børn med specielle behov og sfo start

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2013

helle85

Lene Unik skriver:

Det lyder som en god snak og aftale du har lavet med støtten - jeg tænker også at vejen frem er at han bliver hjulpet til at komme på toilet. Vil støtten hjælpe ham i starten med at tørre sig?

Jeg kan godt forstå den reaktion du mødte fra den anden pædagog, jeg har arbejdet i SFO i omkring 7 år, og jeg har ikke oplevet det. Så jeg tror ikke du skal tage det som en kritik, men at pædagogen blev overrasket - og ikke vidste hvordan hun skulle forholde sig til det. Jeg har oplevet flere børn der havde uheld og skulle have hjælp i den forbindelse, og vi har også jævnligt børn der skal mindes om at gå på toilet og som f.eks. gerne vil have en voksen til at stå udenfor toiletdøren. Selvom resourserne er knappe i en SFO, så er de fleste steder til at snakke med, når der kommer en forklaring og forståelse for problemstillingen.

Har I på noget tidspunkt øvet nye ting ved hjælp af belønning? Det hjælper for rigtig mange børn. Hvad der skal være at belønning er forskelligt. For nogle børn er det bare æren i at have klares en opgave og blive rost. Det kan f.eks. være at have et lille hæfte, købe nogle seje små klistremærker, og hver gang han har tørret sig selv, så får han lov til at sætte en klisteræmrke i bogen. Ved nogle børn skal der lidt større belønning til, det kan være at få lov til at bestemme hvad der skal spises til aftensmad, et spændende blad, samlekort, en oplevelse - ja det er kun fantasien der sætter begræsninger. Der skal så ingåes en aftale om hvor mange gange han skal tørre sig selv før at han får belønningen, og pas på med at sætte det så det er overkommeligt.

Er støtten kun i SFO eller er det også i skoletiden? Eller det vides måske ikke endnu? I vores kommune bliver reglerne ændret omkring tildeling af ressourcer til specialbørnene. Måske skal du være opmærksomt på det.

Er der blevet lavet et overleveringsmøde? Jeg kunne forestille mig at det vil være godt at både SFO og skole har god kendskab til ham, og at der på forhånd bliver lavet handleplaner.

Har du ikke lyst at svar her, så skriv det endeligt - det var tænk som en hjælp for dig, og ikke fordi jeg er nysgerrig. Du må også gerne skrive en privat besked hvis du hellere vil det. Jeg deler meget gerne ud af mine erfaringer.

Mit hjertebarn er børn med særlige behov.

du må lige skrive hvis jeg ikke få svaret på det hele, det er ok du spørg.

jeg fandt ikke ud af om hun ville tørrer ham, for nå han aldri har lavet det i børnehave så gør han det nok heller ikke i sfo

jeg syntes ikke hun virkede chokerede og jeg har været der henne for at fortælle hvordan de kunne risiker han er(kunne ikke sige det med sikkerhed da han har udvikleret sig en del siden han startede i børnehaven) og der fik jeg afvide at de ville snakke om de ny børn og og dem der har lidt ekstra behov på deres aften møde(eller hvad det hedder) og der har også været afleverings møde og sfo lederen var også med til det møde vi havde med skolen.

hende jeg snakkede med før han startede virkede også rigtig fink og virkede som om de ville gører meget for at han skulle falde ordenlidt til

vi har prøvede det med klistermærker men det mistede han hurtig intressen for og vi har også prøvet med små penge. vi har ikke rigtig råd til at belønne ham med oplevelser, og dog vi kan jo se om det virker hvis vi siger at vi så tager en tur på stranden og ned og kigger på lastbilerne som kører ombord på færgen, det gjorde vi meget da vi boede dernede ved.

støtten er der kun i sfo ind til august, for at gører ham tryg i starten og hjælpe pædagogerne til hvordan de kan tackle ham og hvor meget de kan presse ham uden han kan lukke af. det eneste der er i skolen er børnehaveklasse lærer en hjælpe lærer også er der en pædagog 2 timer om uden alle børne med ekstra behov kommer i samme klasse og der kommer 2 børnehaveklasser hvor de 47 børn bliver delt op, han bliver så indimellem taget ud i en gruppe et par gange om uden, men jeg syntes ikke det er nok

jeg prøvede at få ham til at tørrer sig og han ville slet ikke for han var bange for at få det på fingerne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2013

majba

helle85 skriver:

vælger at lade vær med at være anonym som jeg plejer at værer

min dreng er letter mental rataderet og startede i sfo i tirsdags. alt er næsten gået bedre end jeg troede det ville

han lege selv og med sin søster som han gjorde i børnehaven også(de er startede samtidig da han blev skole udsat et år)

tirsdag og onsdag gik fint der var han der til de havde spist madpakker men torsdag var han der til kl 15. han har været længe om at blive renlig, han var 3,5-4 år da han var renlig hjemme og 4,5- 5 år før han blev det i børnehaven

han havde et uheld her i torsdags med stort i bukserne (han gør det nå der sker noget nyt eller for mange ting i børnehaven, hvis han ikke kan holde sig til han kommer hjem) og han ville ikke indrømme at han havde lavet i bukserne pædagogen havde spurgt ham flere gange og var også inde at spørge støtte pædagogen om han kunne finde på at gører et i bukserne hvor hun sage at det kunne han godt, så hun var ude og spørge ham igen, og der kom jeg så i det samme hvor hun så fortalte at hun mente at han havde lavet fordi han lugtede men at han sagde nej, og mens vi snakkede der skyndte han sig at sige at jeg skulle hente freja først(hun var inde og lege) og så cyklede han vidre, han ville så heller ikke indrømme over for mig til at starte med hvor jeg så måtte sige at vi kunne gå ind og kigge, hvor han skynte sig at sige vi skulle ordne det der hjemme(han er begyndt at blive flov over det) nå men jeg fik ordnet ham i sfo osv. så her i weekenden snakkede jeg med ham om vi skulle aftale med pædagogerne at de ville minde ham om det(det gjorde de i børnehaven) og de sagde han at det kunne vi godt, hvor han så sagde at han ikke ville lave stort på toiletet men kun her hjemme og han ville ikke sige hvorfor(han kan ikke altid sætte ord på tingene) så jeg spurgte om det var fordi han selv skulle tørre sig hvor han siger ja,
vi har ikke rigtig trænet det med ham da han har været lang tid op at blive renlig og fordi at han har gjort storer fremskridt på mange andre områder(og han kan ikke fokusere på at lærer på alle områder samtidig).

nå men snakkede så med en af pædagogerne om det her til morgen hvor hun siger at de somregl ikke tørrer børnene at de selv skal kunne det nå de kommer i sfo og at det er mange år siden at hun havde gjort det da de kun gør det i specielle situationer, om vi ikke havde trænet det der hjemme, hvor jeg måtte sig nej (der var jeg næsten parat til at tude) nå men hun spurgte så om han ville kalde på dem hvis han lavede på toiletet hvor jeg jeg måtte sige at det viste jeg ikke( han snakker somregl ikke med nye mennesker og heller ikke så meget med dem i sfoen han henvender sig til støtten) om han ville der, men at hun kunne hører støtte pædagogen om det, men lovede at øve det her hjemme.

men her kommer vores problem hvad hvis han ikke vil(har spurgt ham ad indimellem hvor han har nægtede) jeg vil ikke tvinge ham da vi så rasiker at han heller ikke vil gå på wc her hjemme og han reager rigtig meget på alt det nye så bare tanken om endnu en kamp

hvad kan vi evt gører så det bliver nemmer for os at få ham til at prøve

og hvor meget kan man forlange at sfo en gør? (de er jo ikke særlig mange voksne til rigtig mange børn)

det blev vist lidt langt men havde brug for lidt luft

undskylde de manglene kommaer

Så lige på den anden side at han var bange for at få afføring på fingerne. Hvad med at prøve at give ham en plastik hansk på, så er den "angst" fjernet? 

Anmeld

8. april 2013

helle85

majba skriver:

Så lige på den anden side at han var bange for at få afføring på fingerne. Hvad med at prøve at give ham en plastik hansk på, så er den "angst" fjernet? 

det var da en god idé det vil jeg prøve næste gang

Anmeld

8. april 2013

optimistmor

helle85 skriver:

støtten er lidt hård indimellem men tackler ham godt på mange områder, men jeg tror at hun ser det på en anden måde end os da hun ikke ser hvordan han er her hjemme fik lige afvide idag at han opførte sig på samme måde som da han gik i børnehave ud over det med uheldet, han har dog ikke haft det idag. den pædagog der snakkede med ham omkring uheldet virkede usikke på hvordan hun skulle tackle det, for hun sagde også at hun ikke bare ville tage ham ind fordi hun var i tvivl om, om han ville blive utryg fordi han lige var startet,(det var hende jeg havde mødet med og hun var meget forstående osv. så tror endlige bare at hun ville ham det bedste, men det skulle nok værer støtten der gik ud og tog ham så hun kunne se hvordan hun taclede ham, men hun var inde for.

det er helt fint at du hoppede på tråden man kan altid få nogen bedre måder at tackle tingene på

må jeg spørge hvad der er med din dreng?

da lucas var lille kom han i børne have 3 mdr før han blev 3 og det syntes jeg var fortidligt men hans dagpleje mor skulle stoppe, jeg ville helst have ham hen til frejs dagpleje mor da han kunne lide hende og havde været der i gæste dagpleje, men det måtte han ikke. allerede dengang fik jeg ret i det var fortidlig han faldt aldrig til og vi endte med at måtte skifte børnehave

de kan ikke finde noget han skulle fejle endnu, han er født 37,3 så inden for normalen. meget ca 1/2-1år bagud i udviklingen. som spæd startede det ud med han ikke kunne lægge på maven før han var fyldt de 3mdr. han har haft problemer med at komme af med afførringen siden han var 4mdr og gik fra amning til flaske og blev ved nu han får almindelig mad. da han blev 6mdr fik jeg ny sp, og hende den nye var meget bekymret for min dreng, forestil dig quasimodo når han sad ved støtte. han var 7-8mdr før han måtte sidde i højstol ved et helt måltid fordi han ikke har været udviklet til det... men hvad der er galt vides ikke. men vi gør hvad vi kan for at hjælpe ham på rette spor

og nu ligger han som 1 1/2-2årig.  og han er 2,8år og skal i bh til midt i juni...

Anmeld

8. april 2013

helle85

optimistmor skriver:

de kan ikke finde noget han skulle fejle endnu, han er født 37,3 så inden for normalen. meget ca 1/2-1år bagud i udviklingen. som spæd startede det ud med han ikke kunne lægge på maven før han var fyldt de 3mdr. han har haft problemer med at komme af med afførringen siden han var 4mdr og gik fra amning til flaske og blev ved nu han får almindelig mad. da han blev 6mdr fik jeg ny sp, og hende den nye var meget bekymret for min dreng, forestil dig quasimodo når han sad ved støtte. han var 7-8mdr før han måtte sidde i højstol ved et helt måltid fordi han ikke har været udviklet til det... men hvad der er galt vides ikke. men vi gør hvad vi kan for at hjælpe ham på rette spor

og nu ligger han som 1 1/2-2årig.  og han er 2,8år og skal i bh til midt i juni...

så kan jeg helt klart godt forstå du er bekymret. har i haft ppr ind over??? måtte han så ikke blive i vuggestuen?

Anmeld

8. april 2013

optimistmor

helle85 skriver:

så kan jeg helt klart godt forstå du er bekymret. har i haft ppr ind over??? måtte han så ikke blive i vuggestuen?

han går i dp. men der er både psykologen, en ergoterapeut  og pædagogen over. det var oppe til sidste møde om han skulle blive i dp nogle ekstra mdr, men pga der kommer helt ny babyflok i dp til når han skal starte i bh valgte jeg at sige han ska i bh. for vil ikke risikere at babyflokken holder ham tilbage...

men vi er meget obs på ham,forhan har før vist ved dp skift at gå helt i stå i udviklingen

Anmeld

8. april 2013

helle85

optimistmor skriver:

han går i dp. men der er både psykologen, en ergoterapeut  og pædagogen over. det var oppe til sidste møde om han skulle blive i dp nogle ekstra mdr, men pga der kommer helt ny babyflok i dp til når han skal starte i bh valgte jeg at sige han ska i bh. for vil ikke risikere at babyflokken holder ham tilbage...

men vi er meget obs på ham,forhan har før vist ved dp skift at gå helt i stå i udviklingen

ja det kan jeg godt forstå. det er rigtig godt du er opmærksom på det

Anmeld

8. april 2013

helle85

optimistmor skriver:

ja det kan jeg godt forstå. det er rigtig godt du er opmærksom på det

Anmeld

8. april 2013

Lene Unik

helle85 skriver:

du må lige skrive hvis jeg ikke få svaret på det hele, det er ok du spørg.

jeg fandt ikke ud af om hun ville tørrer ham, for nå han aldri har lavet det i børnehave så gør han det nok heller ikke i sfo

jeg syntes ikke hun virkede chokerede og jeg har været der henne for at fortælle hvordan de kunne risiker han er(kunne ikke sige det med sikkerhed da han har udvikleret sig en del siden han startede i børnehaven) og der fik jeg afvide at de ville snakke om de ny børn og og dem der har lidt ekstra behov på deres aften møde(eller hvad det hedder) og der har også været afleverings møde og sfo lederen var også med til det møde vi havde med skolen.

hende jeg snakkede med før han startede virkede også rigtig fink og virkede som om de ville gører meget for at han skulle falde ordenlidt til

vi har prøvede det med klistermærker men det mistede han hurtig intressen for og vi har også prøvet med små penge. vi har ikke rigtig råd til at belønne ham med oplevelser, og dog vi kan jo se om det virker hvis vi siger at vi så tager en tur på stranden og ned og kigger på lastbilerne som kører ombord på færgen, det gjorde vi meget da vi boede dernede ved.

støtten er der kun i sfo ind til august, for at gører ham tryg i starten og hjælpe pædagogerne til hvordan de kan tackle ham og hvor meget de kan presse ham uden han kan lukke af. det eneste der er i skolen er børnehaveklasse lærer en hjælpe lærer også er der en pædagog 2 timer om uden alle børne med ekstra behov kommer i samme klasse og der kommer 2 børnehaveklasser hvor de 47 børn bliver delt op, han bliver så indimellem taget ud i en gruppe et par gange om uden, men jeg syntes ikke det er nok

jeg prøvede at få ham til at tørrer sig og han ville slet ikke for han var bange for at få det på fingerne.

Det lyder da til at de gør et forsøg, men det er jo også kun kort tid han har været i SFO endnu.

Jeg håber ikke du opfatter det som jeg kun tager pædagogernes parti - slet ikke, for der er ingen tvivl om at de skal tage godt imod alle børn, uanset hvad det er for et barn. Tænkte bare at mine oplevelser fra "den anden" side også kan bruges.

Er han sådan en der kan snakkes med når han ellers er i humør til det? Vil han være i stand til at sætte ord på hvorfor han ikke vil tørre sig, udover at han ikke vil have det på fingrene? Vil det hjælpe hvis du prøver at sætte ord på for ham. Spørge om han synes det er ulækkert, hvad han tror der sker hvis det kommer på fingrene og noget i den stil. Snakke med ham om hvad han kan gøre hvis det kommer på fingrene, hvis det er fordi han tror at fingrene ikke bliver rene igen, så hav noget sprit stående og aftal evt at det er noget helt specielt til ham. En anden tanker er, hvordan er han motorisk? Synes han det er svært at holde balancen på toilettet og samtidig tørre sig?

Men hensyn til det med belønning, så er det svært at sige hvad der kunne være godt for din dreng. Men de eksempler jeg har hørt fra de børn jeg kender der har brugt systemet, har f.eks. været at det kunne være at de skulle have biksemad til aftensmad (yndlignsspise), at barnet fik lov til at have en eftermiddag sammen med morfar hvor de skulle spille, at de skulle på skovtur sammen med madkurv. Kunsten er at finde noget ekstra som barnet sætter pris på.

Jeg kan godt forstå hvis du er lidt bekymret for skolestarten, det er en stor omvæltning fra børnehave til skole, og specielt hvis ens barn kræver lidt ekstra. Men de fleste skoler har rigtig mange ressourcer og viden, og noget af det der bliver vægtet meget højt ved os f.eks. er en god kommunikation og et godt samarbejde med forældrene. Det håber jeg også at du kommer til at opleve.

Skriv endlige igen hvis der er noget jeg skal uddybe, eller andet du tænker på i forbindelse med skolestart.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.