Spørgsmål ang. ferie og barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2013

FruK

Barselsorlov er en feriehindring. Hvis du ikke kan nå at holde ferien før din barsel, må du gemme det til bagefter. - Og evt holde det i forlængelse af orloven.

Det du skal være opmærksom på i forhold til din mands barsel er, hvor mange uger I til sammen har med dagpenge. De fleste arbejdspladser kræver at kunne få dagpengerefusion, når man holder barsel med løn. Derfor skal I holde øje med, at der er dagpenge til både hans og dine uger. I de perioder hvor I får løn under barsel, får jeres arbejdsplads dagpengene. Men hvis du bruger alle uger med dagpenge, og han så går på barsel bagefter, risikerer I, at han ikke kan få løn. 

Hvis I er i tvivl, så ring til Udbetaling Danmark og fortæl dem, hvad I har tænkt jer at holde, så kan de se, om det ser ok ud.

Når du holder orlov med løn, optjener du ferie. Når du holder orlov uden løn, optjener du ikke ferie fra arbejdsgiver, men feriedagpenge - hvis du er på dagpenge i en periode.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2013

Nemesis

Okay, så det er rigtigt forstået at jeg skal holde alle 5 uger + de 5 feriefridage inden min barsel i december starter? (hvis jeg vælger ikke at overflytte noget)

Og at jeg har 5 ugers ferie samt 5 ferie-fridage når jeg kommer tilbage fra Barsel i December 2014 som skal afholdes inden 30/4-2015?

JEg er ikke sikker på det med dine feriedage..men det vil jeg gå ud fra du også har.

Men ja. Din "rest" ferie skal afholdes inden du går på barsel..ellers kan du også få dem udbetalt senere, da barsel er en feriehindring.

og du optjener alm. ferie under din barsel. men om det er løn eller feriedagpenge afhænger af om du får løn under barsel eller barselsdagpenge.

Anmeld

14. maj 2013

**Ønskebabyen

Nemesis skriver:

JEg er ikke sikker på det med dine feriedage..men det vil jeg gå ud fra du også har.

Men ja. Din "rest" ferie skal afholdes inden du går på barsel..ellers kan du også få dem udbetalt senere, da barsel er en feriehindring.

og du optjener alm. ferie under din barsel.

Fedt! Tusind tak for svar.

Det er også meget nemmere at finde rundt i, når det bliver offentliggjort og jeg kan gå op i HR afdelingen og tale med dem om det

Anmeld

14. maj 2013

**Ønskebabyen

FruK skriver:

Barselsorlov er en feriehindring. Hvis du ikke kan nå at holde ferien før din barsel, må du gemme det til bagefter. - Og evt holde det i forlængelse af orloven.

Det du skal være opmærksom på i forhold til din mands barsel er, hvor mange uger I til sammen har med dagpenge. De fleste arbejdspladser kræver at kunne få dagpengerefusion, når man holder barsel med løn. Derfor skal I holde øje med, at der er dagpenge til både hans og dine uger. I de perioder hvor I får løn under barsel, får jeres arbejdsplads dagpengene. Men hvis du bruger alle uger med dagpenge, og han så går på barsel bagefter, risikerer I, at han ikke kan få løn. 

Hvis I er i tvivl, så ring til Udbetaling Danmark og fortæl dem, hvad I har tænkt jer at holde, så kan de se, om det ser ok ud.

Når du holder orlov med løn, optjener du ferie. Når du holder orlov uden løn, optjener du ikke ferie fra arbejdsgiver, men feriedagpenge - hvis du er på dagpenge i en periode.

Tak for svar

Jeg er næsten 110% sikker på at min kærestes barsel fra hans job er med løn, og at den ikke berører min barsel. Men det skal vi jo lige have fulgt op på.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.