Stavefejl -

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. maj 2013

Pikku Myy

Stavefejl irriterer mig ikke voldsomt, men grammatiske fejl kan nemt få tændt nogle fordomme i mig.

Der er dog en ting der er værre: Mennesker der har bidt mærke i en typisk grammatisk fejl, og så overkompenserer og dermed laver fejlen den anden vej. Jeg kan simpelthen ikke lade være med at få en fornemmelse af at personen sidder og er lidt bedrevidende, men ikke ved hvad det er han/hun burde vide

Jeg har aldrig selv fået lært ordentlig tegnsætning, så hvis der er nogen der får kriller af forkerte kommaer, har de sikkert rystet på hovedet over mig masser af gange

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. maj 2013

aarhusmor

Jeg prøver at lade være med at lave stavefejl og kan bedst lide når andre gør det samme.

Jeg dømmer ikke andre fordi der er en enkelt og tænker tit at de måske er ordblinde.

Men jeg ser af og til nogen stave så dårligt og have så usammenhængende sætninger, at jeg ikke forstår hvad de mener; og hvis jeg så spørger ind til det, har jeg oplevet de blev sure, og det undrer mig

Anmeld

19. maj 2013

Amandasmor

Genere mig slet slet ikke med stavefejl..
der kan være mange årsager til at folk ikke kan stave..
jeg er ikke selv pisse god til at stave overhovedet,
faktisk staver jeg tingene som jeg høre det..
og fint nok hvis folk vil dømme mig ud fra det.. jeg syntes bare det er lavt at dømme folk fordi de ikke er gode til at stave,
så kan de måske alt muligt andet som andre ikke kan..
min mand , min far og flere fra min familie er ikke gode til at stave, og staver som de høre det.. og så længe jeg og andre kan læse hvad der står.. har jeg ingen problemer med at folk har og laver stavefejl.. undskyld mit lidt sure opstød..

Anmeld

19. maj 2013

Isabella_mor

Eliza skriver:

Jeg sys det siger mere om personen der dømmer end personen som staver dårligt. 

Hilsen eliza på iPhone. (Som har sit eget liv)

Word.!

Anmeld

19. maj 2013

Albertsen92

Jeg synes faktisk det er ret irriterende, og som mange andre "dømmer" jeg også folk og kan tænke, at de er mindre intelligente.
Fx kunne jeg aldrig have en kæreste, der staver dårligt. Og så er jeg ligeglad med, om han er skraldemand eller direktør i et stort firma. Bare han kan stave.

Det mest irriterende er: når folk ikke kan finde ud af nutids r, skriver selvskab i stedet for selskab, enlig i stedet for egentlig. Der er meget andet.
Får sikkert hug for det, men jeg ser desværre folk, som ikke staver ordentligt som mindre intelligente, selvom de jo helt sikkert er rigtig gode til noget andet.

Og det irriterer mig bare så meget, fordi jeg selv synes det er så let. Og fordi jeg tænker folk jo sikkert har fået at vide 1000 gange, hvordan man staver til ordet, og har set ordet skrevet rigtigt SÅ mange gange og stadig staver det forkert. Så får jeg lidt den opfattelse, at folk er dovne.

Anmeld

19. maj 2013

Lauras mor

Hvordan påvirker stavefejl dig? Og din opfattelse af personen der har fejlene? 

Lige en hyggelig samtale vi havde over spisebordet med et par venner :p 

Jeg hader stavefejl, og jeg har det meget med rette det, når jeg kan jeg kan simpelhen ikke lade være! Er der et ord, jeg ikke kan stave, finder jeg hellere et andet ord for dét, end at stave det, som jeg tror, det staves....
Jeg har det på samme måde med komma

Min opfattelse af mennekser, som laver stavefejl, er den samme, som hvis de ikke gjorde det. Det ændrer ikke på noget, om de kan finde ud af at stave eller ej  Dømmer ikke folk, fordi de laver stavefejl!

Anmeld

19. maj 2013

helle85

AnnaKJ skriver:

Jeg er sikkert virkelig sippet - men hvis ikke det er fordi at personen er ordblind eller andet der gør det svært for person at stave, men generelt bare ikke kan stave, så sidder jeg faktisk og bliver lettere irriteret

Synes det er trælst at skulle læse noget hvor det nærmest alligvel ikke giver mening

Og kan forstå, at de ikke kan se de laver fejl når 95% af de andre skriver noget andet.
En det fx kommer tit er: enlig = egentlig!

Ja kald mig sippet og snobbet - men for pokker altså

ja det er så et af de ord jeg har problemer med at stave, og jeg er ikke ordblind men har sværet ved at stave(er blevet bedre end jeg var for et par år siden bare ved at se nå andre skriver det) og min mor og bror er ordblinde. og så har jeg svært ved at formulere mig på skrift.

Anmeld

19. maj 2013

helle85

Christina 1974 skriver:

Jeg er så en af de dumme :-)

Og nu er jeg meget modig :-O men det er så noget jeg er blevet, mange år efter skolen. Jeg er ordblind og ja jeg har gået i læseklasse.

Jeg blev mobbet det meste af min skole tid, så det sidste jeg havde lyst til var at prøve fx at læse højt. Det gavner jo hellere ikke lige frem læringen.

Jeg tænker, at kan folk ikke læse eller forstå hvad jeg skriver, så er de sq ikke helt friske :-S

Jeg har en lillebror der netop af frygt for folk, som fordømmer ordblinde ikke fx vil skrive smser, til andre end hans kone.

Det er trist :-( på den anden side så forstår jeg ham godt nu.

Det må være uvidenhed hos folk, der går i så små sko, at de kan rumme de tanker som nogle i denne tråd gør.

Trist trist trist og så må i undskylde, jeg ikke har fået min mand til at rette fejl i min tekst. Håber i har fantasi til at læse og ikke mindst forstå hvad jeg skriver 

T

din skolegang ligner rigtig meget min, og jeg staver heller ikke helt godt. jeg er dog ikke ordblind men har problemer med at skrive og har 2 i familien der er ordblinde.

så ja jeg er også en af de utilligent, indimellem bruger jeg google for at stave til det rigtig ord.

men hvis folk syntes det er så stort et problem så kan de lade vær med at svare mig, da jeg ikke er mindre intelligent end dem der staver perfekt. så er jeg nok bedre til andre ting end dem

Anmeld

19. maj 2013

Christina74

aarhusmor skriver:

Jeg prøver at lade være med at lave stavefejl og kan bedst lide når andre gør det samme.

Jeg dømmer ikke andre fordi der er en enkelt og tænker tit at de måske er ordblinde.

Men jeg ser af og til nogen stave så dårligt og have så usammenhængende sætninger, at jeg ikke forstår hvad de mener; og hvis jeg så spørger ind til det, har jeg oplevet de blev sure, og det undrer mig

Nu hved jeg jo ikke hvordan du spørger ind, til de spørgsmål du har, når der er noget du ikke kan læse.

Men når  du gør det, så husk at det kan være at du rammer, et meget ømt sted hos den der ikke kan stave.

Anmeld

19. maj 2013

Christina74

Albertsen92 skriver:

Jeg synes faktisk det er ret irriterende, og som mange andre "dømmer" jeg også folk og kan tænke, at de er mindre intelligente.
Fx kunne jeg aldrig have en kæreste, der staver dårligt. Og så er jeg ligeglad med, om han er skraldemand eller direktør i et stort firma. Bare han kan stave.

Det mest irriterende er: når folk ikke kan finde ud af nutids r, skriver selvskab i stedet for selskab, enlig i stedet for egentlig. Der er meget andet.
Får sikkert hug for det, men jeg ser desværre folk, som ikke staver ordentligt som mindre intelligente, selvom de jo helt sikkert er rigtig gode til noget andet.

Og det irriterer mig bare så meget, fordi jeg selv synes det er så let. Og fordi jeg tænker folk jo sikkert har fået at vide 1000 gange, hvordan man staver til ordet, og har set ordet skrevet rigtigt SÅ mange gange og stadig staver det forkert. Så får jeg lidt den opfattelse, at folk er dovne.

Ja for søren og tykke mennesker er dovne og usunde. 

Ligesom blondiner er dumme ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.