Nogen med forstand på fisk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. august 2013

Tulle83

Flodkilling skriver:

hvis 10 neo skal min ha 54 l, hvor meget tror du så at 4-5 neon skal ha?
Jeg er skam rolig, jeg forstår bare ikke at du skriver at du ved en hel del om det, når det netop slet ikke virker sådan, det synes jeg er dårlig rådgivning til TS. For hun vil ikke få andet end kæmpe problemer og en kæmpe fiske regning.

Du kan finde utallige eksempler på at små akvarier ikke er holdbar for mange fisk - og slet ikke neon

f.eks.: http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/forum/thread/ ?ID=1093789

Og ja jeg bliver sgu næsten lidt ked af det når folk råder forkert. Det vil være det samme hvis folk råder katteejer til at give katten mælk med laktose ect. Det er min mening og den kan du aldrig ikke ændre på.

Ligesom du kommer med "gode" råd, så gør jeg så også, jeg er bare meget uenig med dig.

Jeg prøver skam slet ikke at ændre på din mening, hvor har du det fra?

Og jeg er også enig i, at et lille akvarie = meget arbejde og større risiko for sygdom osv. Men nu var det ikke det som tråd starteren spurgte om, så derofor prøvede at jeg råde ud efter de omstændigheder der nu var. Jeg kender til nogle der har 4-5 neonfisk i et lille akvarie, og det fungerer fremragende...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2013

gonefishing

Tulle83 skriver:

Jeg prøver skam slet ikke at ændre på din mening, hvor har du det fra?

Og jeg er også enig i, at et lille akvarie = meget arbejde og større risiko for sygdom osv. Men nu var det ikke det som tråd starteren spurgte om, så derofor prøvede at jeg råde ud efter de omstændigheder der nu var. Jeg kender til nogle der har 4-5 neonfisk i et lille akvarie, og det fungerer fremragende...

hold da op! ok det er jo for mig det samme som at sige du kender nogen der har 5 katte i en 15m2 lejlighed.

Jeg synes det er synd og dyreplageri (selvom folk måske er lidt mere ligeglade med fisk frem for fluffy dyr)

Anmeld

3. august 2013

Tulle83

Flodkilling skriver:

hold da op! ok det er jo for mig det samme som at sige du kender nogen der har 5 katte i en 15m2 lejlighed.

Jeg synes det er synd og dyreplageri (selvom folk måske er lidt mere ligeglade med fisk frem for fluffy dyr)

Okay...? Men ved du hvad, i stedet for at vi to sidder og spammer tråden her med vores meninger, så skulle vi måske bare holde her.

Nu har vi begge givet vores mening, baseret på erfaringer vi hver især har, og så kan trådstarter jo vælge og vrage, og evt. spørge et 3. sted, eller hos dyrehandleren.

Anmeld

3. august 2013

gonefishing

Tulle83 skriver:

Okay...? Men ved du hvad, i stedet for at vi to sidder og spammer tråden her med vores meninger, så skulle vi måske bare holde her.

Nu har vi begge givet vores mening, baseret på erfaringer vi hver især har, og så kan trådstarter jo vælge og vrage, og evt. spørge et 3. sted, eller hos dyrehandleren.

Du gør hvad du har lyst til

Anmeld

3. august 2013

2721

Flodkilling skriver:

Hvis du vil have to hunner eller hanner på 15l vil de blive aggressive. Dog mest hunnerne. Hannerne er en bedre chance at tage.

Men normalt bliver 15-20l kaldt for "yngle" eller "reje/snegle" akvarium".
Hilsen en fra akvarie klubben i greve/hundige

Nu ville jeg heller ALDRIG have så lille et akvarie, men TS har jo købt et. Jeg har selv akvarier og føler mig da efterhånden rimlig klar over hvad der er forsvarligt og hvad der ikke er og tvivler på at man skal værd medlem af en klub for at kunne vide noget

Anmeld

3. august 2013

Bare mig..

tak for alle svarene. Jeg vil okke have et der er større, så jeg har selvfølgelig tænkt mig at købe hvad der kan lade sig gøre. Hvad med en kamfisk? En af de der flotte nogen? Er det ikke oget med at de skal gå selv? Så kunne det da være en god løsning? 

Anmeld

3. august 2013

Tulle83

MGN~NGM<3 skriver:

tak for alle svarene. Jeg vil okke have et der er større, så jeg har selvfølgelig tænkt mig at købe hvad der kan lade sig gøre. Hvad med en kamfisk? En af de der flotte nogen? Er det ikke oget med at de skal gå selv? Så kunne det da være en god løsning? 

Jo, kampfisken lever i høj grad op til sit navn og vil slå alle andre flotte fisk ihjel. Men alene, eller sammen med to hunner, eller evt. nogle små, ikke så farverige fisk kan du sagtens have, efter min mening.

Anmeld

3. august 2013

Bare mig..

Tulle83 skriver:

Jo, kampfisken lever i høj grad op til sit navn og vil slå alle andre flotte fisk ihjel. Men alene, eller sammen med to hunner, eller evt. nogle små, ikke så farverige fisk kan du sagtens have, efter min mening.

Så købte jeg en kamphan. Fik at vide jeg godt kunne gøre det idag :-) jeg fik samtidig at vide at jeg kunne købe 5 gubbier som kan gå sammen med, men jeg havde lidt min tvivl, så ventede til jeg havde læst og forhørt mig noget mere. :-) 

men ellers tænkte jeg måske to kamphunner kunne gå med. Så den ikke er helt selv. :-?

Anmeld

3. august 2013

Tulle83

MGN~NGM<3 skriver:

Så købte jeg en kamphan. Fik at vide jeg godt kunne gøre det idag :-) jeg fik samtidig at vide at jeg kunne købe 5 gubbier som kan gå sammen med, men jeg havde lidt min tvivl, så ventede til jeg havde læst og forhørt mig noget mere. :-) 

men ellers tænkte jeg måske to kamphunner kunne gå med. Så den ikke er helt selv. :-?

Uha, jeg ville passe på med gubbier og kampfisk sammen. Kampfisken bliver provokeret af deres flotte haler, og slår dem som regel ihjel, eller bider deres haler af.

Hvis det var mig, ville jeg vælge to kamphunner i stedet

Min erfaring er, at det ville have været bedst at vente en uges tid, så akvariet kan få et naturligt kredsløb op at køre med planter og sten, inden der kommer fisk i. Men vi håber det går alligevel

Anmeld

3. august 2013

gonefishing

2721 skriver:

Nu ville jeg heller ALDRIG have så lille et akvarie, men TS har jo købt et. Jeg har selv akvarier og føler mig da efterhånden rimlig klar over hvad der er forsvarligt og hvad der ikke er og tvivler på at man skal værd medlem af en klub for at kunne vide noget

Nej det skal man bestemt heller ikke, men det er tit herinde at hvis man har forstand på noget, så skal man helst lige fortælle at man enten er socialrådgiver ect. før folk faktisk er klar over at man ikke sidder og disser folk for sjovt, eller med vilje ødelægger deres viljer til f.eks. meget små akvarium.

Nu sidder jeg jo heller ikke og siger : "smid det ud!" jeg siger netop at hvis det skal være sjovt så skal man op i alm str 54l.
og at de der 15-20l desværre kun er beregnet til rejer eller en enkelt kampfisk (mener nogen), eller snegle.

Jeg husker da selv da jeg købte mit første akvarium på blot 25l, hvor skuffet jeg blev over at finde ud af hvor lidt jeg kunne ha i det, og da jeg så sked på det og puttede gubbyer og alt muligt andet i det, fandt jeg hurtigt ud af (eller mine forældre fandt hurtigt ud af) hvor dyrt det var, for fiskene blev syge, det er dyrt, for selvom de dør, så er der typisk stadig sygdom i akvariet. osv. osv. osv.

Men jeg vil da mene at hvis man siger man har forstand på akvarier og siger: køb du bare neon fisk til dit 15l akvarie, det har min veninde... så bliver jeg sgu nød til at nævne en akvarieklub - på trods af at det bestemt ikke er noget jeg taler højt om for lidt for nørdet er det sgu da

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.