Lussingesyge og gravide - hjææælp!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.373 visninger
22 svar
2 synes godt om
25. april 2013

CamillaSoefelt

Hej piger!

Kan I ikke hjælpe mig her?

Jeg er gravid i uge 13+1 og har symptomer på lussingesyge..

Der har ikke været nogen opslag i min søns vuggestue om at de skulle have det, men var til møde i aftes i den børnehave hvor han den 1/5 starter og der har de det.

Så det var egentlig derfor jeg kom til at tænke på det var det jeg havde?

Nu gør jeg en lang historie kort, for har haft en ret lang kamp med lægen for at få taget blodprøve, men er endelig blevet henvist herop til. Der kommer dog først svar på mandag el tirsdag grundet helligdage.

Men jeg ville høre om nogen af jer har haft det mens i var gravide og hvad de gjorde for at holde øje med baby?

Håber nogen kan hjælpe;-)!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2013

Meilby

Hejsa

Har ikke selv prøvet at have lussingesyge som gravid, men har haft en kollega som blev sygemeldt "bare " fordi en af mine andre kollegaers datter havde det - på trods af at datteren ikke gik i samme institution :/ Det er meget smitsomt, og vidst noget farligt for gravide :/

Godt du har fået taget blodprøver, så lægerne lige rubbe sig lidt, så de kan komme i gang med videreforløb hvis du har det

Anmeld

25. april 2013

aarhusmor

Det er vigtigt at du bliver holdt øje med af lægen, så du har gjort det rigtige.

Anmeld

25. april 2013

Nemesis

har du ikke selv haft det (hvilket er sjældent) så skal du følges. Men mon ikke din blodprøve viser at du har antistoffer i mod det.

Her har mindstemusen lige haft det og det betød at vi ikke kunne komme til rund fødselsdag da der kom en gravid som ikke vidste om hun havde haft det.

Anmeld

25. april 2013

CamillaSoefelt

aarhusmor skriver:

Det er vigtigt at du bliver holdt øje med af lægen, så du har gjort det rigtige.

Okay. Dog ville jeg lige høre - har fået taget blodprøven i dag, men der kommer først svar mandag el tirsdag grundet helligdage. Tror du det er fint eller skal det gå hurtigere så jeg ex. ringer til vagtlægen og beder dem tage en prøve der kan blive tjekket hurtigt?

Anmeld

25. april 2013

aarhusmor

CamillaSoefelt skriver:

Okay. Dog ville jeg lige høre - har fået taget blodprøven i dag, men der kommer først svar mandag el tirsdag grundet helligdage. Tror du det er fint eller skal det gå hurtigere så jeg ex. ringer til vagtlægen og beder dem tage en prøve der kan blive tjekket hurtigt?

Jeg tror ikke personligt på at vagtlægen vil hjælpe i den situation. Men som sagt det er bare min personlige (lidt negative) holdning.

Men du får svar hurtigt, så jeg tror det går. Og har du fået det, ved jeg heller ikke om de kan gøre så meget. Det har jeg ikke forstand på. Men de kan holde bedre øje med dig

Anmeld

25. april 2013

Rødhætte

CamillaSoefelt skriver:

Hej piger!

Der har ikke været nogen opslag i min søns vuggestue om at de skulle have det, men var til møde i aftes i den børnehave hvor han den 1/5 starter og der har de det.

Nu gør jeg en lang historie kort, for har haft en ret lang kamp med lægen for at få taget blodprøve, men er endelig blevet henvist herop til. Der kommer dog først svar på mandag el tirsdag grundet helligdage.

Men jeg ville høre om nogen af jer har haft det mens i var gravide og hvad de gjorde for at holde øje med baby?

Synes det lyder vildt at du lige frem skulle kæmpe for at få en blodprøve. Da jeg var gravid og spurgte efter en test var der ingen problemer (dog arbejder jeg i en vuggestue). Krydser fingre for at du har haft sygdommen  75 % af de voksne har haft det.. Jeg har dog desværre ikke haft det, så jeg var glad for at blive testet.

Anmeld

26. april 2013

Tulipan

CamillaSoefelt skriver:

Hej

Til dit spørgsmål, så hjælper det ikke noget at ringe til vagtlægen. Det tar nogle dage få svar på om man har antistoffer i blodet, dvs om du har haft det før, nu eller ikke. Så det kan ikke gøres hurtigere end de gør. 

Ved ikke hvor meget du ved om lussinge-syge men her er lidt info der måske ka berolige dig

de fleste har haft det, og man kan kun få det en gang

selvom det er første gang du har det er risikoen for at fosteret får det lille

det kan ikke give misdannedelser

der er en lille øget risiko for abort, og hvis du har det for første gang skal du holdes øje med, så de kan sikre sig at fosteret får blod nok. 

Hvis du vil vide mere, er den korrekte betegnelse for virusen "Parvo B19"

håber alt det bedste for dig og din graviditet

Anmeld

26. april 2013

banana3

CamillaSoefelt skriver:

Hej piger!

Jeg synes du skal være MEGET opmærksom, og det ÉR altså farligt hvis du ikke har haft det. Jeg arbejder med handicappede til hverdag, bla. En lille hjerneskadet pige hvis mor fik lussingesyge i 6 månede!! Det resulterede desværre i pigens handicap, så det er bestemt ikke for sjov man skal passe så godt på! Det smitter af H.. Til!

Krydser for at du har haft det, og/eller du først får det engang efter fødselen

Anmeld

26. april 2013

CamillaSoefelt

aarhusmor skriver:

Jeg tror ikke personligt på at vagtlægen vil hjælpe i den situation. Men som sagt det er bare min personlige (lidt negative) holdning.

Men du får svar hurtigt, så jeg tror det går. Og har du fået det, ved jeg heller ikke om de kan gøre så meget. Det har jeg ikke forstand på. Men de kan holde bedre øje med dig

Tror du har ret!!

Åh må bare vente til mandag - lige nu er der bare længe til og det er svært at nyde weekenden når man skal vente

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.