Projekt opdragelse uden skældud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2013

Carina:-)

Jeg fik et godt råd af en veninde engang der har med "vanskelige" børn at gøre-

Og det var at jeg ikke måtte sige nej andet end 2 gange om dagen,derudover skulle jeg finde på alternativer.

Det hjalp helt vildt

Fra at have en meget trodsig dreng,fik jeg nu en dreng jeg kunne stoppe uden at måtte hæve stemmen,for *nej* bliver det så hurtigt negativt.

Så her bruger vi også alternativer,og det er SÅ dejligt når det lykkes

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2013

Koen.

MorDk skriver:

Jeg er gået igang med mit eget lille projekt herhjemme. Har hørt mig selv lidt for meget nu (Nej, hold nu op, lad nu være, DU skal IKKE etc.) Kunne mærke det selvfølgelig gik min søn meget på og jeg formåede at forstærke alt det negative... hvilket jeg selvfølgelig blev ked af. Jeg kan sige at det går MEGET bedre med mine nye metoder   Har ikke færrer konflikter (Han ER jo i trodsalderen) Men konflikterne tager ikke overhånd og de varer max 5-8 minutter deromkring  Jeg er nu på 3. dagen og har ikke hævet stemmen én eneste gang. IKKE én eneste! Og det er en fantastisk følelse

Ville bare liiige dele med jer...! Det KAN lade sig gøre... og man bliver bare et "gladere" menneske med mere overskud når man ikke råber op eller skælder ud hele tiden!

Helt det samme er vi i gang med herhjemme og det har præcis samme effekt tænk at så små mennesker kan fustrere en så meget

Anmeld

18. april 2013

AnthonsMor

MorDk skriver:

Jamen altså jeg fortæller ham/viser ham når der er noget han ikke skal gøre. Jeg er mere kropslig.

Eks. 1

Han vil tage lillesøsters legetøj. Jeg markere med hånden eller fjerner hans arm og siger: Freya leger med den nu. Og tilbyder ham noget andet eller lign. Før sagde jeg fx. NEJ du skal IKKE tage Freyas legetøj...

Eks. 2

Han slår og sparker mig. Jeg siger "Jeg vil ikke ha du sparker/slår"

"Stop, det gør ondt - det vil jeg ikke ha" UDEN at hæve stemmen.

Før kunne jeg råbe op (mest fordi jeg følte afmagt og blev forskrækket og det forværrede situationen)

Når han bliver hysterisk og skriger fordi han f.eks ikke vil have creme eller tøj på. Så siger jeg "Det er også øv men sådan er det" Så siger jeg ikke så meget mere og gør bare tingene. Måske beroligere jeg ham ved at ae ham, nusse ham, siger shhyy shyyy og siger jeg godt kan forstå det er noget møg lige nu. Ellers snakker jeg om andre ting eller synger/nynner en lille sang.  Før kunne jeg blive irriteret og komme til at irettesætte ham og sige NU skal du sidde ordentlig for DU skal ha tøj på NU.

Jeg har virkelig tænkt over dette længe da jeg har haft det skidt og haft en masse. Derfor kom jeg ind i en dum periode med megen irettesættelse m.m og det er SLET ikke sådan jeg vil være...

Mit barn skal have en kærlig men bestemt opdragelse. OG jeg ved dette kan gøres uden at skælde ud hele tiden

Det gav lige mig motivationen til, at sådan kommer opdragelsen til at foregå her i huset, når Anthon skal til at opdrages på.. Han er kun 4 uger gammel nu, så det er nok lige tidlig nok hehe

Super inspirerende, og skide godt klaret at du har kunnet gemme det andet væk!

Anmeld

18. april 2013

MorDk

Loa skriver:

Det er lige præcis det jeg tænker.....
Vil virkelig gerne give hende anden opvækst/opdragelse end sur og nej nej nej hele tiden....
Men for pokker hvor er det svært at foregribe altid inden man bliver sur/mister tålmodigheden.....

Jeg har tænkt og tænkt... og mange gange grædt mig i søvn over "Jeg har verdens mest umulige og uopdragne søn" NEJ gu har jeg ej! Det er MIG den er gal med. Det er MIN måde at tackle tingene på der er gal. DERFOR besluttede jeg at ændre min FREMTONING. Det har hjulpet!

Anmeld

18. april 2013

MorDk

Tanja. skriver:

Helt det samme er vi i gang med herhjemme og det har præcis samme effekt tænk at så små mennesker kan fustrere en så meget

Ja det er helt utroligt hvor LIDT der skal til at ændre situationen...

Jeg har bare den bedste følelse indeni ♥

Hvis man selv er trist, presset m.m så er det klart man ingen tålmodighed har. Jeg var kommet ind i en ond cirkel. Jeg valgte her for leden at tage tyren ved hornene og viske tavlen ren. Han respektere mig allerede MEGET mere når jeg siger noget!

Anmeld

18. april 2013

Tona

Loa skriver:

Helt vildt.... Især når det er "jeg kan godt se at du synes det er sjovt at jagte hunden/slå ind i tv'et, hælde mælken ud i sofaen"

Eller:

"Jeg kan godt se at du syntes det er sjovt at: spise kattemad/hælde mælk ud over gulvet/stoppe ting i toilttet og skylle ud..." osv osv osv   

Anmeld

19. april 2013

MorDk

Mor til Amanda og Tobias skriver:

Eller:

"Jeg kan godt se at du syntes det er sjovt at: spise kattemad/hælde mælk ud over gulvet/stoppe ting i toilttet og skylle ud..." osv osv osv   

Personligt sys jeg slet ikke man skal komme med de lange sætninger og "jeg kan godt se du sys det er sjovt ...." Hvem siger ungen sys det er sjovt *S* Ved godt alt det flotte med at sætte ord på meeeen.... det er lige så fint at aflede eller siger Det vil jeg ikke have og så tage barnet væk  

Anmeld

19. april 2013

Tulle28

Har samme projekt som dig i disse dage Er virkelig også træt af at høre mig selv skælde ud Min datter er egentlig ikke sådan umiddelbart trodsig pt., men hun er en drillepind - du skal fange mig, mor, neeeeeej du kan ikke fange mig, jeg gemmer mig osv. osv. hver eeeeeeeeneste gang hun skal i tøjet/børste tænder/i seng mv. SÅ anstrengende. Snupper jeg hende (med et smil og en kildetur) skriger hun og slår og sparker og bliver VIRKELIG vred. Og har bare ikke overskud til alt det der i øjeblikket

Undskyld, nu kom det til at handle om mig Bare fedt at høre at den positive tilgang virker hos jer

Anmeld

19. april 2013

LR85

MorDk skriver:

Jeg er gået igang med mit eget lille projekt herhjemme. Har hørt mig selv lidt for meget nu (Nej, hold nu op, lad nu være, DU skal IKKE etc.) Kunne mærke det selvfølgelig gik min søn meget på og jeg formåede at forstærke alt det negative... hvilket jeg selvfølgelig blev ked af. Jeg kan sige at det går MEGET bedre med mine nye metoder   Har ikke færrer konflikter (Han ER jo i trodsalderen) Men konflikterne tager ikke overhånd og de varer max 5-8 minutter deromkring  Jeg er nu på 3. dagen og har ikke hævet stemmen én eneste gang. IKKE én eneste! Og det er en fantastisk følelse

Ville bare liiige dele med jer...! Det KAN lade sig gøre... og man bliver bare et "gladere" menneske med mere overskud når man ikke råber op eller skælder ud hele tiden!

Fortæl hvad du gør

Anmeld

19. april 2013

MorDk

LR85 skriver:

Fortæl hvad du gør

Jeg kom med et par eksempler tidligere... (kig lidt længere oppe i debatten)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.