Jeg tænker ikke så meget på det som at blande sig i andres opdragelse, når det gælder den slikskål. Det er almen pli og jeg ville aldeles ikke være bange for at kommentere det overfor barnet:'hov hov, lille ven, kun et ad gangen, ellers er def ikke til alle!' (Hvor gammel er han?)
Vi har en nevø på 8. Vores søn bliver snart seks og ser meget op til ham. Når vi er til fester, bliver der ikke sat grænser for ham. Han er meget stor og overvægtig, men bliver ikke stoppet, når han skærer en kvart lagkage til sig selv ellers tager sin sodavand nr. 8 (Han er også sengevæder). Jeg synes det er så synd for ham og det er alt andet end godt for ham. Jeg henvender mig direkte til ham og spørger pænt, om ikke han har fået slukket tørsten eller om han gerne vil have vand, hvis han er så tørstig. Hans forældre gør ingenting, men drengen er jo 8 og ikke uden forstand, så hvorfor ikke tage den direkte?
ALLE tænker det og jeg synes virkelig, at drengen lider under, at der ikke bliver sat grænser. Han vejer 55 kilo og er en meget sød dreng. Hans forældre er dog af den mening, at der ikke er nogen der skal blande sig. Det har både pædagoger og lærer hørt for.
Nå, sidespor! Jeg synes godt du kan sige noget til din nevø i selve situationen. Så bliver det måske mindre opdragelsesagtigt, hvis han lige får et 'hov hov, du!'. Det virker muligvis også bedre, når det kommer fra andre end forældrene...?
Anmeld