Overvejelser omkring ægdonation

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.046 visninger
4 svar
1 synes godt om
30. april 2013

charthys

Jeg er gået i gang med de første forberedelser til en mulig frivillig ægdonation.

Jeg har selvfølgelig gjort mig en masse overvejelser gennem, ja nærmest de sidste ti år. Især omkring tanken om kendt/ukendt donor. Efter lovændringen sidste efterår kan man vælge at blive kendt donor, både som sæd og æg donor, og det betyder i hvert fald i min verden forskellen.

Jeg har igennem en årrække overvejet at donere æg, men har afvist tanken fordi man skulle være anonym og ikke ville vide hvem der fik ens æg og om der faktisk kom et barn ud af det. Jeg bryder mig ikke om usikkerheden. Jeg vil vide, om der er et menneske mere med mine gener, om mine børn har  en 'halvsøskende' et eller andet sted. I skal ikke misforstå mig, det bliver aldrig MIT barn, jeg har det fint med at det ikke er mit barn og jeg føler absolut intet tilhørsforhold til det. Jeg afleverer jo bare en celle. Men jeg vil gerne træffe de mennesker, bare en enkelt gang, der kan blive potentielle forældre til mine gener. Jeg ved at jeg i årene der kommer vil tænke på det af og til, og jeg ville ikke bryde mig om usikkerheden ved at vide at der MÅSKE var et menneske et eller andet sted, der havde et lillebitte forhold til mig og mine. Jeg vil vide besked.

Sidst men ikke mindst, mener jeg det er en menneskeret at vide hvad man kommer af. Skal jeg være med til at skabe endnu et liv, skal han/hun have den mulighed som unge/voksne at opsøge sit biologiske ophav hvis de SELV føler behov for det, - jeg vil ikke donere æg som anonym, og fratage barnet den mulighed.

Hvad mener du?? Hvis du skulle være ægdonor, hvilke tanker ville du så gøre dig omkring dette her??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. april 2013

salix

jeg har doneret æg flere gange... og alle gange anonymt da jeg ikke gør det fordi jeg kan kan få noget ud af det men fordi jeg har noget som en kvinde et eller andet sted ikke har 

det er ligesom når jeg giver blod eller knoglemarv det går til en der skal bruge det mere end jeg skal....

Anmeld

30. april 2013

LRJ

har gjort det både kendt og anonymt  

jeg har gjort det til en nær veninde, som jeg jo følger tæt med hendes graviditet og synes det er fantasktisk at følge hende hele vejen igennem, de andre gange har jeg bare fået af vide at parrene er blevet gravide  

Det er jo noget du skal gøre op med dig selv om det vil kunne findes af Evt. børn eller ej  

Anmeld

30. april 2013

Diana2013

jeg har også overvejet det, men da jeg så det program hvor et ægtepar blev i tvivl om de var halv søskende, ja puha der bakkede jeg ud. Danmark er utrolig lille, og jeg synes der er stor rísiko for indavl. Men rigtig flot af dem der gør det.

Anmeld

30. april 2013

Lise

Jeg har gjort det anonymt. Ville gerne have gjort det som åben donor af hensyn til barnet der evt. kom ud af det, men min mand kunne ikke overskue tanken om det. Så det var anonymt eller slet ikke. Det blev så et kompromis - jeg ønskede at hjælpe nogen der ikke selv kunne blive gravide, og tog samtidig hensyn til min mands følelser omkring det. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.