Hej 
Ved godt det kan være rigtig svært at komme igang. Jeg har født mit tredie barn for snart 6 mdr siden og har haft 11 kg som har forfulgt mig siden barn nr. 2. Jeg har altid været slank og kan bare ikke rumme overvægten og startede kort efter fødslen med at cykle og powerwalke med den yngste. Det gav dog ikke nok, så tænkte jeg må nok også kigge på kosten og mere motion. I april begyndte jeg så at løbe og købte et sjippetov samt har ændret min kost en smule. Har altid sagt jeg ikke ændrede ved min kost, fordi jeg ligesom dig synes det kan være svært at undvære fx pasta og kartofler. Jeg har dog aldrig haft hang til kager og slik, så det har ikke været et problem at undvære, men spiser derimod is til dessert ca. 5 dage om ugen. Det gør jeg stadig for vil ikke være fanatisk, men har ændret et par ting.
Så lidt sukker så muligt. Så ingen marmelade, saftevand og når jeg spiser havregrød, bager brød og boller tilsætter jeg steviasukker, som er et rent naturprodukt, som søder ligesom sukker men der er 90% mindre kalorier i. Det kan købes i super brugssen, kvickly, Bilka mv. Køber højest en juice om ugen og drikker kun et glas om dagen.
Spiser kun grovbrød, dvs. brød som består af minimum 50% fuldkorn og det sørger jeg også for det brød jeg selv bager gør. Spiser rugbrød hver gang jeg er småsulten. Noget lækkert blødt fedtfattigt gulerodrugbrød som ikke er tørt at spise er en god snack.
Kartofler spiser jeg en gang om ugen i en lille mængde og ugens 4 dage består min aftensmad af grøntsager og kød. Køber masser af frosne grøntsager som kun dampes så de smager bedre end hvis de er udkogte.
Spiser fuldkornspasta og brune ris to gange om ugen og hvis du ikke kan undvære det på daglig basis kan du sagtens indtage det hvis det er fuldkornsprodukter. Det er de hvide ris, pasta og det hvide brød der sætter sig som kalorier på din krop.
Derudover spiser jeg masser af fed fisk, krydderier på maden som karry, hakket hvidløg samt spiser en halv teske kanel om dagen. Disse ting øger forbrændingen ligesom grøntsager gør det. Frugt skal man helst ikke spise mere end 3 stykker af da der er en del frugtsukker i ligesom det gælder for juicen hvor et glas tæller for et stykke frugt.
Det lyder måske af meget, men jeg synes jeg har fundet den lette løsning og man er nødt til at kombinere kost og motion, men man skal gøre det så man kan holde det ud i hverdagen. Jeg har fundet mig tilrette på denne her måde og når man begynder at motionere og spise sundt, så vil jeg påstå at lysten til at komme alt for usunde ting i sin krop ligesom forsvinder. Det kommer næsten af sig selv, man skal bare igang.
Jeg har oplevet jeg har fået langt mere energi og ja har nu tabt 8 kg hvoraf de 4 kg er tabt på under 2 mdr efter jeg begyndte at løbe og ændre min kost. Håber du kan bruge lidt af det som jeg har skrevet for man skal finde de råd der passer bedst til ens eget liv. Jeg har siddet på nettet og fundet en masse om træning og kost og udvalgt de ting som jeg har mod på at integrere i min hverdag og som jeg ved jeg kan leve med fremover. Det er det vigtigste for ellers forsvinder motivationen og lysten og man falder tilbage i de gamle vaner igen.
Held og lykke fremover.