Graviditet og uddannelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.649 visninger
16 svar
4 synes godt om
21. maj 2013

HB90

Hej Alle, jeg er ny her på siden :-) 

Min kæreste (snart mand) og jeg snakker meget på det seneste om at blive gravide. "Problemet" er bare, at jeg først er færdig med min uddannelse som lærer Juni 2014. Min kæreste er færdig og har fast job. 

Hvilke fordele og ulemper ser i ved at få barn som studerende? 

Selv ser jeg mange fordele. Jeg har prøvet at undersøge SU forholdene, men kan simpelthen ikke finde ud af det med forsøgertillæg osv. Nogen der kan hjælpe på vej? Pt. får jeg SU som udeboende på videregåendeuddannelse ( 5.753 kr. før skat). Hvor meget ville man få udbetalt før skat hvis man blev mor under uddannelsen? 

Håber i kan hjælpe os på vej :-) 

Hilsen Helene

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2013

NovemberBaby2013

Prøv at kigge på su.dk

Anmeld

21. maj 2013

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
Nu går jeg kun på en ungdoms uddannelse med 2 børn
men jeg får det samme som dig, da min kæreste arbejder...
(Forsørgertillæg er et lån ligesom su-lån)

så prøv i stedet og kigge på hvad du kan få i boligsikring, fripladstilskud osv.

Anmeld

21. maj 2013

ms86

Hvis din kæreste har job, så fortsætter du med at få samme ydelse som nu - jeg synes i hvert fald at have læst mig frem til, at forsørgertillæg kun er for enlige på SU eller hvis begge er på SU.
Men hos os løber det fint rundt alligevel.. Man kan fx få lidt nedsat betaling til vuggestue/dp når den tid kommer.
Hvis du når at færdiggøre din uddannelse inden baby kommer, og du er medlem af en A-kasse, så får du barselsdagpenge til dimentendsats (så vidt jeg ved)..

Jeg har været rigtig glad for at få barn under uddannelse, da man har en dejlig fleksibel hverdag som studerende. Det er kun i eksamensperioderne at man for alvor skal lave sine vaner om, da man jo ikke kan begrave hovedet i bøgerne 24/7 som før!

Jeg synes også at det fungere godt mht. barsel, da man selv bestemmer hvordan de 12 klip fordeles, så det passer ind i ens egen hverdag og studieplan. Og hos os gik alle dagpenge-ugerne så til farmand, så vi har kunnet holde barsel sammen - lækkert!

Det eneste minus er, at man ikke kan følge sit stamhold længere, men hvis du ikke mangler så meget, så er det jo mindre vigtigt!

Pøj pøj med det..

Anmeld

21. maj 2013

Maja88

du får det samme..

du kan så når du begynder ar studere igen få forsørger lån oveni dit su lån.. m

men tænker umiddelbart hvis i ikke er gået igang endnu at det ville være bedre vente.. du kan selvf droppe barsel og så få dobbeltklip mens du skriver bachelor som du jo vel skal næste år på dette tidspunkt

Anmeld

21. maj 2013

HB90

Maja88 skriver:

du får det samme..

du kan så når du begynder ar studere igen få forsørger lån oveni dit su lån.. m

men tænker umiddelbart hvis i ikke er gået igang endnu at det ville være bedre vente.. du kan selvf droppe barsel og så få dobbeltklip mens du skriver bachelor som du jo vel skal næste år på dette tidspunkt

Jeg forstår bare ikke helt de der 12 ekstra klip man får. Der står på SU.dk: "Hvis du får barn under en  videregående uddannelse, kan du få ekstra SU (fødselsklip)"

Hvis vi nu f.eks. siger jeg ender med at have termin i starten af Maj 2014, så ville jeg vælge at blive det der hedder "fjernstuderende", hvilket betyder at man ikke behøver møde op på skolen, men studerer hjemmefra, i stedet for at være på barsel. Derudover ville jeg rykke mine eksaminer i Juni 2014 til August 2014. Ville jeg så kunne få SU i perioden fra min termin til og med august? 

Og disse 12 ekstra klip man får. Er det nogle man skal betale tilbage, ligesom hvis man tager et helt almindeligt SU lån? 

Skær det gerne ud i pap, for synes godt nok jeg er forvirret efterhånden :-) 

Anmeld

21. maj 2013

Ravnholt

Profilbillede for Ravnholt
Helene Lund skriver:

Jeg forstår bare ikke helt de der 12 ekstra klip man får. Der står på SU.dk: "Hvis du får barn under en  videregående uddannelse, kan du få ekstra SU (fødselsklip)"

Hvis vi nu f.eks. siger jeg ender med at have termin i starten af Maj 2014, så ville jeg vælge at blive det der hedder "fjernstuderende", hvilket betyder at man ikke behøver møde op på skolen, men studerer hjemmefra, i stedet for at være på barsel. Derudover ville jeg rykke mine eksaminer i Juni 2014 til August 2014. Ville jeg så kunne få SU i perioden fra min termin til og med august? 

Og disse 12 ekstra klip man får. Er det nogle man skal betale tilbage, ligesom hvis man tager et helt almindeligt SU lån? 

Hvis du studere samtidig kan du få klippene oveni din su... og den skal ikke betales tilbage.
Hvis du vælger at holde det som barsel, har du kun dine klip

(Ved ungdomsuddannelse kan man ikke få dem oveni. der erstatter de din su)

Anmeld

21. maj 2013

HB90

Ravnholt skriver:

Hvis du studere samtidig kan du få klippene oveni din su... og den skal ikke betales tilbage.
Hvis du vælger at holde det som barsel, har du kun dine klip

(Ved ungdomsuddannelse kan man ikke få dem oveni. der erstatter de din su)

Ok, tak for svar Jeg tænker at fortsætte som studerende og ikke tage orlov eller barsel fra studiet. Men det vil så sige at jeg fra min termin til og med min afsluttende eksamin kan få 2 x 5700 i Su i måneden?  

Hvilke fordele og ulemper mener I, der er ved at få et barn under uddannelse?  

Anmeld

21. maj 2013

Maja88

Helene Lund skriver:

de 12 ekstra klip er faktisk bare et års gratis klip som kan bruges på barsel... du kan så vælge miks klip som betyder mand er studerende samtidig.. så får du2x klip gratis..altså kan du få det som svarer til 6 måneders su på 3 .. måneder... menved ikke hvordan det fungerer når der er ferie imllem.

men såfremt du får termin i juni 2014 er det jo kun en forsvaring af din bachelor som mangler... 

har man som lærer mulighed for at være i gratis akasse.. for hvis du er det, ville jeg skrive igennem på bacheloren.. og så forsvare den.. baby eller ej..så kan du jo få barselsdagpenge derefter

Anmeld

21. maj 2013

Maja88

Maja88 skriver:

de 12 ekstra klip er faktisk bare et års gratis klip som kan bruges på barsel... du kan så vælge miks klip som betyder mand er studerende samtidig.. så får du2x klip gratis..altså kan du få det som svarer til 6 måneders su på 3 .. måneder... menved ikke hvordan det fungerer når der er ferie imllem.

men såfremt du får termin i juni 2014 er det jo kun en forsvaring af din bachelor som mangler... 

har man som lærer mulighed for at være i gratis akasse.. for hvis du er det, ville jeg skrive igennem på bacheloren.. og så forsvare den.. baby eller ej..så kan du jo få barselsdagpenge derefter

ellers er su kontoret meget behjælpsomme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.