Camillasb skriver:
Jeg har lavet en tjekliste til baby, men vil ikke trykke print, før nogle af jer erfarne har givet lidt insider viden, om hvad der er need to have og nice to have. Jeg har været på diverse hjemmesider og blogs og dette er så reslutatet. Jeg er lidt typen "hellere lidt for meget" "hellere have det, end mangle det" typen, så det kan godt være listen virker lang, men jeg er også førstegangsfødende, så kom med gerne med kommentare og rettelser. Kærlig hilsen Camilla
(termin 29 okt)
Møbler:
Tremmeseng + madras
Puslebord
Bil:
Autostol
Skygge til vinduet
Pusle:
Puslehynde
Vaskefad (hoved/halefad)
Engangsskumvaskeklude
Vådservietter
Bleer (2 pakker)
Stofbleer
Blespand + refil poser
Zinksalve
Sikkerhedsvatpinde
Termometer
Tættekam
Neglesaks
Næsesuger
Bade:
Badekar (+badestol)
Badetermometer
Badekåbe/svøb
Babysæbe
Babyolie
Sove:
Dyner 2 stk.
Dynebetræk
Lagener til babyseng 2 stk.
Lagener til barnevogn 2 stk.
Sengerand
Tisseunderlag 2 stk.
Barnevogn:
Barnevogn + madras + lift
Regnslag og myggenet
Babyalarm
Sele
Amme/mor:
Amme indlæg
Amme bh’er
Amme pude
Store bind
Pusletaske + pusleunderlag
Bæresele
Bamser + legetøj
Tøj:
Hue – luffer – sutsko – flyverdragt – jakke
Bodystockings – sparkedragter – nattøj
Langærmede bluser – varme trøjer
Strømper – kradse luffer
Bukser
Andet:
Tæpper
Sut
Senere:
Aktivitetstæppe
Babyservice
Højstol
Klapvogn
Skråstol
Div. sikkerheds udstyr
Løbevogn
Jeg ville droppe vatpinde - du må ikke rense ører på baby alligevel.
Har selv kun haft 1 babydyne, men 2 junior. Junior brugte jeg til nød hvis jeg blev nødt til at vaske babydynen. 2-3 sæt sengetøj pr dyne str er fino.
Har personligt aldrig forstået de der dyre bespænde ( med ditto dyre poser til). Har altid pakket lorten ind i en billig affaldspose, og synes uk tidbleerne lugter...
Badetermometer er efter mun mening spild af penge, det siges at vandet skal være kropstemperatur - brug albuen. Kan dog lige indskyde at Noah SKREG hver gang kan kom i bad, indtil jeg fulgte mit instinkt ig gjorde vandet væsentlig lunere.
Baby olie og tættekam er uundværlig i forbindelse med arp - men unødvendig og upraktisk for en sund babyhud i badekarret. Ungen bliver djævleglat og det kan ødelægge hudens naturlige fedtbalance.
Jeg har aldrig brugt babyindsats i badekarret, og efter min overbevisning er det blot endnu et produkt til at hive penge ud af kommende forældre - men måske det fungerer for andre...
Vil anbefale du vælger en tyk sengerand der kan stå selv - de er lidt dyre, men guld værd, især når baby begynder at mosle. Noah er 2 nu, og har stadig stor gavn af den.
Dejligt at du vil amme - det ville jeg også gerne, men det gik desværre hurtigt i vasken. Der var jeg glad for at jeg havde lidt sutteflasker og sterilisator hjemme. Ville ønske jeg havde haft lidt mme da vi måtte supplere op indtil mælken løb til, og sidenhen kom over på det på fuldtid. Kan købes færdigblandede i velassorterede supermarkeder - husk snapseglas's hvis der er behov for at supplere op til mælken løver til.