Desværre øget risiko for Downs.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.297 visninger
24 svar
13 synes godt om
4. juli 2013

superwat

Hej piger,
er der nogen af jer, som er i samme båd som mig?
Jeg fik desværre en 1/62 vurdering i tirsdags til NF - efter at have set en meget livlig bims derinde.
Nakkefolden var fin, og jeg er 25 år - så det var blodprøverne, som gjorde udfaldet.

Idag har jeg været på sygehuset og få taget en moderkagebiopsi, men jeg synes godt nok ventetiden er lang til på tirsdag.
Jeg holder allerede af den lille bims som jeg så på skærmen, så jeg synes det er hårdt lige nu!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juli 2013

Rødhætte

superwat skriver:

Hej piger,
Jeg fik desværre en 1/62 vurdering i tirsdags til NF - efter at have set en meget livlig bims derinde.
Nakkefolden var fin, og jeg er 25 år - så det var blodprøverne, som gjorde udfaldet.

Idag har jeg været på sygehuset og få taget en moderkagebiopsi, men jeg synes godt nok ventetiden er lang til på tirsdag.
Jeg holder allerede af den lille bims som jeg så på skærmen, så jeg synes det er hårdt lige nu!

Føler med dig.. Håber alt er som det skal være.

Anmeld

4. juli 2013

Frk. Himmelblå

superwat skriver:

Hej piger,

Du har da stadig fantastisk gode tal! Forestil dig lige 10 babyer, så 20 babyer, der ligger på rad og række.... Så 50, - hold op, det er mange. Se så om du kan fordoble antallet, så du ser 100 sunde og raske babyer for dig.. Og forsøg så med 161!!! Og så kom vi til den enkelte nr. 162 som er en kær lille ven med Downs syndrom.. 

Risikoen er LILLE. (Og meget ved livet er værre end Downs syndrom..)

Det skal nok gå.

Anmeld

4. juli 2013

Frk. Himmelblå

Frk. Himmelblå skriver:

Du har da stadig fantastisk gode tal! Forestil dig lige 10 babyer, så 20 babyer, der ligger på rad og række.... Så 50, - hold op, det er mange. Se så om du kan fordoble antallet, så du ser 100 sunde og raske babyer for dig.. Og forsøg så med 161!!! Og så kom vi til den enkelte nr. 162 som er en kær lille ven med Downs syndrom.. 

Risikoen er LILLE. (Og meget ved livet er værre end Downs syndrom..)

Det skal nok gå.

OK, læser lige, at tallet "kun" var 62 - min pointe er fortsat den samme! 

Anmeld

4. juli 2013

Line&Mike

superwat skriver:

Hej piger,

En krammer herfra!

Kan godt forstå ventetiden er hård og fyldt med mange bekymringer!

I DK angiver vi det tal som en høj risiko, men husk på, at risikoen faktisk kun er på 1,6%!

Skulle man spille lotto, og man fik at vide at der var 1,6% chance for at vinde, ville man tænke at det ALDRIG ville lykkes!

Skulle du føde 62 børn ville kun én ud af dem have Downs!

Håber du kan tænke positivt indtil andet er bevist, og så nyd den lille spire i maven

Anmeld

4. juli 2013

superwat

Frk. Himmelblå skriver:

OK, læser lige, at tallet "kun" var 62 - min pointe er fortsat den samme! 

Hvis det havde været 162 må jeg være ærlig at sige, at min optimisme var lidt højere end den er nu... ikke at jeg ikke kan se pointen!

Anmeld

4. juli 2013

superwat

Line&Mike skriver:

En krammer herfra!

Kan godt forstå ventetiden er hård og fyldt med mange bekymringer!

I DK angiver vi det tal som en høj risiko, men husk på, at risikoen faktisk kun er på 1,6%!

Skulle man spille lotto, og man fik at vide at der var 1,6% chance for at vinde, ville man tænke at det ALDRIG ville lykkes!

Skulle du føde 62 børn ville kun én ud af dem have Downs!

Håber du kan tænke positivt indtil andet er bevist, og så nyd den lille spire i maven

Du har ret, 98% chance for at alt er ok. - det prøver jeg også at holde mig op på.

Men vi var faktisk mere forberedte på at der ikke var liv end på en lav risiko..

Og så blev jeg lige sat en uge frem, så jeg er længere henne end forventet... og man glæder sig til at dele glæden, men den er lige udsat til vi ved, hvad der sker.

Men tak

Anmeld

4. juli 2013

Frk. Himmelblå

superwat skriver:

Hvis det havde været 162 må jeg være ærlig at sige, at min optimisme var lidt højere end den er nu... ikke at jeg ikke kan se pointen!

Det må være svært, jeg kan sagtens forstå dig.

Har du/I overvejet grundigt, hvad jeres muligheder er, hvis I får en alarmerende besked (det kan jo også være så meget andet, I får at vide, end lige omkring Downs..) 

Jeg sætter nu mine penge på, at alt er vel. - Og vil I gerne vide kønnet på forhånd? - Det får I jo svar på lige om lidt, hvis I vil. Og for en gangs skyld med 110% sikkerhed.

Anmeld

4. juli 2013

superwat

Frk. Himmelblå skriver:

Det må være svært, jeg kan sagtens forstå dig.

Har du/I overvejet grundigt, hvad jeres muligheder er, hvis I får en alarmerende besked (det kan jo også være så meget andet, I får at vide, end lige omkring Downs..) 

Jeg sætter nu mine penge på, at alt er vel. - Og vil I gerne vide kønnet på forhånd? - Det får I jo svar på lige om lidt, hvis I vil. Og for en gangs skyld med 110% sikkerhed.

Ja, hvis de ringer, så betyder det at det ikke er normalt derinde, og så afbryder vi gravidteten. Det var vi enige om da vi gik igang. Det er vores 1. forsøg, og vi er ikke i i stand til at vælge et barn med alvorligt handicap.
Det er ikke alle, som kan forstå den beslutning, men det er heldigvis noget min kæreste og jeg er helt enige om og er fast besluttet på.

Tak, er glad for du siger det - jo flere gange vi får at vide at alt nok er ok, jo mere tror man selv på det - men vi skal jo også forholde os til det andet.

Jeg kan bare ikke klare tanken om at skulle afbryde og skulle slå et barn ihjel, men det er jo en del af det, når vi ikke ønsker et med svært handicap og vi har muligheden.

Ja, vi vil gerne vide kønnet, men vi har sagt nej til at de skal fortælle os det. Så vi skal selv ringe ind på sygehuset for at få svaret.

Anmeld

4. juli 2013

Frk. Himmelblå

superwat skriver:

Ja, hvis de ringer, så betyder det at det ikke er normalt derinde, og så afbryder vi gravidteten. Det var vi enige om da vi gik igang. Det er vores 1. forsøg, og vi er ikke i i stand til at vælge et barn med alvorligt handicap.
Det er ikke alle, som kan forstå den beslutning, men det er heldigvis noget min kæreste og jeg er helt enige om og er fast besluttet på.

Tak, er glad for du siger det - jo flere gange vi får at vide at alt nok er ok, jo mere tror man selv på det - men vi skal jo også forholde os til det andet.

Jeg kan bare ikke klare tanken om at skulle afbryde og skulle slå et barn ihjel, men det er jo en del af det, når vi ikke ønsker et med svært handicap og vi har muligheden.

Ja, vi vil gerne vide kønnet, men vi har sagt nej til at de skal fortælle os det. Så vi skal selv ringe ind på sygehuset for at få svaret.

Det er 100% op til de enkelte forældre at træffe valg i forhold til afbrydelse af graviditet ved handicap. 

Men kan godt bekymre mig, at mange opnår en falsk tryghed i fbm. nakkefoldsskanning og risikovurdering.. -Barnet kan jo sagtens være handicappet alligevel. Kender til et eksempel på en far, der stod på neonthalafdelingen og nærmest truede personalet, for han havde jo "papir på" at barnet var 100% sundt og raskt.. Tsk tsk..

Ved min yngste fik vi tal på ca. 1:15.000 til NF. Men hun er født med et helt andet og meget mere sjældent syndrom, der på mange måder minder om Downs, - men ikke noget, man sådan lige kan teste for...

Men der er jo også stor forskel på at vide med sikkerhed at fosteret er handicappet - og udfra dette træffe et valg  -og så det at leve med risikoen for, at barnet kan være handicappet alligevel eller få en hjerneskade ved fødslen.. 

Bla bla bla bla fra mig...  - Lad mig lige gentage: Dine tal er ganske, ganske fine, -nakkefolden var normal, - og selvfølgelg skal det nok gå.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.