sygeplejerskepakken på VUC

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.248 visninger
18 svar
2 synes godt om
2. juni 2013

Mi&Mi

hej
Om nogle år kumne jeg godt tænke mig at udanne mig til sygeplejerske, har 9. og 10. klasse, så skal have mig en gymnasiel udannelse også..

Er pt på barsel, men ellers arbejder jeg i butik.

Tænkte så, at jeg ville tage HF enkeltfag til sygeplejerske uddannelsen, men er der så ikke noget med, at man skal have omkring 9 måneders erhvervserfaring inden for faget?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2013

LilleChelle

Med sygeplejepakken og de andre pakker, søger du ind via kvote 2, hvor det er en individuel vurdering fra uddannelsesstederne om du er egnet. Og der vil du ikke blive taget i betragtning uden at have erhvervserfaring. 

Anmeld

2. juni 2013

Mi&Mi

LilleChelle skriver:

Med sygeplejepakken og de andre pakker, søger du ind via kvote 2, hvor det er en individuel vurdering fra uddannelsesstederne om du er egnet. Og der vil du ikke blive taget i betragtning uden at have erhvervserfaring. 

Okay, tak for svar
Så må jeg bare tage en fuld HF

Anmeld

2. juni 2013

Isabella_mor

simone91 skriver:

hej
Om nogle år kumne jeg godt tænke mig at udanne mig til sygeplejerske, har 9. og 10. klasse, så skal have mig en gymnasiel udannelse også..

Er pt på barsel, men ellers arbejder jeg i butik.

Tænkte så, at jeg ville tage HF enkeltfag til sygeplejerske uddannelsen, men er der så ikke noget med, at man skal have omkring 9 måneders erhvervserfaring inden for faget?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

hej... jeg afslutter den pakke nu her om 19 dage.. og det der hedder 9 mdrs erhvervserfaring, er når du skal søge videregående uddannelse. og det er bare 9 mdrs erhvervserfaring. og det behøver nødvendigvis ikke at være inde for faget, jeg har jo f.eks. arbejdet i netto i 5 år og jeg er berettiget til at komme ind... fordi jeg har været et sted i 9 sammenhængende mdr.. og det eneste krav er så bare at det skal være ca de der 37 timer i gennemsnit om  ugen.. 

Så det kan du sagtens

du er velkommen til at spørge mere ind hvis der er noget du gerne vil vide om uddannelsen på VUC

Anmeld

2. juni 2013

LilleChelle

simone91 skriver:

Okay, tak for svar
Så må jeg bare tage en fuld HF

Der vil du have større muligheder.

Jeg synes personligt det er så ærgerligt at de er blevet så populære de pakker der. For de giver kun adgang til at søge ind på kvote 2.

Og fordelingen er stadig kun 80/20 (75/25 få steder) på optagelserne. Dvs. at der kun er 20% ud af alle de optagne der bliver optaget på kvote 2. Det giver falske forhåbninger, fordi man ofte regner med at man har samme muligheder for at komme ind som dem der har en gymnasiel uddannelse, det har man desværre bare ikke  

Jeg vil aldrig anbefale at man tager pakkerne frem for en almindelig HF. 

Anmeld

2. juni 2013

Isabella_mor

LilleChelle skriver:

Der vil du have større muligheder.

Jeg synes personligt det er så ærgerligt at de er blevet så populære de pakker der. For de giver kun adgang til at søge ind på kvote 2.

Og fordelingen er stadig kun 80/20 (75/25 få steder) på optagelserne. Dvs. at der kun er 20% ud af alle de optagne der bliver optaget på kvote 2. Det giver falske forhåbninger, fordi man ofte regner med at man har samme muligheder for at komme ind som dem der har en gymnasiel uddannelse, det har man desværre bare ikke  

Jeg vil aldrig anbefale at man tager pakkerne frem for en almindelig HF. 

Det er jo fordi at de pakker har man kun de nødvendige fag som man SKAL bruge for at komme ind på den ønskede uddannelse..

en fuld HF er mere tidskrævende og tager man sig kun samme i de fag man ved man skal bruge til noget er alt det andet spild af tid.. 

pakkerne fungere godt, og er en god og hurtig vej videre, især når man står og er over de 25 og bare gerne vil igang med en uddannelse.. 

det tager et år og det er rigeligt og hårdt... 

Anmeld

2. juni 2013

LilleChelle

Isabella_mor skriver:

Det er jo fordi at de pakker har man kun de nødvendige fag som man SKAL bruge for at komme ind på den ønskede uddannelse..

en fuld HF er mere tidskrævende og tager man sig kun samme i de fag man ved man skal bruge til noget er alt det andet spild af tid.. 

pakkerne fungere godt, og er en god og hurtig vej videre, især når man står og er over de 25 og bare gerne vil igang med en uddannelse.. 

det tager et år og det er rigeligt og hårdt... 

Jeg synes også de er fine. Hvis så bare man fik at vide at der altså ikke var ret mange pladser til alle dem der tager pakkerne.

Jeg kan godt være tilbøjelig til at synes at de lidt tager røven på de studerende, der bare gerne vil ind på deres drømmeuddannelse. Fordi kvoterne er fordelt på den måde. Og der bare er rigtig mange der efterhånden tager de pakker, og som så forgæves har taget den, fordi de ikke kommer ind - fordi der er alt for mange om budet. 

Anmeld

2. juni 2013

mpr

På VUC kan du jo gøre som du vil men du kan vælge at tage fagene fra sygepjeleskepakken og så forbinde den med de obligatoriske fag og så få dig en hel HF i stedet for kun pakken for så kan du nemlig søge via kvote 1  

Anmeld

2. juni 2013

Isabella_mor

LilleChelle skriver:

Jeg synes også de er fine. Hvis så bare man fik at vide at der altså ikke var ret mange pladser til alle dem der tager pakkerne.

Jeg kan godt være tilbøjelig til at synes at de lidt tager røven på de studerende, der bare gerne vil ind på deres drømmeuddannelse. Fordi kvoterne er fordelt på den måde. Og der bare er rigtig mange der efterhånden tager de pakker, og som så forgæves har taget den, fordi de ikke kommer ind - fordi der er alt for mange om budet. 

ja de tager ikke særlig mange ind, det er ca 50 % af dem der søger ind via kvote 2 der kommer ind... men dem der kommer fra pakkerne vil jo rigtig gerne den uddannelse.. og så tager de også udgangspunkt i ens ansøgning, man skal skrive en ansøgning sdom skulle man søge et job. og desuden tager de også udgangspunkt i ens karaktere... 

så keg ved faktisk heller ikke om jeg kommer ind, det finder jeg først ud af den 30 juli.. men jeg krydser da fingre..

jeg har søgt ind på 4 forskellige sygeplejerskeuddannelser..

Anmeld

2. juni 2013

LilleChelle

Isabella_mor skriver:

ja de tager ikke særlig mange ind, det er ca 50 % af dem der søger ind via kvote 2 der kommer ind... men dem der kommer fra pakkerne vil jo rigtig gerne den uddannelse.. og så tager de også udgangspunkt i ens ansøgning, man skal skrive en ansøgning sdom skulle man søge et job. og desuden tager de også udgangspunkt i ens karaktere... 

så keg ved faktisk heller ikke om jeg kommer ind, det finder jeg først ud af den 30 juli.. men jeg krydser da fingre..

jeg har søgt ind på 4 forskellige sygeplejerskeuddannelser..

Ja, det er synd at det ikke er mere lige fordelt på hhv. kvote 1 og 2. 

Jeg krydser fingre for du kommer ind Jeg søgte sidste år, så jeg ved hvordan det er med ventetiden  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.