Hej de damer ! 
Thea skal snart have ny autostol og derfor er jeg også så småt begyndt at kigge efter en ny 
Vi (kærsten og jeg) kan ikke helt finde ud af om vi skal købe en 9-18 kg eller en 9-36 kg.
Hvad er jeres erfaring med forskellen mellen de 2 vægtklasser?
Jeg kan rigtig godt lide den slags stole der har den ekstra pude foran på maven, men er den behagelig for barnet?
Hvad syntes i at der er af fordele og ulemper ved en autostol med / uden pude ?

Den type autostol du viser et billed af her lader til ikke at være så sikker som producenterne reklamerer med.
nakkebelastningerne har ved nogle tests vist sig IKKE at være lavere end ved andre fremadvendte modeller med 5-punktssele
her er noget med links til undersøgelser.
Kollisionspude
Plus test
Sådan en stol har været igennem Plus Test og failede med et brag. maks belastningerne i Plus Test er meget lavere end i andre tests fordi at belastningerne som børn tåler ganske enkelt er så lave.
Et andet problem med sikkerheden i dem er at børnene nemmere kan komme ud af stolene selv samt blive kastet ud af dem i feks roll-over ulykker. Selvom de er korrekt spændt fast tyder mere og mere på at de ikke er så godt spændt fast som i stole med 5-punktssele uanset hvilken retningen stolen vender.
det er i den forbindelse værd at nævne Britax/Rømer lavede denne type autostol i mange år. De stoppede produktionen i 2002 trods gode resultater i forbrugertests og alt gik godt for deres autostol. De stoppede af sikkerhedsmæssige årsager. det er fastspændningssystemet der er problemet. dette er blevet bekræftet af dem.
bagudvendt er klart sikrest iøvrigt.
At benene stikker ud over kanten og rammer bagsædet skal du slet ikke bekymre dig om. Det er alt nord for navlen der har brug for den ekstra beskyttelse en bagudvendt stol som babystolen giver.
frontalkollisioner og sidekollisioner er der hyppigste og farligste. her er de bedst beskyttede i den bagudvendte autostol. I sidekolli´sioner er det pga nedbremsningen og selv uden denne - at bilen stoppes og dermed barnet presses ind i autstolen istedet for ud af den og ind i puden eller selen med ofte for stor kraft.
Anmeld