Igår var der lidt panik her hjemme. Bastian legede i trampolin lidt sent på aftenen, sammen med min fætter som er ca. 13 år gammel.
De vil så lave et eller andet smart stunt, som går ud på at Bastian springer over mod min fætter, som så skal gribe ham. Desværre var min stakkels fætter ikke fiks nok på hænderne, eller distraheret eller hvad ved jeg, og der sker det at han ikke griber Bastian.
Bastian falder så (midt i trampolinen) uheldigt på sin arm, og den brækker. På det her tidspunkt er jeg indenfor hvor jeg sidder og syr.
Jeg hører Bastian stikke i et panisk og meget smertefuldt hyl så jeg smider jo de ting jeg har, og er på vej til at rejse mig, idet min fætter kommer stormende ind, og råber "Maria skynd dig og kom nu brækkede hans arm, hans arm er brækket!!!!!"
så jeg får selvfølgelig virkelig noget mere fart på og stæser ud til Bastian, som løber vildt omkring sig selv, alt imens han holder fast midt på sin underarm.
Ofte er det jo sådan at børn skriger og tror armene er brækket ved et slag (han er 6 år gammel) men jeg var på lyden af begge børn ikke i tvivl om at noget i hvert fald var mere alvorligt end det plejer at være.
Jeg får fanget Bastian, og får ham snakket så meget til ro, at han kan stå stille længe nok til jeg kan se armen som I DEN GRAD er brækket.
På armen er der til den ene side en STOR bule ud, så der var aboslut ingen tvivl om at den ER brækket, og jeg samler Bastian op som i liggende vuggestilling, for ikke at forstyrre armen og den måde han selv formår at holde den på.
Jeg skynder mig ind til min far (naboen) og råber op ad trappen om han er hjemme, hvilket han ikke er. Han er godt 5 km væk her fra, men fars kæreste ringer ham dog hjem omgående.
Han kommer næsten med det samme, da det viser sig han heldigvis allerede sad i bilen.
Her hjemme får min far lige fikset en slynge af en gammel stofble, så Bastian kan slippe for at holde hele vægten af sin arm, og det virker heldigvis. Imens får jeg snuppet mine ting.
Bastian er SÅDAN EN SEJ UNGE så der går han allerede i ro og mag, og venter på at vi skal køre (alt sker altså på under 10 minutter), så jeg kan nå over til genboen (min farmor) hvor min fætter sidder og er rigtig ked af det.
Jeg fik faktisk næsten mere ondt af den store dreng. Han sad med knugede hænder og trykkede sig selv for brystet og vuggede lidt og bare græd og græd og græd, fordi han var sikker på det var hans skyld. Så jeg er glad for jeg nåede at snakke med ham inden vi kørte, så jeg kunne nå at sige at det i hvert fald ikke var hans skyld, og at INGEN var vrede på ham. Selv Bastian, med sin brækkede arm i slynge nåede at sige at det jo ikke var fætters skyld.
Årh de stakkels unger altså.
Nåh, ind i bilen, afsted med os i morfars bus (jeg synes det var lige vildt nok at ringe efter en ambulance for en brækket arm, når vi bor så mange mennesker med bil her). Vi ankommer til skadestuen i Frederikssund, og de kigger hurtigt på armen og sender os omgående til røntgen.
Efter det første billede kigger damen på mig og siger med en sørgelig mine at det har han virkelig gjort grundigt, hvorefter hun tager endnu et billede fra en anden vinkel.
Jeg får ikke billederne at se.
Tilbage på skadestuen sad vi alligevel et godt stykke tid uden smertebehandling, ud over slyngen, og Bastian piber kun sporadisk i små 15 sekunder. Resten af tiden ser han tegnefilm og drikker cola.
Vi bliver kaldt ind, og lægen viser os røntgenbillederne.....
Der gisper jeg altså lige en gang igen, for det viser sig at Bastian har brækket BEGGE knoglerne i underarmen, næsten nøjagtigt på midten. Hvilket altså betyder, at hvis ikke Bastian selv havde holdt fast i sin arm, var den faktisk bare faldet ned. Så det forklarer jo hvorfor han HELT bestemt troede på at den var ved at falde af tidligere da vi gerne ville have lov at se den.
Hold nu kæft han er altså sej den dreng. Jeg tror han græd 3 minutter i starten, og han har altså SELV samlet sin arm op fra en virkelig grim vinkel, og er SELV kravlet ud af trampolinen, med sin brækkede arm holdt på plads af ham selv, og han ville IKKE sidde på skødet eller nusses eller noget som helst. Han ville hellere holde fast i den arm, og bare bevæge sig omkring. 6 år gammel siger jeg bare... Jeg ville selv have troet jeg skulle dø hvis det var sket for mig.
Lægerne putter så en skinne på uden på armen, og forbinder den efterfølgende med gage. Altså er armen kun pakket ind på oversiden. Og vi bliver sendt HJEM med besked om at der ikke er tid til at operere på Hillerød, så vi skal køre derop imorgen (idag altså).
Vi blvir så ringet op til formiddag, efter selvfælgelig stort set slet ikke at have sovet, at de heller ikke kan operere idag, men vi skal komme imorgen, altså, over et døgn efter skaden er sket, og stadig uden armen er sat på plads...... :S
Jeg får protesteret lidt på Bastians vegne, og vi bliver så bedt om at komme ind, og vente, og håbe på at vi kan blive klemt ind som akut tilfælde.
Vi bliver indlagt på børneafdelingen klokken 12, og bliver sendt hjem igen klokken 18, stadig ingen operation til min seje Bassemand.....
Så altså, her sidder vi så, hjemme i stuen, stadig med et styks brækket arm i midlertidig forbinding og slynge, og håber håber HÅBER at ingen vil få styrtblødningen eller sprængfarlig blindtarmsbetændelse imorgen, for det vil betyde at Bastians plads som nummer 2 til operation imorgen, vil blive rykket endnu engang.
Så pleeeeease folkens. vil i ikke nok være rigtig venlige at pakke jer selv og jers børn ind i både vat og bobleplast ind til imorgen eftermiddag? Bare så min lille seje gut kan få sat sin arm på plads og i en ordentlig gips, så han kan blive smertefri igen....
By the way, den ene knogle sidder stadig forskudt, og trykker altså ud på huden indefra.... Det er mig ubegribeligt hvordan han kan holde hovedet så koldt.....
Det skal nævnes til historien måske, at Bastian altid har kunnet tales ud af panik. Man skal ligesom bare bede ham lige stoppe op, tage det roligt, og lytte. Så holder han vejret 3 sekunder, hvilket er længe nok til at trænge igennem, forbi, og over hans panik, så man kan snakke om hvad der er sket og hvad der videre skal ske.
Jeg føler mig som en RAVNEMOR af VÆRSTE skuffe, når jeg står der og kigger på min 6 årige søn, som holder sin egen arm i rette vinkel, samtidig med jeg hører mig selv sige "prøv lige at stoppe med at græde, og hør hvad jeg siger til dig nu".... Det lyder så grimt, og ser endnu grimmere ud på skrift, men det er den eneste måde at komme igennem til ham på, og heldigvis virker det beroligende nok på ham til at han rent faktisk finder sin egen indre ro frem.... Og i øvrigt betyder det også at den voksne (mig) kan nøjes med at panikke inden i, og ikke udenpå.......
Personalet på begge sygehuse var meget benovede over hvilken ro han besad af sin alder og situationen taget i betragning... Og jeg som kender mins øn bedst, var faktisk også utroligt imponeret over ham.....
2 billeder fra igår. 1 med den hjemmelavede slynge, til røntgen, og 1 efter den midlertidige gips er lagt og vi er på vej ud til bussen igen.
Og så i øvrigt 4 billeder som min veninde og tro følgesvend tog idag da vi sad på taget af hillerød sygehus og osede i solen, og spillede spil med sten vi fandt der oppe......