Erfaring med autostole

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.754 visninger
12 svar
9 synes godt om
28. april 2013

Satans

Hej de damer !

Thea skal snart have ny autostol og derfor er jeg også så småt begyndt at kigge efter en ny

Vi (kærsten og jeg) kan ikke helt finde ud af om vi skal købe en 9-18 kg eller en 9-36 kg.

Hvad er jeres erfaring med forskellen mellen de 2 vægtklasser?

Jeg kan rigtig godt lide den slags stole der har den ekstra pude foran på maven, men er den behagelig for barnet?

Hvad syntes i at der er af fordele og ulemper ved en autostol med / uden pude ?

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2013

(august)

Hej 

Vi har en Cybex Sirona 0-18 kg (0-4 år). 

Fordelen ved en selepude er, når de sidder forudvendt, at det mindsker piskesmæld, da trykket bliver fordelt ud på hele ryggen og ikke kun på nakken som ved en alm sele. 

Vi har både en 9-18 kg Römer og så en Cybex Sirona, og vi skifter helt sikker Römeren ud med en med selepude når den skal skiftes.

Om du skal vælge 9-18 / 9-36 synes jeg du skal sprøge i butikken eller tjekke om TÆNK har lavet en test om hvor sikre de er i forhold til hinanden, da det jo er mange går den skal dække hvis det er 9-36.

Anmeld

28. april 2013

Mom2

Satans skriver:

Hej de damer !

Thea skal snart have ny autostol og derfor er jeg også så småt begyndt at kigge efter en ny

Vi (kærsten og jeg) kan ikke helt finde ud af om vi skal købe en 9-18 kg eller en 9-36 kg.

Jeg kan rigtig godt lide den slags stole der har den ekstra pude foran på maven, men er den behagelig for barnet?

Jeg ville snakke med et par forhandlere.

Vær opsmærksom på, at den stol du har sat et billede ind af, skal sættes fast i isofix..

Anmeld

28. april 2013

Lenats31

Hej de damer !

Den type autostol du viser et billed af her lader til ikke at være så sikker som producenterne reklamerer med.

nakkebelastningerne har ved nogle tests vist sig IKKE at være lavere end ved andre fremadvendte modeller med 5-punktssele

her er noget med links til undersøgelser.

Kollisionspude

Plus test

Sådan en stol har været igennem Plus Test og failede med et brag. maks belastningerne i Plus Test er meget lavere end i andre tests fordi at belastningerne som børn tåler ganske enkelt er så lave.

Et andet problem med sikkerheden i dem er at børnene nemmere kan komme ud af stolene selv samt blive kastet ud af dem i feks roll-over ulykker. Selvom de er korrekt spændt fast tyder mere og mere på at de ikke er så godt spændt fast som i stole med 5-punktssele uanset hvilken retningen stolen vender.

det er i den forbindelse værd at nævne Britax/Rømer lavede denne type autostol i mange år. De stoppede produktionen i 2002 trods gode resultater i forbrugertests og alt gik godt for deres autostol. De stoppede af sikkerhedsmæssige årsager. det er fastspændningssystemet der er problemet. dette er blevet bekræftet af dem.

bagudvendt er klart sikrest iøvrigt.

At benene stikker ud over kanten og rammer bagsædet skal du slet ikke bekymre dig om. Det er alt nord for navlen der har brug for den ekstra beskyttelse en bagudvendt stol som babystolen giver. 

frontalkollisioner og sidekollisioner er der hyppigste og farligste. her er de bedst beskyttede i den bagudvendte autostol. I sidekolli´sioner er det pga nedbremsningen og selv uden denne - at bilen stoppes og dermed barnet presses ind i autstolen istedet for ud af den og ind i puden eller selen med ofte for stor kraft.

Anmeld

29. april 2013

Satans

(august) skriver:

Hej 

Vi har en Cybex Sirona 0-18 kg (0-4 år). 

Fordelen ved en selepude er, når de sidder forudvendt, at det mindsker piskesmæld, da trykket bliver fordelt ud på hele ryggen og ikke kun på nakken som ved en alm sele. 

Vi har både en 9-18 kg Römer og så en Cybex Sirona, og vi skifter helt sikker Römeren ud med en med selepude når den skal skiftes.

Om du skal vælge 9-18 / 9-36 synes jeg du skal sprøge i butikken eller tjekke om TÆNK har lavet en test om hvor sikre de er i forhold til hinanden, da det jo er mange går den skal dække hvis det er 9-36.

Sidder puden tæt indtil barnet eller er der lidt afstand imellem?

Jeg tænker lidt på om de kommer til at have det for varmt med puden foran sig. Thea kommer let til at have det for varmt bare i den alm. autostol hun har nu

Anmeld

29. april 2013

Stjerneskud

Jeg har læst et eller andet sted, at autostole i 9-36 kg ikke er særlig sikre, og at det er bedst at skifte den ud efterhånden...

Anmeld

29. april 2013

Alexander&Lærke

Vi har haft begge dele jeg hælder mest til at vælge 2 i hver sin vægtklasse, vi havde en 9-36 kilo men den var enorm trængt fordi den skulle udgøre to str. Den var svært at få barnet ned i og da man kunne  bruge sikkerhedsselen måtte jeg nærmest over i den. Anden side af bilen for at spænden denne, meget komisk men nok fordi jeg har en høj bil, mpv. Så nu har vi skiftet til en rømer King i den ene bil og en britax rømer i den anden, super stolen med god plads og god nakkestøtte og nem at indstille. Og den store har også rømer stol den store model med ryglæn. 

Anmeld

29. april 2013

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg ville ikke vælge en stol med en pude foran. De sidder meget bedre fast i en 5-punktsele, hvor vægten på ryggen bliver fordelt lige. Cybex er i øvrigt et rigtig godt mærke som får rigtig gode anmeldelser.

Jeg vil blot nævne, at selvom det er med Isofix kan du sagtens sætte den fast uden, at stoffet i bilen går i stykker. Man kan vende Isofixen om, så de stikker ind i stolen og ikke ind i bilen (hvis du forstår).

Anmeld

29. april 2013

Nemesis

vil ikke udtale mig om den stol du har sat ind. Personligt synes jeg nemlig det virker mere sikkert at mit barn er spændt fast hen over skuldrene end ved en pude der spændes ind til mave/brystkasse.

Næh det jeg vil kigge på, som vi oplever som vigtigt er om stolen kan tippes i en soveposition. Det brugte vi kun i starten for at øre overgangen lettere mellem babyautostol, hvor de jo ligger helt ned, til nr. større hvor de sidder.
I dag er hun 3 år og vi bruger stadig sovepositionen fordi hun rigtig tit falder i søvn i bilen og når man tipper den så falder hovedet ikke fremover og "dingler" men ligger med rigtig støtte.

Jeg ved ikke om de der pudestole kan det.

:-)

Anmeld

29. april 2013

Satans

Nemesis skriver:

vil ikke udtale mig om den stol du har sat ind. Personligt synes jeg nemlig det virker mere sikkert at mit barn er spændt fast hen over skuldrene end ved en pude der spændes ind til mave/brystkasse.

Næh det jeg vil kigge på, som vi oplever som vigtigt er om stolen kan tippes i en soveposition. Det brugte vi kun i starten for at øre overgangen lettere mellem babyautostol, hvor de jo ligger helt ned, til nr. større hvor de sidder.
I dag er hun 3 år og vi bruger stadig sovepositionen fordi hun rigtig tit falder i søvn i bilen og når man tipper den så falder hovedet ikke fremover og "dingler" men ligger med rigtig støtte.

Jeg ved ikke om de der pudestole kan det.

:-)

Så der er faktisk slet ingen sele i den slags stol? Jeg troede egentlig at der både var sele og pude ?!

Se, det ændrede sagen - Jeg er også af den overbevisning at de skal have sele på

Tak for hjælpen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.