Anonym skriver:
Hva gør man, når barnet, på 2,5 år bliver ved og ved og ved og ved med at snakke (skriger ikke, snakker bare og råber til tider højt
) når det er blevet puttet?
Puttes hver dag 19.30, men sover først mellem 21.30-23
Jeg plejer at gå op og sige, "Shh, du skal sove, det er nat" og så mys og gå ud,
Men det virker tilsyneladende ikke rigtigt
Barnet kommer i seng hver dag kl 19.30 efter rutine, sover MAX 2 timer til middag, oftest kun 1-1,5 time
Stå op hver dag mellem kl 06 - 07
What to do?
Det lyder nøjagtig som min datter!!!
Haha... Hun bliver 2 her om en måned..
Og hun snakker og snakker og snakker når hun bliver lagt om aftenen kl. 19.30-19.45.... Men falder tidligst i søvn kl. 20.30 .. Hvilket jeg synes er alt for sent, når man står op kl. 6.30 og kun er knap 2 år!
Også selvom det er sommertid! Det burde have rettet sig til nu, må man sige...
Jeg har læst noget fra en sundhedsplejerske, som er et råd vi vil følge herhjemme:
Læg barnet ved den tid det ca. plejer at falde i søvn (I vores tilfælde er det så kl. 20.30) Lav et putteritual som I følger hver aften, fx. en godnathistorie og en sang, og så godnat. Herfra skal barnet falde i søvn efter ca. 15 minutter. Når så barnet har vænnet sig til ritualet, og falder hurtigt i søvn efterfølgende, som planlagt, så rykker man tiden et kvarter, så barnet nu kommer i seng kl. 20.15, og efter nogle dage rykker man tiden et kvarter mere tilbage, indtil man når det ønskede putte/sove-tidspunkt.
Grunder til, at barnet først sover så sent, kan være fordi barnet forbinde putteritualet med noget, der skal trækkes ud, og derfor holder sig vågen i over en time, inden han/hun falder i søvn. Altså, at putteritualet, inden barnet falder i søvn, består af en time til halvanden, hvor barnet snakker, peger, beder om vand eller lign. Og det er DET vi skal have lavet om, og derfor puttes barnet senere, så man er sikker på, at det sover efter et kvarters tid, og når det nye ritual er "indøvet" rykker man så rutinen til tidligere på aftenen - og har derved brudt det gamle "ritual"... Om dagen er det vigtigt at barnet ikke sover mere end normalt til middag, så han/hun samtidig også bliver mere træt om aftenen, og har nemmere ved at sove, og til sidst passer det sammen det hele.. 
Det synes jeg selv var en øjenåbner for mig 
Held og lykke....