Anonym skriver:
Hvis hun fx spørger hvem jeg er gravid med osv hvordan skal jeg så forholde mig?
Så siger du til hende, at hvis der er noget helbredsmæssigt relevant, hun mener at have krav på at vide, så kan hun kontakte din læge.
(Du skal skrive under på, at hun må indhente oplysninger fra diverse instanser, det ved jeg ikke, om du allerede har gjort?).
Dette vil formentligt afholde hende fra at gøre yderligere, og der går også gerne et par uger, før hun har papirerne, det er en nedprioriteret opgave i sundhedssystemet.
Tavshedspligt eller ej - du skal ikke tvinges til at fortælle, at du er gravid, du må fortælle folk det i den rækkefølge, du har lyst til, og hvis hun får papirerne og giver udtryk for, at hun ved det og vil diskutere det med dig - så sig til hende, at det ønsker du ikke at tale med hende om, og at din helbredssituation indtil videre ikke har relevans for dit forløb i kommunen.
Ergo: Vær myndig overfor hende og kend dine rettigheder, det kan godt være, at hun er sagsbehandler, men det giver hende ikke ret til at overtræde dine grænser!
Held og lykke.
Anmeld