"Er taljemålet det mest afgørende for sundheden?"
Hej
Jeg er lidt fovirret over alt det med kost, motion og vægttab og søger lidt konstruktiv vejledning. Jeg fødte mit tredie barn for snart 6 mdr siden og har siden min anden graviditet haft 11 kg for meget på kroppen. Jeg startede ud med powerwalking med barnevognen kort efter fødslen samt cykling. Begge to motionsformer er noget jeg holder meget af og har dyrket i mange år, dog med pauser under graviditet. Det gav et vægttab på 4 kg de første 4 mdr men indså derefter at mere måtte ske. I april begyndte jeg at løbe samt at sjippe efter løb og har ændret ting i min kost, så jeg har skåret sukker væk fra fx marmelade, saftevand og juice. Spiser lidt kartofler 1 gang om ugen, samt brune ris og fuldkornspasta 1 gang om ugen. Resten af ugen står den på grøntsager og kød. Kager, slik og chokolade har jeg aldrig haft hang til men spiser en portion is nogle dage om ugen som dessert, men ikke en stor portion. Når jeg bager brød og boller bager jeg med steviasukker. Smør og margarine har jeg aldrig brugt på brødet og alt brød jeg indtager er grovbrød og rugbrød og ost og kød er fedtfattigt mv. Spiser fisk flere gange om ugen og spiser kun oksekød og svinekød 1 gang om ugen. Ryger og drikker heller ikke alkohol og har aldrig gjort det. Nu har jeg så tabt 4 kg mere siden april så mangler "kun" 3 kg. Jeg nyder min nye livsstil og føler mig i min livs form og har masser af energi til børnene mv, men der er altså et par ting jeg vil høre dig om. Nu hører man jo at parametret for en sund krop er taljemålet og det er hos mig pt. ikke tilfredsstillende. Det ligger et sted mellem 80-83 cm hvis jeg måler rigtigt ihvertfal ikke under og det er jo skidt for sundheden. Ved godt jeg mangler nogle kilo men det er jo netop på maven som efter 3 børn ikke helt vil så langt ind som den var engang. Kroppen taber jo fedt hvor den vil og vil høre om jeg overhovedet kan forvente at tabe det fedt på maven der er tilbage? Har også læst at løb i et langsomt tempo stresser kroppen og dermed taber man sig efter en tid ikke længere, men at man skal intervaltræne i høje hastigheder for at tabe sig og det prøvede jeg jo med det resultat at mine knæ og ben var helt ude af trit i over 14 dage. Jeg løb dog på trods med smerterne, men i et roligt tempo derefter for det hjælper jo ikke noget når det hindrer mig i at løbe. Havde dog godt læst at man minimum skulle have løbet i 8 mdr før man måtte praktisere den slags intervaltræning, men det overhørte jeg vist i iveren for et vægttab. Så vil høre om det løb jeg foretager nu blot fastholder min nuværende vægt, hvilket jo er vigtigt nok, eller det giver vægttab fremadrettet? Er 172 cm høj og vejer lige nu 62 kg. Pt. cykler jeg 2-3 gange om ugen i bakkede landskaber i halvanden time ad gangen minimum, powerwalker så jeg sveder også 2-3 gange om ugen i minimum halvanden time og løber ca. 5 gange om ugen en halv time ad gangen nogle gange med en kort gåpause. Skal iøvrigt siges at jeg næsten kan dyrke alle motionsformerne med mit yngste barn, så det er jeg også rigtig glad ved. Skal jeg være tålmodig og give det tid for vil jo godt have det taljemål ned? Har allerede tabt meget fedt på maven, men det føles lidt som om det er gået lidt i stå nu. Ønsker heller ikke at være helt overfanatisk for tror på en sund levevis handler om at man lever afbalanceret og nyder sin motion og sine kostvaner præcis som jeg synes jeg gør det nu. Undskyld det blev lidt langt, men det fylder meget i min verden lige nu at komme i form og ned på en sund normalvægt igen og der er så mange forskellige oplysninger på området. Tak fordi du læste med og tak for svar.
Venlig hllsen Christina
Ullas svar
Kære smukke Christina
Tusind tak for dit spørgsmål og tilliden, og det gør ikke spor at du har skrevet meget. Det vidner om at det betyder virkelig meget for dig.
Det jeg har allermest lyst til er at give dig en ordentlig krammer!
DU ER SÅ HÅRD VED DIG SELV!
Og det er der 'problemet' ligger.
For dig er 'problemet' at du vejer 3 kilogram 'for meget'. Og at dit taljemål i følge såkaldte eksperter er for højt.
Søde ven - DU ER PERFEKT!
For mig at se er det egentlige problem at DU ER ALT FOR HÅRD VED DIG SELV og derfor STRESSER EN I FORVEJEN BELASTET KROP. Du har født dit 3.barn for 6 måneder siden! Du har utrolig meget ansvar og mange brikker der skal gå op! Din krop arbejder på højtryk for at genopbygge sig selv efter graviditeten og fødslen!!
Kroppen har RIGELIGT at se til.
Det er dejligt at du har fundet glæde og energi ved at lave om på din kost. Fortsæt endelig med det. Og kroppen har bestemt også brug for træning og bevægelse.
MEN! IKKE cardio-træning 10 gange om ugen!!!! Og da slet ikke løb, når du har smerter i knæene!!! Alle din krops alarmklokker er i gang på en gang. STOP!
Det der sker i kroppen, når vi byder den for meget er at der går KUK I HORMONSYSTEMET, som styrer langt de fleste funktioner i kroppen, og vores tanker også, der i blandt STRESSHORMONET CORTISOL SOM BLIVER FOR HØJT.
Når cortisol niveauet i kroppen er for højt LAGRER DET FEDT PÅ MAVEN!!!
MIT RÅD TIL DIG ER:
STOP med at løbe!
STOP med at cykle (på den måde som du gør nu)!
FORTSÆT med at powerwalke ca. 3x15 min om ugen. Ikke mere og kun hvis du ikke har ondt i knæ eller andre led.
BEGYND at styrke dine led. Dine led er stadig ustabile efter graviditeten og det slider på leddene og øger stresstilstanden i din krop. Lav STYRKETRÆNING, PILATES eller lignende ca.3-5 gange om ugen, men i KORT TID! 10-15 min ad gangen.
Derudover er det afgørende at du ændrer holdning til HVORFOR DU TRÆNER:
NYD at bevæge dig. Mærk kraften i din krop, blodet rulle, pulsen stige, musklerne arbejde.
Hvis du træner med 'angsten for at dø af forhøjet taljemål' som motivation er det SPILD AF TID! For du opnår det modsatte af hvad du vil.
BEVÆG DIG FORDI DU KAN OG FORDI DET ER DEJLIGT. Men du skal lave meget mindre end du gør nu. Max 15 min om dagen. Ellers bliver det nedbrydende for din krop, der hvor den er nu.
Er et 'for højt' taljemål altafgørende for din sundhed?? Et for højt stressniveau i kroppen er!! Og de to er nært beslægtet.
NYD dig selv, din krop, at bevæge dig, dine børn, din mand, dit liv. Det er helt perfekt!
Du er velkommen til at skrive igen her eller til ullapii@movinmom.dk hvis du vil have noget uddybet.
Mange kærlige hilsner Ulla
Ulla tilbyder workshops, mødregruppe-besøg og foredrag i hvordan du vender underskud til overskud, gennem at bruge din krop på en fornuftig måde.
De mest populære produkter hedder 'Mere energi i moderskabet', 'Effektiv træning mellem bleskiftene' og 'Barnevogns-pilates'.
Se Ullas hjemmeside: MovinMom.dk