Trodsealder- aldrig gået over!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.086 visninger
12 svar
4 synes godt om
16. april 2013

Anonym trådstarter

Trods som voksen

Kan man have åndsvag stædighed og trods, som voksen?

Hvorfor?????

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. april 2013

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Trods som voksen

Kan man have åndsvag stædighed og trods, som voksen?

Hvorfor?????

Min kære svigefar ligner en på 2 år... nogle gange

Anmeld

16. april 2013

StineW79

Profilbillede for StineW79

Ja selvføljelig ka man det! Hvorfor ved jeg ik, men tænker at det er en fejl i opdragelsen, kombineret med ens medfødte personlighed.

Jeg har feks en onkel, der hårdnakket vil påstå at alle  Smelier på denne side er sorte med gul, i stedet for gule med sort. Og det selvom der er mest gul i dem osv osv. Og hvis man prøver at forklare ham noget, ryster han bare på hovedet og snaker højer. Han tænker kun på sig selv. Sådan er nogen mennesker bare, og vil men ik være sammen med dem, må man jo vælge dem fra. Vh stine

Anmeld

16. april 2013

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Ja selvføljelig ka man det! Hvorfor ved jeg ik, men tænker at det er en fejl i opdragelsen, kombineret med ens medfødte personlighed.

Jeg har feks en onkel, der hårdnakket vil påstå at alle  Smelier på denne side er sorte med gul, i stedet for gule med sort. Og det selvom der er mest gul i dem osv osv. Og hvis man prøver at forklare ham noget, ryster han bare på hovedet og snaker højer. Han tænker kun på sig selv. Sådan er nogen mennesker bare, og vil men ik være sammen med dem, må man jo vælge dem fra. Vh stine

Hi hi

Jeg tænker også: fejl i opdragelsen!

Anmeld

16. april 2013

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hi hi

Jeg tænker også: fejl i opdragelsen!

Jeg vil ikke lave samme fejl

hvad skal jeg så gøre???

Anmeld

16. april 2013

Koen.

Jeg er stædig! Trodsig nej for tror ikke på at små børn gør noget for bevist og trodse sine forældre, så det gør jeg heller ikke haha!

Så mine forældre må åbenbart have fejlet i min opdragelse!!!

Hvad med om det bare var personens personlighed og være sådan?

Anmeld

16. april 2013

Palaja

Fejl i oprdagelsen er måske lidt hårdt sagt. Men ja, jeg tror det handler om at, personen ikke har fået sat grænserne på plads da han/hun selv var i trodsalderen - og så bliver man på en måde lidt hængende der, da man ikke har lært hvordan man skal takle modstand... Sådanne mennesker har det ofte svært med at blive sagt imod og kan også nemt føle sig forudrettede eller blive vrede over den mindste modgang...

Og nogle mennesker har også mere temperament end andre, det har selvfølgelig også noget at sige.

Hvordan undgår man at lave samme fejl?? Det kan være svært, hvis det er noget som ligger i ens personlighed, så vil man nok altid give lidt af "fejlen" videre. Men det hjælper at man er bevidst om hvilke behov barnet har og at du forsøger at sætte dig ind i og rumme de følelser barnet har. Men det handler også om at du fra starten er tydelig i dine grænser over for dit barn, forsøge at møde barnet i de behov det har og lærer det at håndtere modgang. Barnet lærer dette ved at se på dig og spejle dig. Så selvreflektion er vigtigt.

Jeg har svært ved at sætte grænser for min datter, da jeg ikke altid kan fornemme mine egne. Jeg bruger meget tid på at tænke over om det nu er rigtigt at stille de krav jeg gør til min datter, og om det er for meget eller for lidt. Og jeg har selv meget svært ved at takle hendes grænsesøgning. Jeg kan blive meget hidsig og reagerer ofte ved at blive vred. Hvilket jeg arbejder med, da jeg er meget bevidst om at det er det jeg gør. Men det gør selvfølgelig at min datter ikke altid bliver mødt i hendes forsøg på at få grænserne defineret. Jeg kan se at hun ofte bliver meget frustreret fordi jeg ikke altid formår at gøre det "rigtige". Men ingen er perfekte 

Anmeld

16. april 2013

Anonym trådstarter

Tanja. skriver:

Jeg er stædig! Trodsig nej for tror ikke på at små børn gør noget for bevist og trodse sine forældre, så det gør jeg heller ikke haha!

Så mine forældre må åbenbart have fejlet i min opdragelse!!!

Hvad med om det bare var personens personlighed og være sådan?

Jeg ved det ikke...det er kun debat altså

Hvis personen er stædig kun for at være stædig, ligesom at gå i baglås.

Anmeld

16. april 2013

wamse

Jeg tænker da ikke at det er en fejl i opdragelsen, for alle er jo forskellige, og skulle jeg få min datter til, at lade være med at være stædig, så skulle jeg gøre hende forkert i en del af hendes personlighed Hun er stædig, som jeg, og det ser jeg ikke som noget negativt.

Jeg tænker faktisk det som en god ting ved min datter, man skal ikke bare overgive sig fordi andre siger det, men stå ved hvad man mener. Så må modparten jo stå ved dem selv istedet for

Anmeld

16. april 2013

Anonym trådstarter

Jeg tænker da ikke at det er en fejl i opdragelsen, for alle er jo forskellige, og skulle jeg få min datter til, at lade være med at være stædig, så skulle jeg gøre hende forkert i en del af hendes personlighed Hun er stædig, som jeg, og det ser jeg ikke som noget negativt.

Jeg tænker faktisk det som en god ting ved min datter, man skal ikke bare overgive sig fordi andre siger det, men stå ved hvad man mener. Så må modparten jo stå ved dem selv istedet for

Hvis man kan ikke give slip, bare fordi.....???

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.