Betydning af moderkagens placering

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juni 2013

malliebooh

Karla skriver:

Hej piger

Er der nogen der kan fortælle mig, hvad det betyder, om moderkagens ligger foran eller bagved, højt eller lavt?
Fik at vide til sidste scanning, at min ligger bagtil, højt.
Kan jeg så forvente at mærke lillepigen tidligt eller sent?

Jeg fik af vide til MD-scanning 19+2 at moderkagen lå ud mod ryggen men tæt på fødselskanalen.. Har mærket liv hver dag siden 19+ ..

Igår til kontrolscanning 31+6 fik jeg af vide at moderkagen havde flyttet sig længere op ( i takt med at livmoderen vokser) så der nu er fri passage, heldigvis. :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. juni 2013

Karla

malliebooh skriver:

Jeg fik af vide til MD-scanning 19+2 at moderkagen lå ud mod ryggen men tæt på fødselskanalen.. Har mærket liv hver dag siden 19+ ..

Igår til kontrolscanning 31+6 fik jeg af vide at moderkagen havde flyttet sig længere op ( i takt med at livmoderen vokser) så der nu er fri passage, heldigvis. :-)

Okay, dejligt
Så kan den godt flytte sig lidt

Anmeld

9. juni 2013

mariamiss6

Karla skriver:

Tak for svar det er jo meget heldigt, at min ligger der, hvor den gør så flytter den sig under graviditeten?

Det kan den godt. Men den flytter isg ikke nødvendigvis meget. OG det er ikke fordi det hele drejer sig rundt, fordi den ligger jo ikke løst. Moderkagen sidder jo fast på din livmoder, og det er i takt med at livmoderen vokser, at moderkagen følger med. Så, det den flytter sig, er mere derhen hvor livmoderen vokser. 

Det korte af det lange, din vil nok flytte sig opad  

Hvis din moderkage lå ned ad til, ville den måske flytte sig mere ned ad. Og det er det der kan være problemet med en foranliggende moderkage. Altså, at hvis den ligger lavt for til, kunne den ske at blive trykket helt ned foran livmodermunden og forhindre muligheden for vaginal fødsel. Men det sker nu ikke så ofte. 

Min lå også foran, og lidt lavt, men rykkede opad i takt med at maven voksede. 

Det betød bare at jeg ikke følte min  babys spark så voldsomme, og at jeg var langt henne før jeg var helt sikker påd et var ham jeg kunne mærke, og at jeg var temmelig langt henne, før faren kunne mærke babys spark uden på maven.

Anmeld

9. juni 2013

Karla

mariamiss6 skriver:

Det kan den godt. Men den flytter isg ikke nødvendigvis meget. OG det er ikke fordi det hele drejer sig rundt, fordi den ligger jo ikke løst. Moderkagen sidder jo fast på din livmoder, og det er i takt med at livmoderen vokser, at moderkagen følger med. Så, det den flytter sig, er mere derhen hvor livmoderen vokser. 

Det korte af det lange, din vil nok flytte sig opad  

Hvis din moderkage lå ned ad til, ville den måske flytte sig mere ned ad. Og det er det der kan være problemet med en foranliggende moderkage. Altså, at hvis den ligger lavt for til, kunne den ske at blive trykket helt ned foran livmodermunden og forhindre muligheden for vaginal fødsel. Men det sker nu ikke så ofte. 

Min lå også foran, og lidt lavt, men rykkede opad i takt med at maven voksede. 

Det betød bare at jeg ikke følte min  babys spark så voldsomme, og at jeg var langt henne før jeg var helt sikker påd et var ham jeg kunne mærke, og at jeg var temmelig langt henne, før faren kunne mærke babys spark uden på maven.

Dejligt med en god forklaring så blev jeg det klogere
Tusind tak

Anmeld

9. juni 2013

malliebooh

Karla skriver:

Okay, dejligt
Så kan den godt flytte sig lidt

Ja, det er ikke helt vildt meget men det var nok ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.