Hortensia blomst i krukke! HJÆLP!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.313 visninger
10 svar
2 synes godt om
16. april 2013

Malli

Hejsa!
Vi var så heldige at købe os et hus sidste år, med lille have til!
Vejret har jo været så sommerligt i dag, at keg fik købt nogle planter til haven, så der kunne komme lidt liv derude
Jeg har købt en hortensia blomst blandt andet, som jeg gerne ville plante i en krukke!
Meeeen hvordan er det nu det er, når man skal plante i en krukle! Skal den der plastpotte af som sidder på blomsten når man køber den, eller er det kun hvis den skal plantes i bed?

Og hvordan holder jeg bedst liv i den smukke blomst?

Sol - ikke sol, tørre ud før den igen får vand, eller skal den være konstant fugtig?

Håber der sidder nogle kloge have mennesker som vil hjælpe mig i gang

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2013

jydeinden

Malli skriver:

Hejsa!
Vejret har jo været så sommerligt i dag, at keg fik købt nogle planter til haven, så der kunne komme lidt liv derude
Jeg har købt en hortensia blomst blandt andet, som jeg gerne ville plante i en krukke!
Meeeen hvordan er det nu det er, når man skal plante i en krukle! Skal den der plastpotte af som sidder på blomsten når man køber den, eller er det kun hvis den skal plantes i bed?

Sol - ikke sol, tørre ud før den igen får vand, eller skal den være konstant fugtig?

hvis det er plastik potten du mener så skal den af uanset hvor du planter henne det er en slags midlertidigt "hjem" for planten. derudover vil jeg sige husk at borer hul i bunden af potten, og komme spagnum i jorden

Anmeld

16. april 2013

BabyMus

Åhh jeg elsker bare hortensia. De er SÅ smukke. (:

Jeg har igen have, så dem jeg har står inden for. De må helst ikke tørre ud, så jeg ville sørge for at vande dem. Ved ikke om det er noget andet når de står ude. Og de må helst heller ikke stå i direkte sol så vidt jeg husker. Men hvis du gemmer dem og planter ud så kan den holde i flere år og komme tilbage hvert år. Måske ikke når du skal have dem i krukke, det har jeg faktisk ikke prøvet, men ved de kan når de står i et bed. Men pas nu på med nattefrosten. Det kan jo stadig godt komme endnu når vi ikke er længere henne. (:

Og ja, af med plastik potten!

Anmeld

16. april 2013

Malli

jydeinden skriver:

hvis det er plastik potten du mener så skal den af uanset hvor du planter henne det er en slags midlertidigt "hjem" for planten. derudover vil jeg sige husk at borer hul i bunden af potten, og komme spagnum i jorden

Tænkte det nu nok, men blev alligvel i tvivl
Må krukken den skal plantes i, godt slutte tæt omkring dens bund (altså jordklumpen)?

Og at bore et hul i bunden er det for at overskydende vand kan løbe fra, når den er blevet vandet?

Spagnum i bunden, aner ikke hvad det er - men det sk den da ha
Tusinde tak for rådene - man bliver jo kun klogere af at spørge

Anmeld

16. april 2013

Malli

BabyMus skriver:

Åhh jeg elsker bare hortensia. De er SÅ smukke. (:

Jeg har igen have, så dem jeg har står inden for. De må helst ikke tørre ud, så jeg ville sørge for at vande dem. Ved ikke om det er noget andet når de står ude. Og de må helst heller ikke stå i direkte sol så vidt jeg husker. Men hvis du gemmer dem og planter ud så kan den holde i flere år og komme tilbage hvert år. Måske ikke når du skal have dem i krukke, det har jeg faktisk ikke prøvet, men ved de kan når de står i et bed. Men pas nu på med nattefrosten. Det kan jo stadig godt komme endnu når vi ikke er længere henne. (:

Og ja, af med plastik potten!

Jeg ELSKER også hortensia blomster, de er bare så smukke altså!
Så nu tænkte jeg at jeg ville gå ALL in, for at prøve at lære denne plante at kende, og så prøve at se om det kan lykkedes mig at holde liv i den hele sommeren. Hi hi er ikke så god til planter

Vander du din oppefra eller lader du den stå og suge vand nedefra?

Tak for rådene - jeg må ud og kaste lidt kærlighed på min nye hotensia ( mon jeg bør have den indenfor en måneds tid endnu??)

Anmeld

16. april 2013

L&V

Plast potten ska af også ska den plantes i løs spagnum/rodendendrum jord. Den ska ha godt med vand og ik for meget sol.. Den skifter farve al efter kalken i jorden

Anmeld

16. april 2013

gonefishing

Malli skriver:

Hejsa!

ville lige sige, at du selv kan skifte farven på dem, ved hjælp af surheden i jorden Jeg blev træt af min lyserøde, så ændrede den til en vildt flot dyb lilla!

Anmeld

16. april 2013

Malli

Flodkilling skriver:

ville lige sige, at du selv kan skifte farven på dem, ved hjælp af surheden i jorden Jeg blev træt af min lyserøde, så ændrede den til en vildt flot dyb lilla!

Det synes jeg nu også jeg har hørt om. faktisk er lilla min ynglings farve, så har du trylle opskriften? hihi...

og kan man også skifte farven når de står i krukker?

Anmeld

16. april 2013

jydeinden

Malli skriver:

Tænkte det nu nok, men blev alligvel i tvivl
Må krukken den skal plantes i, godt slutte tæt omkring dens bund (altså jordklumpen)?

Og at bore et hul i bunden er det for at overskydende vand kan løbe fra, når den er blevet vandet?

Spagnum i bunden, aner ikke hvad det er - men det sk den da ha
Tusinde tak for rådene - man bliver jo kun klogere af at spørge

skal lige være sikker på at jeg forstår hvad du mener

altså hvis du forestiller dig at du har en plante, så løsner du planten fra potten, laver en blanding af jord og spagnum og kommer i, og så putter du planten med dens jord i det lille hul du graver til planten, og så dækker du hullet til hvis jordknolden ikke fylder det hele .

men ja hullerne i potten er for at din plantes rødder ikke rådner/drukner i vand . men for at gulvet så ikke bliver vådt (hvis du har den indenfor) så kan du stille en tallerken eller noget under potten men har du tænkt dig at have den udenfor så behøves dette ikke

og spagnum er et produkt som holder jorden sur, hvilket nogen planter bedst kan lide det fåes i bilka, men også på diverse planteskoler

ups.. det blev vist et længere svar

Anmeld

16. april 2013

Malli

jydeinden skriver:

skal lige være sikker på at jeg forstår hvad du mener

altså hvis du forestiller dig at du har en plante, så løsner du planten fra potten, laver en blanding af jord og spagnum og kommer i, og så putter du planten med dens jord i det lille hul du graver til planten, og så dækker du hullet til hvis jordknolden ikke fylder det hele .

men ja hullerne i potten er for at din plantes rødder ikke rådner/drukner i vand . men for at gulvet så ikke bliver vådt (hvis du har den indenfor) så kan du stille en tallerken eller noget under potten men har du tænkt dig at have den udenfor så behøves dette ikke

og spagnum er et produkt som holder jorden sur, hvilket nogen planter bedst kan lide det fåes i bilka, men også på diverse planteskoler

ups.. det blev vist et længere svar

Det gør absolut ingenting med et langt svar! Synes bare det er dejligt du har lyst til at skære det ud i pap, hi hi

Jeg vil få købt noget spagnum i morgen, så den kan få de bedste levevilkår hihi...

tak for rådene... og ha en dejlig aften

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.