Vi har snakket lidt om det at få et plejebarn. Vi har en datter i forvejen.
det vi tænker er feks aflastning, så man har et barn hver weekend eller hver anden. Men hvad kræver det? Hvor skal man henvende sig og hvor kan man læse mere?
Øjet har fuld forståelse for at der er en grund til at barnet måske skal i aflastning. Men samtidig ser jeg det også som en mulighed for at hjælpe en barn som måske har brug for nogle trygge personer og trygge rammer, og jeg er ikke i tvivl om vi vil kunne give et lille barn en masse kærlighed.
Der er ingen direkte krav i forhold til at blive aflastningsfamilie, som der er ved plejefamilie; dog kører nogle kommuner med disse;
- skal plejeforældrene have boet sammen i minimum 2½ år
- der må som udgangspunkt ikke være mere end 40 års aldersforskel mellem barnet/den ung og den ældste af plejeforældrene
- begge plejeforældre skal gennemføre et obligatorisk grundkursus.
Man skal dog godkendes og gennemføre et 4-dags (mener jeg) kursus om udsatte børn (meget spændende!)
Jeres familieforhold vil blive undersøgt og hvis i bliver godkendt kan i sammen med kommunen vurdere "hvilket" barn "er noget for jer"
Uanset, at blive aflastningsfamilie er meget storsindet og en ufattelig god gerning, det er børn der trænger til kærlige og omsorgsfulde mennesker, med hjertet på rette sted
Jeg håber alt falder på plads og i kan hjælpe et barn - om ikke andet, så kontakt kommunen, så skal de nok guide jer igennem
Anmeld