Plejebarn - plejefamilie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.538 visninger
20 svar
30 synes godt om
7. juni 2013

Anonym trådstarter

Vi har snakket lidt om det at få et plejebarn. Vi har en datter i forvejen.

det vi tænker er feks aflastning, så man har et barn hver weekend eller hver anden. Men hvad kræver det? Hvor skal man henvende sig og hvor kan man læse mere? 

Øjet har fuld forståelse for at der er en grund til at barnet måske skal i aflastning. Men samtidig ser jeg det også som en mulighed for at hjælpe en barn som måske har brug for nogle trygge personer og trygge rammer, og jeg er ikke i tvivl om vi vil kunne give et lille barn en masse kærlighed. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2013

Hvem?

det vi tænker er feks aflastning, så man har et barn hver weekend eller hver anden. Men hvad kræver det? Hvor skal man henvende sig og hvor kan man læse mere? 

Øjet har fuld forståelse for at der er en grund til at barnet måske skal i aflastning. Men samtidig ser jeg det også som en mulighed for at hjælpe en barn som måske har brug for nogle trygge personer og trygge rammer, og jeg er ikke i tvivl om vi vil kunne give et lille barn en masse kærlighed. 

Der er ingen direkte krav i forhold til at blive aflastningsfamilie, som der er ved plejefamilie; dog kører nogle kommuner med disse;

• skal plejeforældrene have boet sammen i minimum 2½ år
  • der må som udgangspunkt ikke være mere end 40 års aldersforskel mellem barnet/den ung og den ældste af plejeforældrene
  • begge plejeforældre skal gennemføre et obligatorisk grundkursus.

Man skal dog godkendes og gennemføre et 4-dags (mener jeg) kursus om udsatte børn (meget spændende!)
Jeres familieforhold vil blive undersøgt og hvis i bliver godkendt kan i sammen med kommunen vurdere "hvilket" barn "er noget for jer"

Uanset, at blive aflastningsfamilie er meget storsindet og en ufattelig god gerning, det er børn der trænger til kærlige og omsorgsfulde mennesker, med hjertet på rette sted

Jeg håber alt falder på plads og i kan hjælpe et barn - om ikke andet, så kontakt kommunen, så skal de nok guide jer igennem

Anmeld

7. juni 2013

IT-nørd

Anonym skriver:

Hej. Du må gerne skrive til mig privat. Vi er plejefamilie til en prinsesse på snart 2 år og hun flyttede ind 4 timer gammel. 

Vi har en dreng på 14 og det fungerer fantastisk!

Vi har også erfaring med et plejebarn som var på alder med vores egen og det er ikke altid optimalt. 

Skriv endeligt - jeg deler gerne af erfaringer

Anmeld

7. juni 2013

Anonym trådstarter

Hvem? skriver:

Der er ingen direkte krav i forhold til at blive aflastningsfamilie, som der er ved plejefamilie; dog kører nogle kommuner med disse;

• skal plejeforældrene have boet sammen i minimum 2½ år
  • der må som udgangspunkt ikke være mere end 40 års aldersforskel mellem barnet/den ung og den ældste af plejeforældrene
  • begge plejeforældre skal gennemføre et obligatorisk grundkursus.

Man skal dog godkendes og gennemføre et 4-dags (mener jeg) kursus om udsatte børn (meget spændende!)
Jeres familieforhold vil blive undersøgt og hvis i bliver godkendt kan i sammen med kommunen vurdere "hvilket" barn "er noget for jer"

Uanset, at blive aflastningsfamilie er meget storsindet og en ufattelig god gerning, det er børn der trænger til kærlige og omsorgsfulde mennesker, med hjertet på rette sted

Jeg håber alt falder på plads og i kan hjælpe et barn - om ikke andet, så kontakt kommunen, så skal de nok guide jer igennem

Det er en meget stor beslutning. Men jeg føler bare vi vil kunne give et barn en masse kærlighed. Der må dog heller ikke gå noget fra vores egen og kommende børn, men det føler jeg nu heller ikke der vil

Anmeld

7. juni 2013

Hvem?

Anonym skriver:

Det er en meget stor beslutning. Men jeg føler bare vi vil kunne give et barn en masse kærlighed. Der må dog heller ikke gå noget fra vores egen og kommende børn, men det føler jeg nu heller ikke der vil

Vi vil også helt klart være plejeforældre en dag, vores børn skal dog bare være større end de er nu, vi har en på 3, en på 2,5 og venter en til Oktober

Så der går nogle år endnu - men dejligt, at der er nogle der vil ind i "den verden", for der er virkelig børn der har brug for det

Anmeld

7. juni 2013

Anonym trådstarter

Hvem? skriver:

Vi vil også helt klart være plejeforældre en dag, vores børn skal dog bare være større end de er nu, vi har en på 3, en på 2,5 og venter en til Oktober

Så der går nogle år endnu - men dejligt, at der er nogle der vil ind i "den verden", for der er virkelig børn der har brug for det

Vores er kun 1 og vil gerne have flere men der er jo andre børn der har brug for nogle trygge og kærlige mennesker i deres liv og er simpelthen nødt til at hjælpe dem

Anmeld

7. juni 2013

Diana2013

Lenchick skriver:

Hej. Du må gerne skrive til mig privat. Vi er plejefamilie til en prinsesse på snart 2 år og hun flyttede ind 4 timer gammel. 

Vi har en dreng på 14 og det fungerer fantastisk!

Vi har også erfaring med et plejebarn som var på alder med vores egen og det er ikke altid optimalt. 

Skriv endeligt - jeg deler gerne af erfaringer

Er lidt nysgerrig men når i fik hende da hun kun var 4 timer, ser hun aldrig sin rigtige mor, og bliver det ikke utrolig hårdt hvis hun en dag skal/vil hjem igen

Anmeld

8. juni 2013

IT-nørd

DianaBaastrup skriver:

Er lidt nysgerrig men når i fik hende da hun kun var 4 timer, ser hun aldrig sin rigtige mor, og bliver det ikke utrolig hårdt hvis hun en dag skal/vil hjem igen

Hendes mor ser hende 2 timer hver 14. dag og nej, hun skal ikke hjem igen. Hun er tvangsanbragt og sagen har været anket mange gange, uden resultat. Det ville være et overgreb hvis hun bare skulle hjem på weekend. Derfor kommer det aldrig på tale. 

Hun er anbragt fra fødsel da man var meget bekymret for hendes udvikling, ellers ville man forsøge med støtte i hjemmet

Anmeld

8. juni 2013

Studerendemor

Anonym skriver:

Jeg synes, det er rigtig dejligt at I tænker på at blive plejeforældre til et barn, der har brug for kærlighed og omsorg - det er der jo desværre mange børn, der har brug for.

Samtidig vil jeg appellere til at man generelt tænker sig virkelig godt om, om man også kan være der for barnet, når det bliver 16 år og ældre. Jeg har arbejdet med omsorgssvigtede unge og det var frygteligt at opleve, hvordan det ene svigt efter det andet havde præget - og ødelagt dem. De unge, der havde det sundeste følelsesliv og var mest velfungerende var dem, hvis plejeforældre var dybt engagerede og havde fulgt de unge, også efter at de var flyttet hjemmefra, som var det deres egne børn. 

Held og lykke 

Anmeld

8. juni 2013

Diana2013

Lenchick skriver:

Hendes mor ser hende 2 timer hver 14. dag og nej, hun skal ikke hjem igen. Hun er tvangsanbragt og sagen har været anket mange gange, uden resultat. Det ville være et overgreb hvis hun bare skulle hjem på weekend. Derfor kommer det aldrig på tale. 

Hun er anbragt fra fødsel da man var meget bekymret for hendes udvikling, ellers ville man forsøge med støtte i hjemmet

Det godt nok flot af jer, virkelig... Tænker også lidt på jamen der kommer en dag hvor hun jo selv kan bestemme, er det ikke 12 år, er det så jer der fortæller hvordan hendes mor er? Kalder hun dig for mor? Og hvordan har hendes rigtige mor det med det? Og ser du barnet som din datter? Håber virkelig i får alt mulig held i fremtiden til at det hjælper lille pigen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.