Nogen med forstand på fisk?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.358 visninger
22 svar
4 synes godt om
3. august 2013

Bare mig..

Hej. 

Jeg har købt dette akvarium og skal have sten osv i idag så om en ige skal der fisk i. Men hvilke fisk vil jeg kunne have heri? Og antal? Tænker at der skal være 2-3 planter i og måske en lille ting de kan svømme ind i. så tænker bare der ska kunne være en enkelt eller to fisk i? 

Jeg tænkte slørhaler men har læst mog frem til at det er en dårlig ide da det er for lille til dem. Men hvilke vil så kunne gå dertil? 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. august 2013

2721

Gubbier er gode begynder fisk og kan fås i flotte farver
Rejer er gode til at holde akvariet rent, så fx 2 gubbier og 2 rejer

Anmeld

3. august 2013

Tulle83

MGN~NGM<3 skriver:

Hej. 

Jeg har købt dette akvarium og skal have sten osv i idag så om en ige skal der fisk i. Men hvilke fisk vil jeg kunne have heri? Og antal? Tænker at der skal være 2-3 planter i og måske en lille ting de kan svømme ind i. så tænker bare der ska kunne være en enkelt eller to fisk i? 

Jeg tænkte slørhaler men har læst mog frem til at det er en dårlig ide da det er for lille til dem. Men hvilke vil så kunne gå dertil? 

En god regel at rette  sig efter er 1 L per cm fisk

Jeg mener sagtens at du kan have 2 slørhaler i, og ellers er der selskabsfisk såsom neon fisk (en steame fisk) og gubbier.

Med selskabs fisk skal man bare være opmærksom på, at det er varmvands fisk, som skal have en temp på ca. 18-20 grader, Hvor slørhaler er koldvandsfisk.

Hvis du vælger neonfisk, ville jeg råde dig til at tage min. 4-5 stks. da de som sagt er en steam fisk. Hvus du vælger Gubbier er det vigtigt at have 2 hunner til 1 han, da han går til den -derudover skal det lige siges, at Gubbier yngler som kaniner!

Jeg vil også lige tillade mig at give dig nogle staldtips nu jeg er i gang Min far har haft dyrehandel og jeg har været med til at bestyre den, så det er helt hyggeligt at kunne svare på sådanne spørgsmål igen

Hvis ikke du har fået det at vide, så er det en rigtig god ide at skylle stenene godt inden du kommer dem i akvariet. Og i forhold til gødning af planterne, så hæld evt. et låg fuld danskvand i vandet 1 gang om ugen, det holder planterne flotte og friske

En fantastisk flot og hårdfør plante er Anubias. Det er nok den eneste plante som slørhaler ikke spiser

Håber du kan bruge nogle af rådene. Godfornøjelse

Anmeld

3. august 2013

gonefishing

MGN~NGM<3 skriver:

Hej. 

Ud over at dit arkvarium skal stå i et par uger og kører uden fisk.
Så må jeg være ærlig som fiskenørd og sige at 15l er dyreplageri.
Du kan max have en kampfisk eller et par rejer = røv sygt arkvarium. Dertil så er der tit meget sygdom i små arkvarier. Og medicin kan ikke købes i butikker idag, det skal man have recept på eller købe dyrt via udlandet.

Jeg vil sige at et arkvarium min skal være på 54l. Dette står også alle steder hvis man googler.

Kendte en der købte et 20l i netto for 150kr, det har nu kostet hende over 1500kr pga døde fisk der bliver stresset eller syge.

Anmeld

3. august 2013

gonefishing

2721 skriver:

Gubbier er gode begynder fisk og kan fås i flotte farver
Rejer er gode til at holde akvariet rent, så fx 2 gubbier og 2 rejer

Gubbyer yngler som kaniner og vil derefter spise deres unger og få stress af så lidt plads.

Anmeld

3. august 2013

gonefishing

En god regel at rette  sig efter er 1 L per cm fisk

Jeg mener sagtens at du kan have 2 slørhaler i, og ellers er der selskabsfisk såsom neon fisk (en steame fisk) og gubbier.

Med selskabs fisk skal man bare være opmærksom på, at det er varmvands fisk, som skal have en temp på ca. 18-20 grader, Hvor slørhaler er koldvandsfisk.

Hvis du vælger neonfisk, ville jeg råde dig til at tage min. 4-5 stks. da de som sagt er en steam fisk. Hvus du vælger Gubbier er det vigtigt at have 2 hunner til 1 han, da han går til den -derudover skal det lige siges, at Gubbier yngler som kaniner!

Jeg vil også lige tillade mig at give dig nogle staldtips nu jeg er i gang Min far har haft dyrehandel og jeg har været med til at bestyre den, så det er helt hyggeligt at kunne svare på sådanne spørgsmål igen

Hvis ikke du har fået det at vide, så er det en rigtig god ide at skylle stenene godt inden du kommer dem i akvariet. Og i forhold til gødning af planterne, så hæld evt. et låg fuld danskvand i vandet 1 gang om ugen, det holder planterne flotte og friske

En fantastisk flot og hårdfør plante er Anubias. Det er nok den eneste plante som slørhaler ikke spiser

Håber du kan bruge nogle af rådene. Godfornøjelse

Neon fisk!!! det er stime fisk som man skal have min 5 af og de SKAL ha 54l ved 10fisk!!! hvis din far har haft dyrebutik håber jeg seriøst aldrig gan har sagt at man kan putte 10 neon i et 15l.... !!!

Anmeld

3. august 2013

2721

Flodkilling skriver:

Gubbyer yngler som kaniner og vil derefter spise deres unger og få stress af så lidt plads.

Man behøver jo ikke købe 1 han og 1 hun

Neon fisk er vildt sarte og de bliver nemt stresset...

Anmeld

3. august 2013

gonefishing

2721 skriver:

Man behøver jo ikke købe 1 han og 1 hun

Neon fisk er vildt sarte og de bliver nemt stresset...

Hvis du vil have to hunner eller hanner på 15l vil de blive aggressive. Dog mest hunnerne. Hannerne er en bedre chance at tage.

Men normalt bliver 15-20l kaldt for "yngle" eller "reje/snegle" akvarium".
Hilsen en fra akvarie klubben i greve/hundige

Anmeld

3. august 2013

Tulle83

Flodkilling skriver:

Neon fisk!!! det er stime fisk som man skal have min 5 af og de SKAL ha 54l ved 10fisk!!! hvis din far har haft dyrebutik håber jeg seriøst aldrig gan har sagt at man kan putte 10 neon i et 15l.... !!!

Ro på? Intet sted har jeg nævnt noget om 10 fisk i et 15L akvarie? Og hvis du læser igen har jeg skrevet min. 4-5 neon fisk.

Anmeld

3. august 2013

gonefishing

Tulle83 skriver:

Ro på? Intet sted har jeg nævnt noget om 10 fisk i et 15L akvarie? Og hvis du læser igen har jeg skrevet min. 4-5 neon fisk.

hvis 10 neo skal min ha 54 l, hvor meget tror du så at 4-5 neon skal ha?
Jeg er skam rolig, jeg forstår bare ikke at du skriver at du ved en hel del om det, når det netop slet ikke virker sådan, det synes jeg er dårlig rådgivning til TS. For hun vil ikke få andet end kæmpe problemer og en kæmpe fiske regning.

Du kan finde utallige eksempler på at små akvarier ikke er holdbar for mange fisk - og slet ikke neon

f.eks.: http://saltvandssiden.akvariefisk.dk/forum/thread/ ?ID=1093789

Og ja jeg bliver sgu næsten lidt ked af det når folk råder forkert. Det vil være det samme hvis folk råder katteejer til at give katten mælk med laktose ect. Det er min mening og den kan du aldrig ikke ændre på.

Ligesom du kommer med "gode" råd, så gør jeg så også, jeg er bare meget uenig med dig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.