jeg har født og har brug for godt råd og erfaring.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. april 2013

Ciss

Jeg fik råd om at afbryde måltidet en del gange, så Lillebror kunne få luften ud undervejs. Han var en rigtig slughals, så der røg en masse ned. Nogle gange kom der også lidt mælk med op, men hellere det end mavepine. En stofble over skulderen løser problemet.

Til lykke!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2013

StudPsyk

Smukkert skriver:

Noah havde det min sundhedsplejerske kaldte for "vind-kolik". Han skreg og skreg pga luft i maven, (som han jo ikke kunne komme af med så nemt) og det var fordi jeg ammede for meget/for ofte, så det hjalp at lave skema over hvornår jeg ammede og hvor længe, sådan at han ikke fik alt for meget luft i maven.

Det ville jeg ikke anbefale en ny-ammende mor. Sundhedsstyrelsen anbefaler friamning, hvilket også er det der i de fleste tilfælde er bedst - så kan der være enkeltstående tilfælde, hvor det er bedre at trække den, men det er ikke normen. Og man risikerer, hvis man vælger at skema-amme, at man ender med for lidt mælk, fordi man ikke lægger barnet til så barnet kan øge produktionen og tilpasse produktionen dets behov.

Anmeld

28. april 2013

Smukkert

Det ville jeg ikke anbefale en ny-ammende mor. Sundhedsstyrelsen anbefaler friamning, hvilket også er det der i de fleste tilfælde er bedst - så kan der være enkeltstående tilfælde, hvor det er bedre at trække den, men det er ikke normen. Og man risikerer, hvis man vælger at skema-amme, at man ender med for lidt mælk, fordi man ikke lægger barnet til så barnet kan øge produktionen og tilpasse produktionen dets behov.

Okay, det var bare det min sundhedsplejerske anbefalede mig. Men jeg havde også masser af mælk - og 3,5 år efter har jeg stadig mælk.

Anmeld

28. april 2013

Mother-love

Først tillykke med prinsessen.

Isabella havde ikke mavekneb imens mælken løb til. Jeg havde ikke nok råmælk til hende så hun skreg helt vildt hvor hun så fik mme. Og det viste dig så at jeg heller ikke have nok mælk til hende da hun var en uge gammel gik det bare ned af bakke. Da vi begyndte på flaske høvlede hun meget med luft i maven.
Så vi gjorde det at da det ikke var nok at bøvse hende over skuldrene. Så satte vi hende på vores skød holdte hende så hun sad med strakt ryg. Det hjalp hende utrolig meget med at komme af med luften. Og så inden vi var helt færdige rokkede vi hende lidt frem og tilbage så kom hun nogen gange af med lidt mere. Derfra hjalp det utrolig meget på hun ikke så tit havde luft i maven. Og så cyklede vi med hendes ben dagligt. Og skubbede hendes ben opad hvis du forstår for at hvis hun havde en prut hun skulle af med så var det nemmere for hende.

Håber det kan hjælpe lidt

Anmeld

28. april 2013

FrkZier

1990h skriver:

Hej piger.

Jeg fødte en skøn pige i onsdags kl 20.16 53lang og 3676g.

Skal nok skrive fødselberetning når overskuddet er der.

Men nu har jeg lige brug for at hører lidt erfaringer fra jer og har lidt spørgsmål.

Blev jeres spædbørn urolige da mælken løb til?
Fik det mavekneb?
Og hvor længe gik der til det gik over?

Min pige har det sidste døgns tid været skiftevis meget urolig og har til aften fået meget mavekneb. hun hyler og skriger indtil hun kommer af med det og kan ikk finde ro.

Har googlet lidt og da kæresten havde kolik i 8 måneder bliver jeg skide nervøs men tænker om det normalt de får det sådan når mælken løber til?

Jeg er skide frustreret og tudefærdig? Kan man hjælpe hende på nogen måde?

vilvillaer bare sige kæææææmpe tillykke

Anmeld

28. april 2013

1990h

Pikku Myy skriver:

Smid din frygt om kolik langt væk. Det er helt normalt at børn får ondt i maven når systemet kommer rigtigt i gang. Det var hvertfald hvad vi fik at vide på hospitalet, hvor det endte med at den garvede sygeplejerske tog min søn på armen og gik et par timer med ham, for at jeg kunne få sovet. Hun kom tilbage da han "havde slået en ordentlig prut" og fået ro igen.

Jeg vil tro det tog et døgn eller 2 ...

Tak fordi du gav dig tid til at svare.

Det hjælper virkelig at hører at det meget normalt og forhåbentligt snart går væk.

Tusind tak

Anmeld

28. april 2013

1990h

Janne T. skriver:

Træk vejret dybt og tæl til ti! Det ville jeg ønske nogen havde sagt til mig første gang, fordi jeg kørte mig selv helt ned ved at stresse og panikke over de ting

En strækvikle er en "bæredims". Dybest set et 5 meter langt stykke stof, som du kan binde om dig og bære baby i. Så kan du have dem hud mod hud, og de bliver holdt tæt og varmt. Det kan ofte hjælpe

James gylper også, det er meget normalt der kommer noget op igen ift med en bøvs - nogen gange kan man ikke høre de bøvser, men så er det fordi der alligevel lige kommer noget luft op, som presser en sjat mælk med sig.

Men helt klart bøvse hende af undervejs, og det der med at kløjs i det skal du ikke være bange for. Det gør James også nogen gange. Især i starten, fordi du i starten har for meget mælk til barnets behov. Det tager lige et par uger, og så har mælken tilpasset sig hendes behov, og så er der ikke lige så meget tryk på længere, der gør hun kløjs.

Her kløjs han kun, hvis det er længe siden han har spist fra et bryst, og det derfor er meget fyldt og nedløbsrefleksen bliver meget kraftig. Men det dør de ikke af, selvom det er lidt ubehageligt at høre på når de hoster af det

Tror faktisk også jeg ammer for tit. Men det også svært når hun bare dierre efter at sutte. Men må prøve ihærdigt og ha de der 2-3timer imellem..

Undskyld jeg svare så kort

Anmeld

28. april 2013

Muhmi

1990h skriver:

Hej piger.

Jeg fødte en skøn pige i onsdags kl 20.16 53lang og 3676g.

Skal nok skrive fødselberetning når overskuddet er der.

Men nu har jeg lige brug for at hører lidt erfaringer fra jer og har lidt spørgsmål.

Blev jeres spædbørn urolige da mælken løb til?
Fik det mavekneb?
Og hvor længe gik der til det gik over?

Min pige har det sidste døgns tid været skiftevis meget urolig og har til aften fået meget mavekneb. hun hyler og skriger indtil hun kommer af med det og kan ikk finde ro.

Har googlet lidt og da kæresten havde kolik i 8 måneder bliver jeg skide nervøs men tænker om det normalt de får det sådan når mælken løber til?

Jeg er skide frustreret og tudefærdig? Kan man hjælpe hende på nogen måde?

Først: STORT tillykke med jeres lille pige! 

Dernæst: Træk vejret stille og roligt, slap af i skuldrene og lad være med at blive bange... De små kan mærke hvis vi er urolige og spænder i kroppen. Fordi hun græder og trækker fødderne op under sig er det ikke nødvendigvis kolik.. Jeg kan godt forstå det skræmmer rigtig mange (inkl. mig selv) når der bliver snakket kolik, for ja man kan jo slet ikke forestille sig hvor hårdt det må være.

Men Silas og Rune havde også lidt mavekneb i starten, maven skal lige vænne sig til det der kommer ned og det kan godt gøre rigtig ondt, Silas kunne vi rigtig godt mærke det på og han var ret ked af det, men Rune har der ikke været de store problemer med, men jeg tror det har noget at gøre med at vi har taget det afslappet den her gang

Hvor tit ammer du? For det kan godt være du måske overfodre hende lidt?

Anmeld

28. april 2013

1990h

Muhmi skriver:

Først: STORT tillykke med jeres lille pige! 

Dernæst: Træk vejret stille og roligt, slap af i skuldrene og lad være med at blive bange... De små kan mærke hvis vi er urolige og spænder i kroppen. Fordi hun græder og trækker fødderne op under sig er det ikke nødvendigvis kolik.. Jeg kan godt forstå det skræmmer rigtig mange (inkl. mig selv) når der bliver snakket kolik, for ja man kan jo slet ikke forestille sig hvor hårdt det må være.

Men Silas og Rune havde også lidt mavekneb i starten, maven skal lige vænne sig til det der kommer ned og det kan godt gøre rigtig ondt, Silas kunne vi rigtig godt mærke det på og han var ret ked af det, men Rune har der ikke været de store problemer med, men jeg tror det har noget at gøre med at vi har taget det afslappet den her gang

Hvor tit ammer du? For det kan godt være du måske overfodre hende lidt?

Tusind tusind tak.

håber.så meget det bare drejer sig om et par dage.

Tror hun har fået for tit i forhold til hvad hun skal. Nu må jeg prøve og holde det på hver 2-3time

Anmeld

29. april 2013

StudPsyk

1990h skriver:

Tror faktisk også jeg ammer for tit. Men det også svært når hun bare dierre efter at sutte. Men må prøve ihærdigt og ha de der 2-3timer imellem..

Undskyld jeg svare så kort

Jeg mener som udgangspunkt ikke du kan amme for tit :-) som sagt går sundhedsstyrelsen også ind for friamning. Nogle børn bruger også brystet som tryghed, og det er helt i orden. Som nævnt risikerer du at underproducere, hvis du nægter hende adgang til brystet :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.