Anonym skriver:
Sagen er den, at jeg skal skifte uddannelse. Jeg går lige nu på læreruddannelsen, som jeg fortsætter på til sommer, så jeg har færdiggjort et linjefag. Jeg har så søgt ind på socialrådgiver uddannelsen efter sommerferien, og er garanteret en studieplads der.
Nu er jeg så blevet gravid, og hvis alt går efter planen, har jeg termin i december.
Det jeg selv tænker, at jeg gerne vil, er at jeg fortsætter på læreruddannelsen indtil oktober, og så går på barsel. Så holder jeg barsel indtil slutningen af august næste år og så starter jeg op på socialrådgiver uddannelsen derefter.
Men kan jeg godt det?
Kan jeg godt få de 12 barselsklip, når jeg ikke vender tilbage til den samme uddannelse?
Du har altid ret til 12 ekstra su klip. Hvordan du så bruger dem er op til dig selv. Tager du et års barsel modtager du de 12 klip som alm su. Forbliver du studieaktiv, altså fortsætter dine fag som alm mens du har barnet modtager du de 12 klip oveni din su. Altså vil du få udbetalt ca det dobbelte.
Går selv på læreruddannelsen, og har lige fået barn, så derfor ved jeg hvordan reglerne er. Men opsøg evt en studievejleder med forstand på su. Dog ville jeg undgå at fortælle om at du ønsker at skifte til en anden udd, og kun bliver på læreruddannelsen for at få su´en mens du barsler.
Anmeld