Skift af uddannelse.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.755 visninger
19 svar
1 synes godt om
8. april 2013

Anonym trådstarter

Sagen er den, at jeg skal skifte uddannelse. Jeg går lige nu på læreruddannelsen, som jeg fortsætter på til sommer, så jeg har færdiggjort et linjefag. Jeg har så søgt ind på socialrådgiver uddannelsen efter sommerferien, og er garanteret en studieplads der.

Nu er jeg så blevet gravid, og hvis alt går efter planen, har jeg termin i december.
Det jeg selv tænker, at jeg gerne vil, er at jeg fortsætter på læreruddannelsen indtil oktober, og så går på barsel. Så holder jeg barsel indtil slutningen af august næste år og så starter jeg op på socialrådgiver uddannelsen derefter.
Men kan jeg godt det?
Kan jeg godt få de 12 barselsklip, når jeg ikke vender tilbage til den samme uddannelse?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2013

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Sagen er den, at jeg skal skifte uddannelse. Jeg går lige nu på læreruddannelsen, som jeg fortsætter på til sommer, så jeg har færdiggjort et linjefag. Jeg har så søgt ind på socialrådgiver uddannelsen efter sommerferien, og er garanteret en studieplads der.

Nu er jeg så blevet gravid, og hvis alt går efter planen, har jeg termin i december.
Det jeg selv tænker, at jeg gerne vil, er at jeg fortsætter på læreruddannelsen indtil oktober, og så går på barsel. Så holder jeg barsel indtil slutningen af august næste år og så starter jeg op på socialrådgiver uddannelsen derefter.
Men kan jeg godt det?
Kan jeg godt få de 12 barselsklip, når jeg ikke vender tilbage til den samme uddannelse?

Ingen der ved noget?

Anmeld

8. april 2013

SaraL

Hvis du går på barselsorlov kan du ikke få de 12 ekstra klip 

Anmeld

8. april 2013

Anonym trådstarter

Sara Nielsen skriver:

Hvis du går på barselsorlov kan du ikke få de 12 ekstra klip 

Nej, ved godt at jeg ikke kan, hvis jeg går på barselsorlov
Men altså ifølge su.dk kan man modtage de her ekstra klip fra 2 måneder før termin, og så er det min plan at holde pause der.
Men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, at modtage 12 ekstra su-klip i den periode hvor jeg ikke deltager i undervisningen, når jeg skal skifte uddannelse efter pausen

Anmeld

8. april 2013

SaraL

Ja, bare man står som studieaktiv.. Tror sagtens du kan få dem, så melder du dig bare ud af studiet når din barsel er slut

Anmeld

8. april 2013

Anonym trådstarter

Sara Nielsen skriver:

Ja, bare man står som studieaktiv.. Tror sagtens du kan få dem, så melder du dig bare ud af studiet når din barsel er slut

Det håber jeg jeg mener også der var en jeg gik i klasse med tidligere der gjorde det samme.
Jeg håber ikke det bliver et problem
Ville nemlig synes det var lidt irriterende at starte på en ny uddannelse, og så gå på "barsel" med det samme. Så hellere få det "overstået" inden, så jeg kan fortsætte på hold med de mennesker jeg starter med

Anmeld

8. april 2013

Wik

Anonym skriver:

Men kan jeg godt det?

Ja, det kan du godt, for det har du ret til, men spørgsmålet er om du ikke i stedet skal melde dig fra læreruddannelsen fra septemper, og få enten dagpengebarsel eller kontanthjælpsbarsel til du skal starte på socialrådgiver aug/septemper efter barsel. Det er jo for det første flere penge, for det andet, er du fri for at lade som om du har tænkt dig at komme tilbage til noget du ikke vil. Da læreruddannelsen er årsopdelt stadig kan det jo heller ikke betale sig at du læser der de par måneder. 

Anmeld

8. april 2013

Anonym trådstarter

Wik skriver:

Ja, det kan du godt, for det har du ret til, men spørgsmålet er om du ikke i stedet skal melde dig fra læreruddannelsen fra septemper, og få enten dagpengebarsel eller kontanthjælpsbarsel til du skal starte på socialrådgiver aug/septemper efter barsel. Det er jo for det første flere penge, for det andet, er du fri for at lade som om du har tænkt dig at komme tilbage til noget du ikke vil. Da læreruddannelsen er årsopdelt stadig kan det jo heller ikke betale sig at du læser der de par måneder. 

Det lyder godt
Nej, det kan ikke betale sig at læse de måneder på læreruddannelsen, eneste grund til jeg havde tænkt det var økonomisk. Jeg ved ikke om jeg kan vente med at melde mig fra i august, eller om jeg automatisk bliver frameldt efter den sidste eksamen, så kommer jeg til at betale su for sommerferien tilbage.

Hvad kræver det for at være berretiget til dagpengebarsel eller kontanthjælpsbarsel? Jeg er gift, er det så ikke noget med der ikke er så meget hjælp at hente på den front?
Og hvor længe før termin kan man få det, hvis det er? Og kan man så gå over på su-klip bagefter eller hvordan?

Anmeld

9. april 2013

Anonym trådstarter

Wik skriver:

Jeg har lige læst lidt om barselsdagpenge og kontanthjælpsbarsel, og tror ikke det kan lade sig gøre, desværre. Der kan man først få noget udbetalt fra 4 uger før termin. Så skal jeg gå uden indkomst fra august til november.
Så må nok starte på læreruddannelsen igen efter sommerferien, og læse der et par måneder, og så holde pause og gå over på barselsklip, og så skifte uddannelse til sommeren næste år

Anmeld

9. april 2013

Wik

Anonym skriver:

Jeg har lige læst lidt om barselsdagpenge og kontanthjælpsbarsel, og tror ikke det kan lade sig gøre, desværre. Der kan man først få noget udbetalt fra 4 uger før termin. Så skal jeg gå uden indkomst fra august til november.
Så må nok starte på læreruddannelsen igen efter sommerferien, og læse der et par måneder, og så holde pause og gå over på barselsklip, og så skifte uddannelse til sommeren næste år

Du kan godt droppe ud af læreruddannelsen i november og gå på barsel ved kommunen. Det er et spørgsmpl om økonomi vil jeg sige. Men du har helt klart muligheder.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.