fuck! hjælp!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.653 visninger
22 svar
6 synes godt om
7. maj 2013

Kay

har i dag fundet sådan nogle sjove tue lignende ting i min have... det er ikke myer tuer da hullet er for stort... og nede i dem bor der sådan nogle vepse lignende dyr de er bare mere "behårede" som en brumbasse, men på størrelse med en veps og så er de orange... 

min lille have er kun 4x6 meter og hele den ene side af haven har jeg lige opdaget er fyldt med disse huller og de der dyr kravler ind og ud og flyver der fra i et væk... 

nogle der ved hvad det er???

er lidt bange for elna elsker ellers at være med i haven og sidde i hendes bold bad... men det ved jeg ik om jeg tør når nu de dyr er over det hele??? 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2013

Nemesis

7. maj 2013

Maria-s

Ku det være jordbier???

Anmeld

7. maj 2013

ano14316

Kay skriver:

har i dag fundet sådan nogle sjove tue lignende ting i min have... det er ikke myer tuer da hullet er for stort... og nede i dem bor der sådan nogle vepse lignende dyr de er bare mere "behårede" som en brumbasse, men på størrelse med en veps og så er de orange... 

min lille have er kun 4x6 meter og hele den ene side af haven har jeg lige opdaget er fyldt med disse huller og de der dyr kravler ind og ud og flyver der fra i et væk... 

nogle der ved hvad det er???

er lidt bange for elna elsker ellers at være med i haven og sidde i hendes bold bad... men det ved jeg ik om jeg tør når nu de dyr er over det hele??? 

Jeg tror det er jordbier..

Jeg har også sådanne huller, og det er da først nu det går op for mig hvad det er.. Jeg har ikke set nogen flyve ind og ud..

Anmeld

7. maj 2013

Kay

Nemesis skriver:

kan det være jordbier??

http://www.hvepseeksperten.dk/hvepseboguide/jordbi er/

ja ja nemlig.... 

Anmeld

7. maj 2013

Kay

Maria-s skriver:

Ku det være jordbier???

ja fandt dem lige nu... det er jordbier... er de farlige??? 

Anmeld

7. maj 2013

Kay

ano14316 skriver:

Jeg tror det er jordbier..

Jeg har også sådanne huller, og det er da først nu det går op for mig hvad det er.. Jeg har ikke set nogen flyve ind og ud..

her flyver de meget ind og ud lige nu... 

Anmeld

7. maj 2013

Nemesis

Kay skriver:

her flyver de meget ind og ud lige nu... 

Betydning

Jordbier og jordhvepse er generelt meget fredelige, så når man hører om ”jordbier”, der er kommet op af et hul i orden og har stukket folk, der kom for tæt på, er der helt sikkert tale om gedehamse i stedet. Gedehamse (Vespoidea) kan nemlig også finde på at bygge deres bo i et gammelt musehul eller et hul fra en muldvarp, og de vil være meget mere aggressive end bierne.

Forekomsten af enkelte jordbier og jordhvepse udgør sjældent noget egentligt problem for en haveejer, men hvis kolonierne bliver store, kan plagen blive betydelig. Jordbier kan godt stikke, men gør det sjældent.

Forebyggelse og bekæmpelse

Jordbier og jordhvepse er nyttedyr, der bidrager til bestøvningen af havens planter, så der er ikke grund til at foretage en bekæmpelse, med mindre der er tale om store forekomster på steder hvor børn, kæledyr og voksne færdes. I sådanne tilfælde kan man pudre med et godkendt insektmiddel.

Anmeld

7. maj 2013

AlberteSophie

Du fik hele forklaringen af en anden bruger, så det vil jeg selvfølgeliv ikke gentage (: vi har dem nemlig også!

hvor pokker har du købt boldt badet? Det er så fint!

Anmeld

7. maj 2013

Kay

Nemesis skriver:

Betydning

Jordbier og jordhvepse er generelt meget fredelige, så når man hører om ”jordbier”, der er kommet op af et hul i orden og har stukket folk, der kom for tæt på, er der helt sikkert tale om gedehamse i stedet. Gedehamse (Vespoidea) kan nemlig også finde på at bygge deres bo i et gammelt musehul eller et hul fra en muldvarp, og de vil være meget mere aggressive end bierne.

Forekomsten af enkelte jordbier og jordhvepse udgør sjældent noget egentligt problem for en haveejer, men hvis kolonierne bliver store, kan plagen blive betydelig. Jordbier kan godt stikke, men gør det sjældent.

Forebyggelse og bekæmpelse

Jordbier og jordhvepse er nyttedyr, der bidrager til bestøvningen af havens planter, så der er ikke grund til at foretage en bekæmpelse, med mindre der er tale om store forekomster på steder hvor børn, kæledyr og voksne færdes. I sådanne tilfælde kan man pudre med et godkendt insektmiddel.

ja... men når haven er så lille og man har en lille en vil jeg altså gerne af med dem... men kan bare intet finde om hvordan!? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.