Forslag til sund mad søges...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.061 visninger
16 svar
12 synes godt om
23. maj 2013

Loa

Jeg VIL og SKAL bare tabe mig nu.
Er så led og ked af jeg har taget så meget på bare fordi jeg er så skide doven og fordi det er så nemt at opnå en tilfredsstillelse ved at køre is og søde sager indenbords.
Men jeg aaaner ikke hvad jeg skal/må spise og hvad jeg ikke må.
Det ene sted læser jeg at kartofler og pasta er godt, det andet sted er det skidt. Det ene sted er mælk godt, det andet sted er det skidt....
Hvordan ved man hvad der virker??
Jeg vil have svært ved at skære mælk væk. Det samme med pasta og ris og kartofler. Det kan godt skæres ned men helt væk bliver svært....

Har i nogle forslag/idéer til hvor jeg kan finde sunde, almindelige opskrifter?

Det samme med morgenmad, aner ikke hvad jeg kan spise som ikke tager en krig at lave og som en sundt......

Hilfe!!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2013

Mette.

Loa skriver:

Jeg VIL og SKAL bare tabe mig nu.
Er så led og ked af jeg har taget så meget på bare fordi jeg er så skide doven og fordi det er så nemt at opnå en tilfredsstillelse ved at køre is og søde sager indenbords.
Men jeg aaaner ikke hvad jeg skal/må spise og hvad jeg ikke må.
Det ene sted læser jeg at kartofler og pasta er godt, det andet sted er det skidt. Det ene sted er mælk godt, det andet sted er det skidt....
Hvordan ved man hvad der virker??
Jeg vil have svært ved at skære mælk væk. Det samme med pasta og ris og kartofler. Det kan godt skæres ned men helt væk bliver svært....

Har i nogle forslag/idéer til hvor jeg kan finde sunde, almindelige opskrifter?

Det samme med morgenmad, aner ikke hvad jeg kan spise som ikke tager en krig at lave og som en sundt......

Hilfe!!!

Prøv madlog.dk - du får virkelig overblik over hvilke madvarer der indeholder hvad.

Jeg tabte mig selv 15 kg sidste år på 4 måneder. Jeg undlod ikke noget, men skar ned og tilpassede alt efter mit kaloriebehov og hvor meget motion jeg dyrkede.

Anmeld

23. maj 2013

Annette A

Hej

Ved godt det kan være rigtig svært at komme igang. Jeg har født mit tredie barn for snart 6 mdr siden og har haft 11 kg som har forfulgt mig siden barn nr. 2. Jeg har altid været slank og kan bare ikke rumme overvægten og startede kort efter fødslen med at cykle og powerwalke med den yngste. Det gav dog ikke nok, så tænkte jeg må nok også kigge på kosten og mere motion. I april begyndte jeg så at løbe og købte et sjippetov samt har ændret min kost en smule. Har altid sagt jeg ikke ændrede ved min kost, fordi jeg ligesom dig synes det kan være svært at undvære fx pasta og kartofler. Jeg har dog aldrig haft hang til kager og slik, så det har ikke været et problem at undvære, men spiser derimod is til dessert ca. 5 dage om ugen. Det gør jeg stadig for vil ikke være fanatisk, men har ændret et par ting.

Så lidt sukker så muligt. Så ingen marmelade, saftevand og når jeg spiser havregrød, bager brød og boller tilsætter jeg steviasukker, som er et rent naturprodukt, som søder ligesom sukker men der er 90% mindre kalorier i. Det kan købes i super brugssen, kvickly, Bilka mv. Køber højest en juice om ugen og drikker kun et glas om dagen.

Spiser kun grovbrød, dvs. brød som består af minimum 50% fuldkorn og det sørger jeg også for det brød jeg selv bager gør. Spiser rugbrød hver gang jeg er småsulten. Noget lækkert blødt fedtfattigt gulerodrugbrød som ikke er tørt at spise er en god snack.

Kartofler spiser jeg en gang om ugen i en lille mængde og ugens 4 dage består min aftensmad af grøntsager og kød. Køber masser af frosne grøntsager som kun dampes så de smager bedre end hvis de er udkogte.

Spiser fuldkornspasta og brune ris to gange om ugen og hvis du ikke kan undvære det på daglig basis kan du sagtens indtage det hvis det er fuldkornsprodukter. Det er de hvide ris, pasta og det hvide brød der sætter sig som kalorier på din krop.

Derudover spiser jeg masser af fed fisk, krydderier på maden som karry, hakket hvidløg samt spiser en halv teske kanel om dagen. Disse ting øger forbrændingen ligesom grøntsager gør det. Frugt skal man helst ikke spise mere end 3 stykker af da der er en del frugtsukker i ligesom det gælder for juicen hvor et glas tæller for et stykke frugt.

Det lyder måske af meget, men jeg synes jeg har fundet den lette løsning og man er nødt til at kombinere kost og motion, men man skal gøre det så man kan holde det ud i hverdagen. Jeg har fundet mig tilrette på denne her måde og når man begynder at motionere og spise sundt, så vil jeg påstå at lysten til at komme alt for usunde ting i sin krop ligesom forsvinder. Det kommer næsten af sig selv, man skal bare igang.

Jeg har oplevet jeg har fået langt mere energi og ja har nu tabt 8 kg hvoraf de 4 kg er tabt på under 2 mdr efter jeg begyndte at løbe og ændre min kost. Håber du kan bruge lidt af det som jeg har skrevet for man skal finde de råd der passer bedst til ens eget liv. Jeg har siddet på nettet og fundet en masse om træning og kost og udvalgt de ting som jeg har mod på at integrere i min hverdag og som jeg ved jeg kan leve med fremover. Det er det vigtigste for ellers forsvinder motivationen og lysten og man falder tilbage i de gamle vaner igen.

Held og lykke fremover.

Anmeld

23. maj 2013

Loa

Christina A skriver:

Hej

Ved godt det kan være rigtig svært at komme igang. Jeg har født mit tredie barn for snart 6 mdr siden og har haft 11 kg som har forfulgt mig siden barn nr. 2. Jeg har altid været slank og kan bare ikke rumme overvægten og startede kort efter fødslen med at cykle og powerwalke med den yngste. Det gav dog ikke nok, så tænkte jeg må nok også kigge på kosten og mere motion. I april begyndte jeg så at løbe og købte et sjippetov samt har ændret min kost en smule. Har altid sagt jeg ikke ændrede ved min kost, fordi jeg ligesom dig synes det kan være svært at undvære fx pasta og kartofler. Jeg har dog aldrig haft hang til kager og slik, så det har ikke været et problem at undvære, men spiser derimod is til dessert ca. 5 dage om ugen. Det gør jeg stadig for vil ikke være fanatisk, men har ændret et par ting.

Så lidt sukker så muligt. Så ingen marmelade, saftevand og når jeg spiser havregrød, bager brød og boller tilsætter jeg steviasukker, som er et rent naturprodukt, som søder ligesom sukker men der er 90% mindre kalorier i. Det kan købes i super brugssen, kvickly, Bilka mv. Køber højest en juice om ugen og drikker kun et glas om dagen.

Spiser kun grovbrød, dvs. brød som består af minimum 50% fuldkorn og det sørger jeg også for det brød jeg selv bager gør. Spiser rugbrød hver gang jeg er småsulten. Noget lækkert blødt fedtfattigt gulerodrugbrød som ikke er tørt at spise er en god snack.

Kartofler spiser jeg en gang om ugen i en lille mængde og ugens 4 dage består min aftensmad af grøntsager og kød. Køber masser af frosne grøntsager som kun dampes så de smager bedre end hvis de er udkogte.

Spiser fuldkornspasta og brune ris to gange om ugen og hvis du ikke kan undvære det på daglig basis kan du sagtens indtage det hvis det er fuldkornsprodukter. Det er de hvide ris, pasta og det hvide brød der sætter sig som kalorier på din krop.

Derudover spiser jeg masser af fed fisk, krydderier på maden som karry, hakket hvidløg samt spiser en halv teske kanel om dagen. Disse ting øger forbrændingen ligesom grøntsager gør det. Frugt skal man helst ikke spise mere end 3 stykker af da der er en del frugtsukker i ligesom det gælder for juicen hvor et glas tæller for et stykke frugt.

Det lyder måske af meget, men jeg synes jeg har fundet den lette løsning og man er nødt til at kombinere kost og motion, men man skal gøre det så man kan holde det ud i hverdagen. Jeg har fundet mig tilrette på denne her måde og når man begynder at motionere og spise sundt, så vil jeg påstå at lysten til at komme alt for usunde ting i sin krop ligesom forsvinder. Det kommer næsten af sig selv, man skal bare igang.

Jeg har oplevet jeg har fået langt mere energi og ja har nu tabt 8 kg hvoraf de 4 kg er tabt på under 2 mdr efter jeg begyndte at løbe og ændre min kost. Håber du kan bruge lidt af det som jeg har skrevet for man skal finde de råd der passer bedst til ens eget liv. Jeg har siddet på nettet og fundet en masse om træning og kost og udvalgt de ting som jeg har mod på at integrere i min hverdag og som jeg ved jeg kan leve med fremover. Det er det vigtigste for ellers forsvinder motivationen og lysten og man falder tilbage i de gamle vaner igen.

Held og lykke fremover.

Det var nogle virkelig gode ting!
Tusind tak.
Rart at høre at det kan lade sig gøre uden at undvære ris og pasta og sådan....
Og is
Dvs havregrød af almindelig havregryn til morgenmad er ok?

Vil helt klart prøve at skifte vores ting ud med grov produkter og få flere grøntsager ind i maden...

Hvad med frokost på arbejdet? Må det gerne være rugbrød med pålæg feks?

Undskyld alle spørgsmålene

Anmeld

23. maj 2013

Loa

Mette. skriver:

Prøv madlog.dk - du får virkelig overblik over hvilke madvarer der indeholder hvad.

Jeg tabte mig selv 15 kg sidste år på 4 måneder. Jeg undlod ikke noget, men skar ned og tilpassede alt efter mit kaloriebehov og hvor meget motion jeg dyrkede.

Tror bare jeg vil synes det er anstrengende at skrive hver eneste lille ting ind i et skema når jeg spiser det.
Men på den anden side blive man måske mere OBS på det man spiser så?

Prøver lige at kigge på den, og håber ikke det koster en formue derinde

Tak for råd

Anmeld

23. maj 2013

Mette.

Loa skriver:

Tror bare jeg vil synes det er anstrengende at skrive hver eneste lille ting ind i et skema når jeg spiser det.

Tak for råd

Det er det, men du skal bare bruge det til en start indtil man lærer hvad de forskellige ting indeholder..

jeg brugte det kun seriøst nogle uger, omkring 4 tror jeg også havde jeg lært hvad jeg skulle spise og ikke spise. det er virkelig et godt værktøj på den måde.

Udover det så prøve at starte din morgen med at drikke et stort glad vand, det er godt for din forbrænding og drik generelt meget vand i løbet af dagen.

Anmeld

23. maj 2013

Mette.

Loa skriver:

Tak for råd

hvis det kan hjælpe vil jeg også gerne prøve at skrive ned hvad jeg spiser i løbet af en dag eller gjorde mens jeg tabte mig

Anmeld

23. maj 2013

Loa

Mette. skriver:

hvis det kan hjælpe vil jeg også gerne prøve at skrive ned hvad jeg spiser i løbet af en dag eller gjorde mens jeg tabte mig

Hvis du overskue det må da meget gerne det! Det ville være super

Anmeld

23. maj 2013

Annette A

Loa skriver:

Det var nogle virkelig gode ting!
Tusind tak.
Rart at høre at det kan lade sig gøre uden at undvære ris og pasta og sådan....
Og is
Dvs havregrød af almindelig havregryn til morgenmad er ok?

Vil helt klart prøve at skifte vores ting ud med grov produkter og få flere grøntsager ind i maden...

Hvad med frokost på arbejdet? Må det gerne være rugbrød med pålæg feks?

Undskyld alle spørgsmålene

Jamen du skal da bare spørge.

Synes selv det er en jungle og man ved jo også at det der gælder den ene dag kan være vendt på hovedet den næste.

Men altså ja almindelige havregryn udgør ikke et problem i sig selv. Det er når sukker og evt rosiner tilsættes at der sker ting og sager.

Mht pålæg skal du jo bare tjekke fedtprocenten og pas på de produkter der står reduceret fedt med fx 30%. Det hjælper ikke hvis fedtprocenten stadig er for høj. Helst så lidt fedt så muligt. Mht kød siger man ikke over 10% fedtindhold pr 100 g.

Jeg har tit brugt agurker og tomat som pålæg på rugbrød også uden smør selvfølgelig og det smager faktisk super godt, så det kan man supplere op med for variationen og sundhedens skyld. En bananmad er heller ikke værst, sålænge det ikke er hver dag for bananer feder vist også vist man overdriver det. Æg siges også at være godt for vægttabet.

Men sørg for at købe noget lækkert rugbrød som du kan lide for så er det mere inspirerende. Og ja vi har altid vanilieis og regnbueis på lager for fanatisme tror jeg ikke er vejen frem. Man skal også kunne nyde livet sålænge man bevarer en fornuftig livstil med varieret kost og motion. Hellere et langsomt men sikkert og stabilt vægttab fremfor lynkure man opgiver undervejs og tager det hele på igen. Det skal jo være en livstil at holde en fornuftig normalvægt og så blir man glad for den motion man får og det mad man spiser tror jeg.

Jeg nyder fx mine cykelture og det er både afslapning og motion og det samme med powerwalking med musik i ørerne. Så prøv at gøre det sjovt og rart for dig selv når du vælger din motion og madvaner. Det skal jo ikke være surt for at være godt og det øger tilmed ens selvværd når man ser man kan være disciplineret og opnå sine mål og blive glad for sin krop og sin levevis. Det handler om at få psyken med først.

Anmeld

23. maj 2013

Mette.

Morgenmad: 35 gram havregryn med 120 gram skummetmælk eller 150 gram a38 0,5% med en halv banan, lidt musli eller lignede på. ofte rør jeg a38 med en tsk. Marmelade for at give frugtsmag.

formiddag: 1 gulerod eller 1 æble/pære/ anden frugt

frokost: 1 skive rugbrød med magert pålæg eller æg. Ingen smør. Dertil grønt, ofte peberfrugt, gulerod, agurk og andre nemme ting til madpakken.

eftermiddag: samme som formiddag, nogen gangE suppleret med en lille håndfuld mandler eller andre nødder.

aften: ca. 100 gram kød, magert som kylling, magert hakket kød eller fisk. Dertil maks 120 gram kartofler eller 80 ris/pasta. Hertil gerne 200-300 gram grønt. 

Jeg kan ikke lide dressing og sauce så det spiser jeg aldrig til. Det er også bedst at undgå. Drikker kun vand i løbet af dagen og nogle dage en egekilde med smag. mens jeg tabte mig spiste jeg altid lidt usundt i weekenden. Enten kage eller slik og ofte 2 dage. 

udover kosten løb eller cyklede jeg på spinningcykel hver anden dag i ca. 30 min.

generelt prøver jeg at holde mig fra kiks og den slags som mellemmåltid. De indeholder virkelig mange kalorier.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.