Navn som mobbegrund? Really?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. august 2013

Ciss

Jeg kendte til en dreng som hed Lam (asiatiske forældrer, ved ikke lige hvorfra). Han blev ikke mobbet med det.

Jeg kender en Pernille, som på gymnasiet seriøst undersøgte mulighederne for at skifte navn, fordi hun blev mobbet noget så enormt med det navn.

Absolut ALLE navn kan mobbes med. Det er bare at vrænge det, hver gang man siger det ( f eks Alexææænder), eller lave tåbelige rim eller udtale det med tåbelig stemme eller bytte om på bogstaverne osv osv osv. Bliver barnet mobbet, så skal mobberne nok finde på noget ondskabsfuldt! Men det har absolut intet med navnet i sig selv at gøre.

Langt vigtigere end navnevalget er den måde vi voksne omtaler andre mennesker på - og andre menneskers navn. Hvis vi ved eksemplets magt lærer børnene, hvordan man kan vrænge og vride et navn for at latterliggøre nogen, så kan vi vel ikke tillade os at blive overrasket, hvis de selv fortsætter og opfatter det som legitimt at gøre nar af andres navne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Hvis der er et barn der vil mobbe et andet barn, skal det nok finde noget at mobbe med...om det er udseende, navn eller karaktertræk.

Men jeg synes dog der er navne som ligger lidt for meget op til mpbning, såsom navnet Janus. Det er et navn, der i en bestemt alder er alt for oplagt at mobbe med.

Jeg synes det er vigtigt at huske på at navnet ikke bare skal være sødt og nuttet, for babyen bliver jo også voksen på et tidspunkt. Jeg mener, man bør forestille sig barnet som voksen til en jobsamtale inden man har besluttet sig for navnet.

Anmeld

5. august 2013

modesty

hekran skriver:

Inspireret af navnetråden om en mulig lille pige ved navn Sunny

hmmm...... Er vi virkelig ikke ved at være over den tid, hvor et navn var grund til at blive mobbet?

Jeg er 31 år og har aldrig i mit liv, hverken i folkeskolen, gymnasiet, sommerlejr eller noget lignende oplevet, at nogen er blevet mobbet på grund af sit navn.

Der er vel ingen forældre der giver deres barn andet navn end det smukkeste de kunne finde på. Enten fordi de synes det er smukt eller fordi det har en stor betydning, eller begge dele

Hvordan kan man på forhånd sige, hvilke navne der vil være mobbegrund? Ville I udelukke nogle navne, som I elskede, hvis der var nogen der mente, at det var mobbegrund?

Da vi ventede vores første faldt jeg for navnet Ingelin (pige), men fik mange hug for, at det kunne man ikke kalde en pige, fordi det lød som Dingeling  Vi fik så en dreng, så det blev ikke aktuelt, men jeg synes stadig det er et smukt navn.

Kan noget så uskyldigt som et navn være grunden til, at et barn bliver mobbet og ødelagt? Og hvordan kan man på forhånd vide, hvilke navne det vil gå ud over?

Det synes jeg ikke vi kan være herre over. Hvis børn mobber, så skal de da nok finde på en grund, men jeg tvivler lidt på, at nogle er prisgivede ofre pga deres dåbsattest.

Hvad er jeres mening?

Den person jeg kender, som er blevet mobbet mest med sit navn, hedder Anne. 

Anmeld

5. august 2013

VIPpigen

Jeg var imod min datters navn inden hun kom til verden... Hun hedder Lilje, og jeg kunne lige se læren, eller pædagogen spørge - ' hvad skal du lave i påsken Lilje' og ergo det blev til påskelilje.....

Og igen snakkede manden om Camille/Kamille.... Det kunne være kønt med Kamillete.....

Da vores datter kom, var hun bare en Lilje, og så blev det sådan...

Jeg er selv blevet mobbet med mit navn, og det er ikke fordi det det kan kodes sammen med andre ting, men mener navnet går igen i en del børnefortællinger, og der havde de andre børn hørt mit... Jeg blev mobbet i flere år med det, og har været så ked af det.

Lilje har jeg taget lidt i opløbet, for mit børnetøjsmærke hedder nu LiljeVanilje, så når hun høre det navn, så ved hun der intet ondt er i det, det er det tøj hendes mor laver

Anmeld

5. august 2013

Dot D

DOT - POT - SNOT - NOT.....! Behøver jeg at sige mere

Anmeld

5. august 2013

Frk. Himmelblå

hekran skriver:

hmmm...... Er vi virkelig ikke ved at være over den tid, hvor et navn var grund til at blive mobbet?

Jeg er 31 år og har aldrig i mit liv, hverken i folkeskolen, gymnasiet, sommerlejr eller noget lignende oplevet, at nogen er blevet mobbet på grund af sit navn.

Der er vel ingen forældre der giver deres barn andet navn end det smukkeste de kunne finde på. Enten fordi de synes det er smukt eller fordi det har en stor betydning, eller begge dele

Hvordan kan man på forhånd sige, hvilke navne der vil være mobbegrund? Ville I udelukke nogle navne, som I elskede, hvis der var nogen der mente, at det var mobbegrund?

Da vi ventede vores første faldt jeg for navnet Ingelin (pige), men fik mange hug for, at det kunne man ikke kalde en pige, fordi det lød som Dingeling  Vi fik så en dreng, så det blev ikke aktuelt, men jeg synes stadig det er et smukt navn.

Kan noget så uskyldigt som et navn være grunden til, at et barn bliver mobbet og ødelagt? Og hvordan kan man på forhånd vide, hvilke navne det vil gå ud over?

Det synes jeg ikke vi kan være herre over. Hvis børn mobber, så skal de da nok finde på en grund, men jeg tvivler lidt på, at nogle er prisgivede ofre pga deres dåbsattest.

Hvad er jeres mening?

Jeg har aldrig oplevet nogen blive oplevet med deres navn. Jo altså, som i Thomas-Bomas eller Jens-pens eller sådan noget vrøvle-rime-noget. Men aldrig pga. et specielt navn, og i reglen mere drilleri end mobning.

Anmeld

5. august 2013

Mum33

hekran skriver:

Hvad er jeres mening?

Tror du har ret mht mobberi. De skal nok finde noget, hvis de vil. Noget andet er "drilleri" og det tror jeg hurtigt kan komme hvis man hedder noget meget underligt/anderledes. 

Kender i hvert fald et par der har en Sisse, og havde de vist hvor mange gange hun skulle høre navnet "f....", ja så havde de kaldt hende noget andet, siger de. 

Det er hurtig/nemt at gribe i navn og udseende, så jeg ville alligevel tænke mig lidt om, før jeg kaldte mit barn noget specielt/ anderledes osv. 

Anmeld

5. august 2013

lycly

Jeg har ikke skænket det en tanke da jeg skulle vælge navne til mine børn. Børn skal nok finde på noget at mobbe med, uanset hvad man hedder

Men tror så også sagtens at nogen børn kan finde på at mobbe med et navn. Jeg hedder Luna og nøj hvor blev jeg drillet. "Hvor er dit telt Luna?" "Hils bamse og kylling"
Jeg var ligeglad men nogle børn synes jo ikke det er sjovt

Anmeld

5. august 2013

Snevejr84

Jeg blev selv mobbet rigtig meget pga mit navn. I 80'erne og starten af 90'erne var der ikke mange der hed Sophia. Men har altid været glad for mit navn. I dag tror jeg ikke det er så slemt, børn får jo de mærkeligste navne i dag. Så jeg vil også kalde mit barn det jeg har lyst til

Anmeld

5. august 2013

Hullabullabulla

Jeg tror at folk nok skal finde noget at mobbe med hvis de virkelig vil, men dog har vi tænkt over navnet ifbm øgenavn..

Min søns efternavn er Bade - og derfor gik vi udenom navne der sluttede på s.. Vores søn skulle ikke blive til "spade"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.