Kay skriver:
har i dag fundet sådan nogle sjove tue lignende ting i min have... det er ikke myer tuer da hullet er for stort... og nede i dem bor der sådan nogle vepse lignende dyr de er bare mere "behårede" som en brumbasse, men på størrelse med en veps og så er de orange...
min lille have er kun 4x6 meter og hele den ene side af haven har jeg lige opdaget er fyldt med disse huller og de der dyr kravler ind og ud og flyver der fra i et væk...
nogle der ved hvad det er???
er lidt bange for elna elsker ellers at være med i haven og sidde i hendes bold bad... men det ved jeg ik om jeg tør når nu de dyr er over det hele???
Det kan være jordbier som nogen skriver, men det kan også være hvepse - og er det hvepse, så skal du få en ud og få dem fjernet. Jeg blev stukket 25 gange i 2009, røg til vagtlæge, fik to stik, den ene et antistof mod slangegift, fordi jeg havde fået så meget hvepsegift i kroppen.
Jeg anede ikke de var der før vi nåede starten af August og lige pludselig stod både en veninde, jeg og vores to hunde midt i 100vis af hvepse. Så du skal i hvert fald lige finde ud af hvad det er. Det kan også være snyltehvepse.
Vi havde en skadedyrsbekæmper ude 3 gange og de døde desværre ikke. Til sidst valgte jeg at hælde en lille bøtte maling ned i hullet, efter flere forsøg med kogende vand og så dækkede jeg hullet til med en terassesflise. Så kom de ikke mere!
De fleste huller starter faktisk med at være jordbier - som ikke er skadelige fordi de bestøver træer og planter ( men kan være generende), men fordi at jordhvepse ikke selv gider grave huller lægger de æg i jordbiernes huler - og de er snyltere, selvom de selvfølgelig også bestøver dog ikke i samme omfang som bier.
/Fenja 
Anmeld