Spørgsmål ang. ferie og barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

780 visninger
13 svar
4 synes godt om
14. maj 2013

**Ønskebabyen

Ja jeg ved godt der er laaaaaang tid til, jeg skal gå på barsel endnu, men kom lige i tanke om dette og tænkte der måske var nogle herinde der kan hjælpe mig med et svar.

Jeg skal gå på barsel midt i December, og holder alt det jeg kan. (er det ikke et år eller sådan noget?)

Jeg har jo 5 ugers ferie og 5 ferie fridag til dette ferieår. Jeg bruger 3 uger til sommer og så har jeg jo sådan set 2 ugers ferie samt 5 feriefridage tilbage, når jeg går på barsel. Skal jeg bruge dem inden??

Optjener man ferie og ferie fridag når man er på barsel? Tænker bare at hvis jeg så kommer tilbage på job igen i december 2014, har jeg så 5 ugers ferie og 5 ferie fridage jeg skal bruge inden 1. maj 2015??

Håber ikke det blev for indviklet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2013

Nemesis

ja den ferie for dette ferie skal afholdes inden du går på barsel Nogle steder kan man få lov til at overføre ferie. Det er dog maks en uge.

I har tilsammen 52 uger og i forlængelse af dem kan selv vælge om du vil afholde alle dine feriedage og dermed udskyde starten på arbejde med ferie eller om du kun vil afholde noget af det eller gemme lidt til foråret

nogle vælger at have fx en ugentlig fridag i 4-6 måneder, alt efter hvordan de aftaler med deres arbejdsgiver.

alt efter din overenskomst så optjener du feriepenge hos din arb.giver så længe du får løn under barsel fra ham, og ellers optjener du via din akasse

Anmeld

14. maj 2013

**Ønskebabyen

Nemesis skriver:

ja den ferie for dette ferie skal afholdes inden du går på barsel Nogle steder kan man få lov til at overføre ferie. Det er dog maks en uge.

I har tilsammen 52 uger og i forlængelse af dem kan selv vælge om du vil afholde alle dine feriedage og dermed udskyde starten på arbejde med ferie eller om du kun vil afholde noget af det eller gemme lidt til foråret

nogle vælger at have fx en ugentlig fridag i 4-6 måneder, alt efter hvordan de aftaler med deres arbejdsgiver.

alt efter din overenskomst så optjener du feriepenge hos din arb.giver så længe du får løn under barsel fra ham, og ellers optjener du via din akasse

Okay, så det er rigtigt forstået at jeg skal holde alle 5 uger + de 5 feriefridage inden min barsel i december starter? (hvis jeg vælger ikke at overflytte noget)

Og at jeg har 5 ugers ferie samt 5 ferie-fridage når jeg kommer tilbage fra Barsel i December 2014 som skal afholdes inden 30/4-2015?

Anmeld

14. maj 2013

**Ønskebabyen

Nemesis skriver:

Snupper i øvrigt alt barsel selv Min kæreste har nemlig super god barselsordning på hans arbejde, og han får derfor omkring 8-10 uger han selv må fordele

Anmeld

14. maj 2013

K&S

**Ønskebabyen skriver:

Snupper i øvrigt alt barsel selv Min kæreste har nemlig super god barselsordning på hans arbejde, og han får derfor omkring 8-10 uger han selv må fordele

Husk lige at tjekke op på om det har indvirkning på dine barselsuger

Jeg gik i mødregruppe med en, hvis mand fik tilbudt 4 ugers barsel af hans arbejdsplads - de havde bare lige glemt at informere om at det tog af den samlede barselsperiode

Anmeld

14. maj 2013

SaNiNa

Du kan få udbetalt op til 15 feriedage hvis du ikke kan afholde dem.

Anmeld

14. maj 2013

LilleChelle

Ja, når du har mulighed for at holde ferien før din barsel, så skal du gøre dette. 

Jeg havde ikke mulighed for det, da jeg var sygemeldt fra ferieåret startede, til jeg gik på barsel og til næste ferieår starter. Så jeg har indtil videre fået udbetalt 3 uger, og får så de sidste 2 uger + feriefridagene udbetalt her til d. 1. 

Og ja, jeg ville lige tjekke op på om din kærestes barselsordning går ind og påvirker forældreorloven. Det gør den her nemlig  

Anmeld

14. maj 2013

**Ønskebabyen

K&S skriver:

Husk lige at tjekke op på om det har indvirkning på dine barselsuger

Jeg gik i mødregruppe med en, hvis mand fik tilbudt 4 ugers barsel af hans arbejdsplads - de havde bare lige glemt at informere om at det tog af den samlede barselsperiode

Det gør det ikke Min søsters mand har også arbejdet i samme firma, og er sikker på at det ikke tog fra hendes barsel

Anmeld

14. maj 2013

**Ønskebabyen

SaNiNa skriver:

Du kan få udbetalt op til 15 feriedage hvis du ikke kan afholde dem.

Okay, det kunne selvfølgelig også være en mulighed

Anmeld

14. maj 2013

**Ønskebabyen

LilleChelle skriver:

Ja, når du har mulighed for at holde ferien før din barsel, så skal du gøre dette. 

Jeg havde ikke mulighed for det, da jeg var sygemeldt fra ferieåret startede, til jeg gik på barsel og til næste ferieår starter. Så jeg har indtil videre fået udbetalt 3 uger, og får så de sidste 2 uger + feriefridagene udbetalt her til d. 1. 

Og ja, jeg ville lige tjekke op på om din kærestes barselsordning går ind og påvirker forældreorloven. Det gør den her nemlig  

Okay Jeg håber ikke jeg bliver sygemeldt, men man kan jo aldrig vide.. Tusind tak for svar.

Umiddelbart tages min kærestes barsel ikke fra mit

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.