Lene Unik skriver:
Det lyder som en god snak og aftale du har lavet med støtten - jeg tænker også at vejen frem er at han bliver hjulpet til at komme på toilet. Vil støtten hjælpe ham i starten med at tørre sig?
Jeg kan godt forstå den reaktion du mødte fra den anden pædagog, jeg har arbejdet i SFO i omkring 7 år, og jeg har ikke oplevet det. Så jeg tror ikke du skal tage det som en kritik, men at pædagogen blev overrasket - og ikke vidste hvordan hun skulle forholde sig til det. Jeg har oplevet flere børn der havde uheld og skulle have hjælp i den forbindelse, og vi har også jævnligt børn der skal mindes om at gå på toilet og som f.eks. gerne vil have en voksen til at stå udenfor toiletdøren. Selvom resourserne er knappe i en SFO, så er de fleste steder til at snakke med, når der kommer en forklaring og forståelse for problemstillingen.
Har I på noget tidspunkt øvet nye ting ved hjælp af belønning? Det hjælper for rigtig mange børn. Hvad der skal være at belønning er forskelligt. For nogle børn er det bare æren i at have klares en opgave og blive rost. Det kan f.eks. være at have et lille hæfte, købe nogle seje små klistremærker, og hver gang han har tørret sig selv, så får han lov til at sætte en klisteræmrke i bogen. Ved nogle børn skal der lidt større belønning til, det kan være at få lov til at bestemme hvad der skal spises til aftensmad, et spændende blad, samlekort, en oplevelse - ja det er kun fantasien der sætter begræsninger. Der skal så ingåes en aftale om hvor mange gange han skal tørre sig selv før at han får belønningen, og pas på med at sætte det så det er overkommeligt.
Er støtten kun i SFO eller er det også i skoletiden? Eller det vides måske ikke endnu? I vores kommune bliver reglerne ændret omkring tildeling af ressourcer til specialbørnene. Måske skal du være opmærksomt på det.
Er der blevet lavet et overleveringsmøde? Jeg kunne forestille mig at det vil være godt at både SFO og skole har god kendskab til ham, og at der på forhånd bliver lavet handleplaner.
Har du ikke lyst at svar her, så skriv det endeligt - det var tænk som en hjælp for dig, og ikke fordi jeg er nysgerrig. Du må også gerne skrive en privat besked hvis du hellere vil det. Jeg deler meget gerne ud af mine erfaringer.
Mit hjertebarn er børn med særlige behov.
du må lige skrive hvis jeg ikke få svaret på det hele, det er ok du spørg.
jeg fandt ikke ud af om hun ville tørrer ham, for nå han aldri har lavet det i børnehave så gør han det nok heller ikke i sfo

jeg syntes ikke hun virkede chokerede og jeg har været der henne for at fortælle hvordan de kunne risiker han er(kunne ikke sige det med sikkerhed da han har udvikleret sig en del siden han startede i børnehaven) og der fik jeg afvide at de ville snakke om de ny børn og og dem der har lidt ekstra behov på deres aften møde(eller hvad det hedder

) og der har også været afleverings møde og sfo lederen var også med til det møde vi havde med skolen.
hende jeg snakkede med før han startede virkede også rigtig fink og virkede som om de ville gører meget for at han skulle falde ordenlidt til

vi har prøvede det med klistermærker men det mistede han hurtig intressen for og vi har også prøvet med små penge. vi har ikke rigtig råd til at belønne ham med oplevelser, og dog

vi kan jo se om det virker hvis vi siger at vi så tager en tur på stranden og ned og kigger på lastbilerne som kører ombord på færgen,

det gjorde vi meget da vi boede dernede ved.
støtten er der kun i sfo ind til august, for at gører ham tryg i starten og hjælpe pædagogerne til hvordan de kan tackle ham og hvor meget de kan presse ham uden han kan lukke af. det eneste der er i skolen er børnehaveklasse lærer en hjælpe lærer også er der en pædagog 2 timer om uden alle børne med ekstra behov kommer i samme klasse og der kommer 2 børnehaveklasser hvor de 47 børn bliver delt op, han bliver så indimellem taget ud i en gruppe et par gange om uden, men jeg syntes ikke det er nok
jeg prøvede at få ham til at tørrer sig og han ville slet ikke for han var bange for at få det på fingerne.