Flere måder at beregne mme mængde på...!?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.154 visninger
17 svar
10 synes godt om
30. juli 2013

Jupiter

Ja som overskriften lyder, så er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal beregne mængden af mme som min datter skal spise.

I følge SP og alle andre fagpersoner skal man regne efter 1/6 af barnets vægt - dvs. at Gry skal have 160-200 ml i døgnet, fordelt på 5-6 flasker.

Men hvis jeg kigger på NAN's skema, så er udgangspunktet at hun (med sin nuværende alder på 11 uger) skal have 130-160 ml.

Sidst SP var på besøg, sagde hun at Gry lå lidt over gennemsnittet med sin vægt i forhold til sin længde, og at vi lige skulle være lidt obs på hvor meget hun får at spise, og gerne supplere med vand.

Det har vi gjort, og jeg giver ca. 160 ml hver gang (hun spiser oftest 5 flasker på et døgn), da det efter min logisk må være korrekt ifølge alle.

Men jeg synes bare ofte jeg må bruge vand til at holde hende hen, så hun ikke spiser for tit. Det er vel tegn på at hun er sulten og godt kan spise mere end 160 ml.? Og så tænker jeg, at i følge NAN får hun jo så for meget, og så er det ikke underligt at vægten er lidt "for" høj.

Hvad gør i? Hvor meget spiser jeres børn på omkring 11 uger, 60 cm og 6 kilo?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2013

Lukas&Liam<3

Får hun kun 200ml på en hel dag?

Anmeld

30. juli 2013

Lukas&Liam<3

Maria&Lukas skriver:

Får hun kun 200ml på en hel dag?

Du har skrevet fordelt på dagen derfor jeg ikke ligeforstod. Lukas fik 6 flasker med 165 (5skeer) og han har også altid skulle passe på. Så har også skulle give vand (på et tidspunkt fik han 7) og jeg har aldrig nogensinde fortrudt noget så meget ikke bare at give ham mad når han er sulten. Det er bare endt ud i at han har været utilfreds og ikke har ville sove og det har slet ikke været sjovt for nogle af os. Tænk allerede når man er så lille ikke at få mad når man er sulten, hun skal jo nok smide det igen når hun begynder at kravle.

Anmeld

30. juli 2013

Lukas&Liam<3

Og jo, han har elastikker om arme og ben og nogle runde kinder. Men tilgengæld da han var syg og ikke ville spise sagde lægen han sagtens ville kunne klare et par dage uden vi skulle være nervøse. Hvor han derimod ville være nervøs hvis han var en spinkel lille en.
Og da vi startede grød blev det bedre og nu spiser han næsten på faste tider hver dag, lige præcis det han skal

Anmeld

30. juli 2013

Nadja+Baby+2012

Jupiter skriver:

Ja som overskriften lyder, så er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal beregne mængden af mme som min datter skal spise.

I følge SP og alle andre fagpersoner skal man regne efter 1/6 af barnets vægt - dvs. at Gry skal have 160-200 ml i døgnet, fordelt på 5-6 flasker.

Men hvis jeg kigger på NAN's skema, så er udgangspunktet at hun (med sin nuværende alder på 11 uger) skal have 130-160 ml.

Sidst SP var på besøg, sagde hun at Gry lå lidt over gennemsnittet med sin vægt i forhold til sin længde, og at vi lige skulle være lidt obs på hvor meget hun får at spise, og gerne supplere med vand.

Det har vi gjort, og jeg giver ca. 160 ml hver gang (hun spiser oftest 5 flasker på et døgn), da det efter min logisk må være korrekt ifølge alle.

Men jeg synes bare ofte jeg må bruge vand til at holde hende hen, så hun ikke spiser for tit. Det er vel tegn på at hun er sulten og godt kan spise mere end 160 ml.? Og så tænker jeg, at i følge NAN får hun jo så for meget, og så er det ikke underligt at vægten er lidt "for" høj.

Min datte var en af dem der næsten ikke spiste noget, så jeg var i den modsatte grøft og var nervøs for at hun ikke fik nok. Jeg ville gi indtil mit barn er mæt, også må alle deres tal og statestikker brænde op i helved ;-). 

Du kan få noget fra allonin som skulle være ekstra mættende - den gule. Måske du skulle prøve det? 

Men ellers ville jeg altså gi det som barnet har behov for, for at være glad og trives. Også ville jeg starte op på grød ved 4 mdr for at supplere - måske endda lidt før hvis h*n kommer meget højere op i mme pr flaske. 

Det var hvad jeg ville gøre tror jeg :-)

Anmeld

30. juli 2013

raca

jeg tror de anbefaler at suplere med vand da børn der bliver ammet får tynd mælk i starten, dvs det slukker tørsten,

mme har ikke noget tyndt i starten så det er et solodt måltid hele vejen igennem, også selvom barnet bare var tørstigt=overfodring.

så det er langt lettere at give et flaskebarn for meget mad, og få vendet mavesækken til store potioner og derved vende barnet til at spise mere end det har behov for

så jeg ville prøve at fordele den mængde 1/6 af barnet vægt giver på 6 måltider og give vand for resten. 

Anmeld

30. juli 2013

Jupiter

Maria&Lukas skriver:

Og jo, han har elastikker om arme og ben og nogle runde kinder. Men tilgengæld da han var syg og ikke ville spise sagde lægen han sagtens ville kunne klare et par dage uden vi skulle være nervøse. Hvor han derimod ville være nervøs hvis han var en spinkel lille en.
Og da vi startede grød blev det bedre og nu spiser han næsten på faste tider hver dag, lige præcis det han skal

Ih det er rart at høre at jeg ikke er den eneste der bare synes det er noget pjat at skulle holde igen med maden!

Jeg er også begyndt at fylde mere i flasken, og jeg tilbyder hellere en flaske en gang for meget.

Idag kører jeg ned og får hendes vejet - bare for at se at hun ikke sprænger kurven (hvilket jeg slet ikke tror at hun gør) 

Jeg tænker også at jeg kan tage mad-diskussionen når hun er gammel nok til at forstå det. For du har så ret, hvor må det være ubehageligt ikke at få mad når man er sulten, især når man er så lille.

Anmeld

30. juli 2013

Jupiter

Nadja+Baby+2012 skriver:

Min datte var en af dem der næsten ikke spiste noget, så jeg var i den modsatte grøft og var nervøs for at hun ikke fik nok. Jeg ville gi indtil mit barn er mæt, også må alle deres tal og statestikker brænde op i helved ;-). 

Du kan få noget fra allonin som skulle være ekstra mættende - den gule. Måske du skulle prøve det? 

Men ellers ville jeg altså gi det som barnet har behov for, for at være glad og trives. Også ville jeg starte op på grød ved 4 mdr for at supplere - måske endda lidt før hvis h*n kommer meget højere op i mme pr flaske. 

Det var hvad jeg ville gøre tror jeg :-)

Jeg er også SÅ klar på at starte mos og grød når hun fylder 4 mdr.

Hun skal have lov til at prøve det hele og selv vælge hvad og hvor meget hun vil have.

Jeg får helt ondt i maven ved at tænke på at hun måske nok har haft ½ time her og der hvor jeg har trukket den ud, for ikke at give hende for meget mme.

Det er altså slut nu!! Hun skal bare spise hvad hun kan 

Anmeld

30. juli 2013

Jupiter

raca skriver:

jeg tror de anbefaler at suplere med vand da børn der bliver ammet får tynd mælk i starten, dvs det slukker tørsten,

mme har ikke noget tyndt i starten så det er et solodt måltid hele vejen igennem, også selvom barnet bare var tørstigt=overfodring.

så det er langt lettere at give et flaskebarn for meget mad, og få vendet mavesækken til store potioner og derved vende barnet til at spise mere end det har behov for

så jeg ville prøve at fordele den mængde 1/6 af barnet vægt giver på 6 måltider og give vand for resten. 

Det er også det vi har gjort indtil videre.

Dog synes jeg stadig hun virker sulten, og hun nærmest sluger flasken hver gang.

Det er bare det med vægten der gør mig lidt bekymret. For hun får ikke toppen af det anbefalede i forhold til vægten (190 ml), men bunden (160) og alligeve ligger hun højt med vægten.

Jeg har det bare så dårligt med at skulle holde hende hen med vand, hvis det virkelig er sult hun føler 

Anmeld

30. juli 2013

L&V

Jupiter skriver:

Ej for hulen da hvis tøsen er sulten så ska hun da ha mad.. Vores sp sagde lidt det samme mht vores datter dengang og ja det røg ind af det ene øre og ud af det andet.. Og efter at ha snakket med flere sper og læger sidenhænd har vi os fundet ud af at det var det rigtige at gøre.. Så længe hun ik overstiger den litter der er max om dagen spiser de til de er mætte i min verden..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.