Hvad laver/lavede du med nyfødt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15.826 visninger
23 svar
30 synes godt om
6. juli 2013

Lunae

Jeg har fået en skøn lille knægt, som er 14 dage i dag! Selvom at det er barn nr 2, kan jeg slet ikke huske hvordan det var med Camille. Jeg føler ikke at jeg stimulerer August nok. Han er begyndt at være mere vågen - fx 2 timer i streg. Jeg tager ham op og snakker til ham, sidder og putter med ham og rører ved ham. Nogle gange ligger jeg ham fra mig og så ligger han bare og kigger - er det forkert?

Aktiverer/stimulerer i jeres spædbørn i alle deres vågne timer?

Hvornår kunne jeres barn holde øjenkontakt?

Ideer til stimulering modtages gerne (hvis de altså skal det så tidligt)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juli 2013

Sahara82

Lunae skriver:

Jeg har fået en skøn lille knægt, som er 14 dage i dag! Selvom at det er barn nr 2, kan jeg slet ikke huske hvordan det var med Camille. Jeg føler ikke at jeg stimulerer August nok. Han er begyndt at være mere vågen - fx 2 timer i streg. Jeg tager ham op og snakker til ham, sidder og putter med ham og rører ved ham. Nogle gange ligger jeg ham fra mig og så ligger han bare og kigger - er det forkert?

Synes det lyder til at du gør det helt fint! Det er en rigtig god ide at barnet fra starten er vænnet til at ligge lidt selv også. Min søn er snart 4 mdr, men da han var så lille sang jeg ofte for ham mens han så på mine knæ, så vi kunne kigge hinanden i øjnene. Brugte også laaaang tid på puslebordet på at massere og nusse og pusse. Og så blev han lagt lidt på maven til sidst.
Hvis du har en af de skråstole de må ligge i fra spæde, så lig babyen i den. Det er også rigtig god stimulation at kigge på dig. Ellers er en uro også en mulighed.

Anmeld

6. juli 2013

Lunae

smsh skriver:

Synes det lyder til at du gør det helt fint! Det er en rigtig god ide at barnet fra starten er vænnet til at ligge lidt selv også. Min søn er snart 4 mdr, men da han var så lille sang jeg ofte for ham mens han så på mine knæ, så vi kunne kigge hinanden i øjnene. Brugte også laaaang tid på puslebordet på at massere og nusse og pusse. Og så blev han lagt lidt på maven til sidst.
Hvis du har en af de skråstole de må ligge i fra spæde, så lig babyen i den. Det er også rigtig god stimulation at kigge på dig. Ellers er en uro også en mulighed.

Tak for svar! Det er præcis de tanker som jeg også har gjort mig ligger ham også på maven og synger for ham! Vi skal vidst lige have fundet uroen frem

Anmeld

6. juli 2013

L&V

smsh skriver:

Må altså melde mig ret uenig her de har ik b og var bare tætterug for at lære at ligge alene men kropskontakt og masser af det.. Vi sang meget også lagde hun på mine ben med ansigtet mod mig og vi snakkede og nussede. lagde på maven ansigt til ansigt masserede og lavede kryds bevægelser også var vi bare tætte

Anmeld

6. juli 2013

Sahara82

Månsson skriver:

Må altså melde mig ret uenig her de har ik b og var bare tætterug for at lære at ligge alene men kropskontakt og masser af det.. Vi sang meget også lagde hun på mine ben med ansigtet mod mig og vi snakkede og nussede. lagde på maven ansigt til ansigt masserede og lavede kryds bevægelser også var vi bare tætte

Så må vi blive enige om at være uenige. Det var faktisk i sundhedsplejerske gruppen vi havde snakken oppe (der hvor man kan mødes og lege med børnene og få dem vejet og målt) og der blev vi anbefalet at lære dem at ligge selv. Self skal man have kropskontakt, men det kan også blive alt for meget for barnet hvis man to timer i streg har nærkontakt. Og det er også at gøre barnet en bjørnetjeneste ikke at lære det at ligge lidt selv.

Anmeld

6. juli 2013

FrkZier

Lunae skriver:

Isaak er 9uger, men da han var nyfødt sad jeg somregel bare med ham, kiggede på ham, snakkede til ham osv. lavede ikke det helt store
nu hvor han er lidt større bruger vi mere tid på at snakke 'sammen' , træne ryg/mave osv

Anmeld

6. juli 2013

L&V

smsh skriver:

Så må vi blive enige om at være uenige. Det var faktisk i sundhedsplejerske gruppen vi havde snakken oppe (der hvor man kan mødes og lege med børnene og få dem vejet og målt) og der blev vi anbefalet at lære dem at ligge selv. Self skal man have kropskontakt, men det kan også blive alt for meget for barnet hvis man to timer i streg har nærkontakt. Og det er også at gøre barnet en bjørnetjeneste ikke at lære det at ligge lidt selv.

Ja det må vi hvis for den har jeg ski aldrig hørt om så små børn

Anmeld

6. juli 2013

miig1989

Lunae skriver:

Vi laver ikke så meget
Kigger på hinanden, snakker, synger, vugger, lægger på maven

Hun ligger nogen gange alene et par minutter, men det mest hvis nu jeg lige skal på wc og sådan.

Anmeld

6. juli 2013

miig1989

Lunae skriver:

Vi laver ikke så meget
Kigger på hinanden, snakker, synger, vugger, lægger på maven

Hun ligger nogen gange alene et par minutter, men det mest hvis nu jeg lige skal på wc og sådan.

Min Datter er 3 uger

Anmeld

6. juli 2013

Sahara82

Månsson skriver:

Ja det må vi hvis for den har jeg ski aldrig hørt om så små børn

Okay jeg troede det handlede om hvilke erfaringer vi har hver især og ikke om at nedværdige hinanden. Når jeg skriver at det blev anbefalet af tre sundhedsplejersker er det da mega nedværdigende at du tvivler på det jeg skriver bare fordi du har andre erfaringer eller måske ikke har hørt det samme. Og nej jeg mener sq da heller ikke de skal ligge der flere timer, men 10-15 min som der anbefales, og kontakt for resten. Så lad os lukke den her, for gider seriøst ikke den tone der lægges for vejen!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.