et af de mest populære navne nu

Anmeld

5. august 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
hekran skriver:

hahaha..... Janus stod nummer 3 på min liste til vores førstefødte

Hehe

Anmeld

5. august 2013

FrkZier

hekran skriver:

Inspireret af navnetråden om en mulig lille pige ved navn Sunny

hmmm...... Er vi virkelig ikke ved at være over den tid, hvor et navn var grund til at blive mobbet?

Jeg er 31 år og har aldrig i mit liv, hverken i folkeskolen, gymnasiet, sommerlejr eller noget lignende oplevet, at nogen er blevet mobbet på grund af sit navn.

Der er vel ingen forældre der giver deres barn andet navn end det smukkeste de kunne finde på. Enten fordi de synes det er smukt eller fordi det har en stor betydning, eller begge dele

Hvordan kan man på forhånd sige, hvilke navne der vil være mobbegrund? Ville I udelukke nogle navne, som I elskede, hvis der var nogen der mente, at det var mobbegrund?

Da vi ventede vores første faldt jeg for navnet Ingelin (pige), men fik mange hug for, at det kunne man ikke kalde en pige, fordi det lød som Dingeling  Vi fik så en dreng, så det blev ikke aktuelt, men jeg synes stadig det er et smukt navn.

Kan noget så uskyldigt som et navn være grunden til, at et barn bliver mobbet og ødelagt? Og hvordan kan man på forhånd vide, hvilke navne det vil gå ud over?

Det synes jeg ikke vi kan være herre over. Hvis børn mobber, så skal de da nok finde på en grund, men jeg tvivler lidt på, at nogle er prisgivede ofre pga deres dåbsattest.

Hvad er jeres mening?

nu arbejder jeg (eller er pt på barsel) som lærervikar - og børn mobber.. det nemmeste at mobbe med er navnet fordi det er det mest åbenlyse.

Generelt er det navne der rimer på kønsdele der bliver mobbet med fx; sisse, nik,janus osv - SORRY hvis der er nogle her der føler sig stød, men det er bare min erfaring med børnene i skolen.

JEG ville ikke kalde mit barn fx Janus, fordi jeg VED der er stor sandsynlighed for at børnene i skolen vil drille ham med det.

desværre..

Anmeld

5. august 2013

lykkekevin

Kan kun sige at mit navn Daisy ikke lige fremt er et der ikke bliver mobbet med men hende der danse daisy var os helt vild op igen 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.