Obligatorisk sprogtest for børn over 3 år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. juli 2013

2721

Maja88 skriver:

Nej burde det jo være men man jo vurderer og læser jo børnene konstant

Okay

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juli 2013

Pige2009

2721 skriver:

Hej hjemmegående mødre og fædre

Nogen af jeres børn der har været i gennem den obligatoriske sprogtest ?
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvordan det foregår og hvad de ligger vægt på?
Knus

Min datter har lige fået en sådan test, og det foregik i børnehaven med en af de daglige pædagoger. Testen består af tre dele

1. Ordforråd 

2. Udtale

3. Evnen til at genfortælle historier.

Som forælder skal man inden selve testen selv udfylde nogle spørgsmål omkring barnets sprog.

Anmeld

9. juli 2013

Mumto3

Husk det er et tilbud.

vi vurderede at vores barn snakkede fint og valgte derfor testen fra.

Anmeld

9. juli 2013

Eliza

det er kun et tilbud 

dog måske meget rart at få lavet, så man kan se hvor ens barn ligger sprogligt og man kan tage hånd om det i tide, hvis der skulle være lidt vanskeligheder. 

Forresten så er testen fra 2år og 10 mdr til 3 år og 4 mdr. 

Og ja som de andre siger, så tester de sprogforståelse og ordforråd gennem leg. 

Hos os, er det som de andre beskriver, med legetøjet over, under og ved siden af. 

Ud over det siger pædagogen eksempel vis en lille sætning på 5 ord og så skal barnet gentage, så mange h*n kan huske. 

Anmeld

10. juli 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Så vidt jeg ved sidder de og "leger". sådan noget som kan du tage hesten ud af posen. Kan du stille grisen ved siden af hesten osv. 

Jeg var med til en sprogtest af en 5årig. Her var der nogle spørgsmål også. det hele virkede meget mekanisk. pigen kendte ikke damen og var lidt generet. 

men jeg ved selvfølgelig ikke hvordan de tre åriges ser ud. Jeg tror ikke der er skabelon spørgsmål, men ved det ærligt talt ikke. 

Det har noget med sprog at gøre da det viser om de har sprogforståelse. ved de hvor ved siden af, bag, ovenpå osv. er. Ved barnet hvad de forskellige ting/legesager hedder.

Ved spørgsmålene får barnet taletid istedet for bare at gøre ting.

kan forresten huske der var et larvespil. Man kastede en terning der viste en farve. Man tog så noget af larvens krop i den farve terningen viste. hende der testede legede med og opfordrede til at nævne farven ved selv at sige hvilken farve det er så det ikke blev som en afhøring. 

Anmeld

10. juli 2013

2721

Baagøe skriver:

Min datter har lige fået en sådan test, og det foregik i børnehaven med en af de daglige pædagoger. Testen består af tre dele

1. Ordforråd 

2. Udtale

3. Evnen til at genfortælle historier.

Som forælder skal man inden selve testen selv udfylde nogle spørgsmål omkring barnets sprog.

Okay, tak for et meget konkret svar. Jeg er slet ikke bekymret for min søns sprog, men nysgerrig over hvad der hele får ud på

Anmeld

10. juli 2013

2721

Mumto3 skriver:

Husk det er et tilbud.

vi vurderede at vores barn snakkede fint og valgte derfor testen fra.

Det ved jeg har bare fået at vide fra flere andre hjemmegående at det er et "tilbud" man ikke kan sige nej til.
Min søn har et kæmpe ordforråd og masser af sprogforståelse og det er noget der altid bliver påpeget af andre. Hans udtale er selvfølgelig ikke perfekt endnu, men det kommer jo stille og roligt.

Anmeld

10. juli 2013

2721

Eliza skriver:

det er kun et tilbud 

dog måske meget rart at få lavet, så man kan se hvor ens barn ligger sprogligt og man kan tage hånd om det i tide, hvis der skulle være lidt vanskeligheder. 

Forresten så er testen fra 2år og 10 mdr til 3 år og 4 mdr. 

Og ja som de andre siger, så tester de sprogforståelse og ordforråd gennem leg. 

Hos os, er det som de andre beskriver, med legetøjet over, under og ved siden af. 

Ud over det siger pædagogen eksempel vis en lille sætning på 5 ord og så skal barnet gentage, så mange h*n kan huske. 

Jeg har bare hørt at de ikke modtagelige overfor et nej

Jeg er slet ikke bekymret for min søns sprog eller sprogforståelse, men når og hvis jeg får tilbudet, har jeg skam bare tænkt mig at takke ja. Jeg ved bare at min søn har brug for at være trygge ved folk før han er samarbejdsvillig, men nu må vi se

Anmeld

10. juli 2013

2721

mor:) skriver:

Det har noget med sprog at gøre da det viser om de har sprogforståelse. ved de hvor ved siden af, bag, ovenpå osv. er. Ved barnet hvad de forskellige ting/legesager hedder.

Ved spørgsmålene får barnet taletid istedet for bare at gøre ting.

kan forresten huske der var et larvespil. Man kastede en terning der viste en farve. Man tog så noget af larvens krop i den farve terningen viste. hende der testede legede med og opfordrede til at nævne farven ved selv at sige hvilken farve det er så det ikke blev som en afhøring. 

Årh på den måde, så forstår jeg bedre
Det giver jo meget god mening
Håber blot de husker at de er fremmede mennesker for min søn

Anmeld

10. juli 2013

Eliza

2721 skriver:

Jeg har bare hørt at de ikke modtagelige overfor et nej

Jeg er slet ikke bekymret for min søns sprog eller sprogforståelse, men når og hvis jeg får tilbudet, har jeg skam bare tænkt mig at takke ja. Jeg ved bare at min søn har brug for at være trygge ved folk før han er samarbejdsvillig, men nu må vi se

Det er dit barn og du er altid i din gode ret til at sige nej tak. 

Vi har da os forældre hos hos, som har sagt nej tak. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.