børn med specielle behov og sfo start

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.488 visninger
18 svar
1 synes godt om
8. april 2013

helle85

vælger at lade vær med at være anonym som jeg plejer at værer

min dreng er letter mental rataderet og startede i sfo i tirsdags. alt er næsten gået bedre end jeg troede det ville

han lege selv og med sin søster som han gjorde i børnehaven også(de er startede samtidig da han blev skole udsat et år)

tirsdag og onsdag gik fint der var han der til de havde spist madpakker men torsdag var han der til kl 15. han har været længe om at blive renlig, han var 3,5-4 år da han var renlig hjemme og 4,5- 5 år før han blev det i børnehaven

han havde et uheld her i torsdags med stort i bukserne (han gør det nå der sker noget nyt eller for mange ting i børnehaven, hvis han ikke kan holde sig til han kommer hjem) og han ville ikke indrømme at han havde lavet i bukserne pædagogen havde spurgt ham flere gange og var også inde at spørge støtte pædagogen om han kunne finde på at gører et i bukserne hvor hun sage at det kunne han godt, så hun var ude og spørge ham igen, og der kom jeg så i det samme hvor hun så fortalte at hun mente at han havde lavet fordi han lugtede men at han sagde nej, og mens vi snakkede der skyndte han sig at sige at jeg skulle hente freja først(hun var inde og lege) og så cyklede han vidre, han ville så heller ikke indrømme over for mig til at starte med hvor jeg så måtte sige at vi kunne gå ind og kigge, hvor han skynte sig at sige vi skulle ordne det der hjemme(han er begyndt at blive flov over det) nå men jeg fik ordnet ham i sfo osv. så her i weekenden snakkede jeg med ham om vi skulle aftale med pædagogerne at de ville minde ham om det(det gjorde de i børnehaven) og de sagde han at det kunne vi godt, hvor han så sagde at han ikke ville lave stort på toiletet men kun her hjemme og han ville ikke sige hvorfor(han kan ikke altid sætte ord på tingene) så jeg spurgte om det var fordi han selv skulle tørre sig hvor han siger ja,
vi har ikke rigtig trænet det med ham da han har været lang tid op at blive renlig og fordi at han har gjort storer fremskridt på mange andre områder(og han kan ikke fokusere på at lærer på alle områder samtidig).

nå men snakkede så med en af pædagogerne om det her til morgen hvor hun siger at de somregl ikke tørrer børnene at de selv skal kunne det nå de kommer i sfo og at det er mange år siden at hun havde gjort det da de kun gør det i specielle situationer, om vi ikke havde trænet det der hjemme, hvor jeg måtte sig nej (der var jeg næsten parat til at tude) nå men hun spurgte så om han ville kalde på dem hvis han lavede på toiletet hvor jeg jeg måtte sige at det viste jeg ikke( han snakker somregl ikke med nye mennesker og heller ikke så meget med dem i sfoen han henvender sig til støtten) om han ville der, men at hun kunne hører støtte pædagogen om det, men lovede at øve det her hjemme.

men her kommer vores problem hvad hvis han ikke vil(har spurgt ham ad indimellem hvor han har nægtede) jeg vil ikke tvinge ham da vi så rasiker at han heller ikke vil gå på wc her hjemme og han reager rigtig meget på alt det nye så bare tanken om endnu en kamp

hvad kan vi evt gører så det bliver nemmer for os at få ham til at prøve

og hvor meget kan man forlange at sfo en gør? (de er jo ikke særlig mange voksne til rigtig mange børn)



det blev vist lidt langt men havde brug for lidt luft

undskylde de manglene kommaer

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2013

Lene Unik

helle85 skriver:

vælger at lade vær med at være anonym som jeg plejer at værer

min dreng er letter mental rataderet og startede i sfo i tirsdags. alt er næsten gået bedre end jeg troede det ville

han lege selv og med sin søster som han gjorde i børnehaven også(de er startede samtidig da han blev skole udsat et år)

tirsdag og onsdag gik fint der var han der til de havde spist madpakker men torsdag var han der til kl 15. han har været længe om at blive renlig, han var 3,5-4 år da han var renlig hjemme og 4,5- 5 år før han blev det i børnehaven

han havde et uheld her i torsdags med stort i bukserne (han gør det nå der sker noget nyt eller for mange ting i børnehaven, hvis han ikke kan holde sig til han kommer hjem) og han ville ikke indrømme at han havde lavet i bukserne pædagogen havde spurgt ham flere gange og var også inde at spørge støtte pædagogen om han kunne finde på at gører et i bukserne hvor hun sage at det kunne han godt, så hun var ude og spørge ham igen, og der kom jeg så i det samme hvor hun så fortalte at hun mente at han havde lavet fordi han lugtede men at han sagde nej, og mens vi snakkede der skyndte han sig at sige at jeg skulle hente freja først(hun var inde og lege) og så cyklede han vidre, han ville så heller ikke indrømme over for mig til at starte med hvor jeg så måtte sige at vi kunne gå ind og kigge, hvor han skynte sig at sige vi skulle ordne det der hjemme(han er begyndt at blive flov over det) nå men jeg fik ordnet ham i sfo osv. så her i weekenden snakkede jeg med ham om vi skulle aftale med pædagogerne at de ville minde ham om det(det gjorde de i børnehaven) og de sagde han at det kunne vi godt, hvor han så sagde at han ikke ville lave stort på toiletet men kun her hjemme og han ville ikke sige hvorfor(han kan ikke altid sætte ord på tingene) så jeg spurgte om det var fordi han selv skulle tørre sig hvor han siger ja,
vi har ikke rigtig trænet det med ham da han har været lang tid op at blive renlig og fordi at han har gjort storer fremskridt på mange andre områder(og han kan ikke fokusere på at lærer på alle områder samtidig).

nå men snakkede så med en af pædagogerne om det her til morgen hvor hun siger at de somregl ikke tørrer børnene at de selv skal kunne det nå de kommer i sfo og at det er mange år siden at hun havde gjort det da de kun gør det i specielle situationer, om vi ikke havde trænet det der hjemme, hvor jeg måtte sig nej (der var jeg næsten parat til at tude) nå men hun spurgte så om han ville kalde på dem hvis han lavede på toiletet hvor jeg jeg måtte sige at det viste jeg ikke( han snakker somregl ikke med nye mennesker og heller ikke så meget med dem i sfoen han henvender sig til støtten) om han ville der, men at hun kunne hører støtte pædagogen om det, men lovede at øve det her hjemme.

men her kommer vores problem hvad hvis han ikke vil(har spurgt ham ad indimellem hvor han har nægtede) jeg vil ikke tvinge ham da vi så rasiker at han heller ikke vil gå på wc her hjemme og han reager rigtig meget på alt det nye så bare tanken om endnu en kamp

hvad kan vi evt gører så det bliver nemmer for os at få ham til at prøve

og hvor meget kan man forlange at sfo en gør? (de er jo ikke særlig mange voksne til rigtig mange børn)



det blev vist lidt langt men havde brug for lidt luft

undskylde de manglene kommaer



Øv en træls situation. Jeg arbejder selv i SFO og vil gerne komme med råd hvis jeg kan.

Mit første råd vil være at tage en snak med dem (professionelle) som kender din søn, er støtten en kendt person? Evt prøve at kontakte den psykolog fra PPR som jeg kunne forstille mig der er tilknyttet. Jeg tænker at det er vigtigt at I får grebet situationen rigtig an fra start. Hvis ikke det er muligt, så skriv igen, så kan jeg prøve at komme med andre forslag.

 

Anmeld

8. april 2013

optimistmor

jeg sys det virker noget uforskammet at hun fortæller dig de kun hjælper med at tørre børnene i specielle situationer, hvad er det lige for en situation dig og din søn står i?

hun burde som den proffessionelle af jer to, slå koldt vand i blodet og tænke, hvad har det lille barn behov for.

jeg kan egentlig godt forstå at din dreng ikke vil spørge om hjælp med den indstilling, det lyder på hvad jeg læser, at de kommer med overfor dit sarte barn.

måske de skulle reagere med mere positiv energi mod din lille dreng når uheldet er ude, istedet for, som jeg forstår på det, gøre ham flov og ked. for så er det jo klart han ikke vil have deres hjælp. hvis min forståelse af teksten er korrekt er der altså noget galt med pædagogerne i jeres sfo.. sorry to say

Anmeld

8. april 2013

helle85

Lene Unik skriver:



Øv en træls situation. Jeg arbejder selv i SFO og vil gerne komme med råd hvis jeg kan.

Mit første råd vil være at tage en snak med dem (professionelle) som kender din søn, er støtten en kendt person? Evt prøve at kontakte den psykolog fra PPR som jeg kunne forstille mig der er tilknyttet. Jeg tænker at det er vigtigt at I får grebet situationen rigtig an fra start. Hvis ikke det er muligt, så skriv igen, så kan jeg prøve at komme med andre forslag.

 



jeg har talt med støtte pædagogen her til eftermiddag og hun sagde at hun søger for sender ham på toiletet de 2 gange som han også blev i børnehaven og at de aldrig oplevede at han lavede stort i børnehaven.

jeg talte med psykologen i morges dog ikke om det, men om nogen teste der skulle laves på ham inden skole start, som hun ikke laver da hun mener at de andre der blev lavet for 1år siden godt kan bruges.(det er lidt til at grine ad den kommune jeg bor i dur ikke til noget)

nævnte så også uheldet fordi jeg snakkede om at det nok ville være værere nå han starte i skole(mente hun dog ikke da hun mener normering er bedre i skolen) men at jeg skulle snakke med dem om det da psykologen er der til at give dem råd ved det der åbenrådgivning de har for pædagoger.

har du nogen idé til hvordan vi kan få ham til at prøve at tørrer sig her hjemme? støtten sagde at vi bare skulle sige det bestem og holde fast på det så skal det nok komme, for hun mener at han kun reagere og alt det for at prøve os af (hun mener det fordi jeg spurgte ham de første 2 dage om han ville hentes efter et par time eller værer der til efter madpakker.) jeg har fortalt ham at vi skulle til at lærer det så han også selv kan klare det nå han er i sfo.

Anmeld

8. april 2013

Lene Unik

helle85 skriver:



jeg har talt med støtte pædagogen her til eftermiddag og hun sagde at hun søger for sender ham på toiletet de 2 gange som han også blev i børnehaven og at de aldrig oplevede at han lavede stort i børnehaven.

jeg talte med psykologen i morges dog ikke om det, men om nogen teste der skulle laves på ham inden skole start, som hun ikke laver da hun mener at de andre der blev lavet for 1år siden godt kan bruges.(det er lidt til at grine ad den kommune jeg bor i dur ikke til noget)

nævnte så også uheldet fordi jeg snakkede om at det nok ville være værere nå han starte i skole(mente hun dog ikke da hun mener normering er bedre i skolen) men at jeg skulle snakke med dem om det da psykologen er der til at give dem råd ved det der åbenrådgivning de har for pædagoger.

har du nogen idé til hvordan vi kan få ham til at prøve at tørrer sig her hjemme? støtten sagde at vi bare skulle sige det bestem og holde fast på det så skal det nok komme, for hun mener at han kun reagere og alt det for at prøve os af (hun mener det fordi jeg spurgte ham de første 2 dage om han ville hentes efter et par time eller værer der til efter madpakker.) jeg har fortalt ham at vi skulle til at lærer det så han også selv kan klare det nå han er i sfo.



Det lyder som en god snak og aftale du har lavet med støtten - jeg tænker også at vejen frem er at han bliver hjulpet til at komme på toilet. Vil støtten hjælpe ham i starten med at tørre sig?

Jeg kan godt forstå den reaktion du mødte fra den anden pædagog, jeg har arbejdet i SFO i omkring 7 år, og jeg har ikke oplevet det. Så jeg tror ikke du skal tage det som en kritik, men at pædagogen blev overrasket - og ikke vidste hvordan hun skulle forholde sig til det. Jeg har oplevet flere børn der havde uheld og skulle have hjælp i den forbindelse, og vi har også jævnligt børn der skal mindes om at gå på toilet og som f.eks. gerne vil have en voksen til at stå udenfor toiletdøren. Selvom resourserne er knappe i en SFO, så er de fleste steder til at snakke med, når der kommer en forklaring og forståelse for problemstillingen.

Har I på noget tidspunkt øvet nye ting ved hjælp af belønning? Det hjælper for rigtig mange børn. Hvad der skal være at belønning er forskelligt. For nogle børn er det bare æren i at have klares en opgave og blive rost. Det kan f.eks. være at have et lille hæfte, købe nogle seje små klistremærker, og hver gang han har tørret sig selv, så får han lov til at sætte en klisteræmrke i bogen. Ved nogle børn skal der lidt større belønning til, det kan være at få lov til at bestemme hvad der skal spises til aftensmad, et spændende blad, samlekort, en oplevelse - ja det er kun fantasien der sætter begræsninger. Der skal så ingåes en aftale om hvor mange gange han skal tørre sig selv før at han får belønningen, og pas på med at sætte det så det er overkommeligt.

Er støtten kun i SFO eller er det også i skoletiden? Eller det vides måske ikke endnu? I vores kommune bliver reglerne ændret omkring tildeling af ressourcer til specialbørnene. Måske skal du være opmærksomt på det.

Er der blevet lavet et overleveringsmøde? Jeg kunne forestille mig at det vil være godt at både SFO og skole har god kendskab til ham, og at der på forhånd bliver lavet handleplaner.

Har du ikke lyst at svar her, så skriv det endeligt - det var tænk som en hjælp for dig, og ikke fordi jeg er nysgerrig. Du må også gerne skrive en privat besked hvis du hellere vil det. Jeg deler meget gerne ud af mine erfaringer.

Mit hjertebarn er børn med særlige behov.

Anmeld

8. april 2013

helle85

optimistmor skriver:

jeg sys det virker noget uforskammet at hun fortæller dig de kun hjælper med at tørre børnene i specielle situationer, hvad er det lige for en situation dig og din søn står i?

hun burde som den proffessionelle af jer to, slå koldt vand i blodet og tænke, hvad har det lille barn behov for.

jeg kan egentlig godt forstå at din dreng ikke vil spørge om hjælp med den indstilling, det lyder på hvad jeg læser, at de kommer med overfor dit sarte barn.

måske de skulle reagere med mere positiv energi mod din lille dreng når uheldet er ude, istedet for, som jeg forstår på det, gøre ham flov og ked. for så er det jo klart han ikke vil have deres hjælp. hvis min forståelse af teksten er korrekt er der altså noget galt med pædagogerne i jeres sfo.. sorry to say



ja det tænkte jeg også. jeg henvender sig heller ikke til hende næste gang der er noget jeg talte med støtten i eftermiddags se evt starten af svaret til lene

jeg prøver at gøre alt for at han ikke skal være flov, men han er noget den alder hvor han godt ved at han ikke er som de andre.

jeg sagde at vi lige skulle gå ind og se om der var noget i bukserne og det ville han ikke og da jeg kunne lugte det så sagde jeg, at jeg syntes at det lugtede som om at han havde kommet til at lave noget, han siger så at vi skal ordne det der hjemme (men da vi skal med bussen og først er hjemme efter 1 time syntes jeg han skulle have ordne det) men det ender med at han skynder sig at cykle fra mig hvor jeg måtte efter for at sige at han skulle have det ordnet men han stikker af igen så jeg måtte bærer ham ind, og da han først var inde var der ikke noget. nå men vi få det ordnet(mens der ikke er nogen ude på toiletet (det er så lille at man ikke kan stå inde i boksne og ordne det. men lige da han var ved at tage bukser på kom der en dreng og spurgte om hvorfor han havde fået nyt tøj på og der sagde jeg at han bare var blevet lidt våd.

jeghar ikke opfattet dit svar som negativt.

jeg tror så ikke det er hele sfo der er sådan for hende jeg snakkede med før han startede var meget forstående og virkede som om de ville gører meget for at falde til tror bare de er for lidt fædagoger/medhjælper til for mange børn, der er vist 5-7 voksne til 47 børn om formiddagen også kommer alle dem der gå i børnehaveklasse nu om eftermiddagen. og der er i hverfald 2 andre der også har brug for hjælp

Anmeld

8. april 2013

helle85

Lene Unik skriver:



Det lyder som en god snak og aftale du har lavet med støtten - jeg tænker også at vejen frem er at han bliver hjulpet til at komme på toilet. Vil støtten hjælpe ham i starten med at tørre sig?

Jeg kan godt forstå den reaktion du mødte fra den anden pædagog, jeg har arbejdet i SFO i omkring 7 år, og jeg har ikke oplevet det. Så jeg tror ikke du skal tage det som en kritik, men at pædagogen blev overrasket - og ikke vidste hvordan hun skulle forholde sig til det. Jeg har oplevet flere børn der havde uheld og skulle have hjælp i den forbindelse, og vi har også jævnligt børn der skal mindes om at gå på toilet og som f.eks. gerne vil have en voksen til at stå udenfor toiletdøren. Selvom resourserne er knappe i en SFO, så er de fleste steder til at snakke med, når der kommer en forklaring og forståelse for problemstillingen.

Har I på noget tidspunkt øvet nye ting ved hjælp af belønning? Det hjælper for rigtig mange børn. Hvad der skal være at belønning er forskelligt. For nogle børn er det bare æren i at have klares en opgave og blive rost. Det kan f.eks. være at have et lille hæfte, købe nogle seje små klistremærker, og hver gang han har tørret sig selv, så får han lov til at sætte en klisteræmrke i bogen. Ved nogle børn skal der lidt større belønning til, det kan være at få lov til at bestemme hvad der skal spises til aftensmad, et spændende blad, samlekort, en oplevelse - ja det er kun fantasien der sætter begræsninger. Der skal så ingåes en aftale om hvor mange gange han skal tørre sig selv før at han får belønningen, og pas på med at sætte det så det er overkommeligt.

Er støtten kun i SFO eller er det også i skoletiden? Eller det vides måske ikke endnu? I vores kommune bliver reglerne ændret omkring tildeling af ressourcer til specialbørnene. Måske skal du være opmærksomt på det.

Er der blevet lavet et overleveringsmøde? Jeg kunne forestille mig at det vil være godt at både SFO og skole har god kendskab til ham, og at der på forhånd bliver lavet handleplaner.

Har du ikke lyst at svar her, så skriv det endeligt - det var tænk som en hjælp for dig, og ikke fordi jeg er nysgerrig. Du må også gerne skrive en privat besked hvis du hellere vil det. Jeg deler meget gerne ud af mine erfaringer.

Mit hjertebarn er børn med særlige behov.



svare lige sener da jeg lige skal lave maden færdig

Anmeld

8. april 2013

Lene Unik

helle85 skriver:



svare lige sener da jeg lige skal lave maden færdig



Helt i orden, jeg har også først mulighed for at læse igen efter kl. 21 - så det haster ikke.

Anmeld

8. april 2013

optimistmor

helle85 skriver:



ja det tænkte jeg også. jeg henvender sig heller ikke til hende næste gang der er noget jeg talte med støtten i eftermiddags se evt starten af svaret til lene

jeg prøver at gøre alt for at han ikke skal være flov, men han er noget den alder hvor han godt ved at han ikke er som de andre.

jeg sagde at vi lige skulle gå ind og se om der var noget i bukserne og det ville han ikke og da jeg kunne lugte det så sagde jeg, at jeg syntes at det lugtede som om at han havde kommet til at lave noget, han siger så at vi skal ordne det der hjemme (men da vi skal med bussen og først er hjemme efter 1 time syntes jeg han skulle have ordne det) men det ender med at han skynder sig at cykle fra mig hvor jeg måtte efter for at sige at han skulle have det ordnet men han stikker af igen så jeg måtte bærer ham ind, og da han først var inde var der ikke noget. nå men vi få det ordnet(mens der ikke er nogen ude på toiletet (det er så lille at man ikke kan stå inde i boksne og ordne det. men lige da han var ved at tage bukser på kom der en dreng og spurgte om hvorfor han havde fået nyt tøj på og der sagde jeg at han bare var blevet lidt våd.

jeghar ikke opfattet dit svar som negativt.

jeg tror så ikke det er hele sfo der er sådan for hende jeg snakkede med før han startede var meget forstående og virkede som om de ville gører meget for at falde til tror bare de er for lidt fædagoger/medhjælper til for mange børn, der er vist 5-7 voksne til 47 børn om formiddagen også kommer alle dem der gå i børnehaveklasse nu om eftermiddagen. og der er i hverfald 2 andre der også har brug for hjælp



mit svar var i sig selv heller ikke negativt. (nåede at skrive før dit svar til lene dukkede op)

men jeg bliver nu noget frustreret over at læse det du skriver og tænker at de pædagoger dvs hende du fortæller om samt støtten, med mine øjne set burde reager mere positivt over din dreng

i minde ører lyder det til de bare spør ham om han har lavet i bukserne, det gør ham flov og ked. jeg tænker de skulle have grebet det bedre an, fortælle din dreng at det er kommet til at ske, at det er okay og de er nødt til at få det fjernet så han kan lege videre igen for ligesom ikke at han skal blive flov, de er vel på forhånd klar over de står med et sensitivt barn som har et behov?

jeg hoppede på tråden fordi jeg frygter hvad der kunne ske mit barn til den alder. han går i dp nu og der har været oppe om bh skulle udsættes, men pga det helt ny babyflok der starter som han skal i bh, vil jeg ikke løbe risikoen med dekunne holde ham nede. 

Anmeld

8. april 2013

helle85

optimistmor skriver:



mit svar var i sig selv heller ikke negativt. (nåede at skrive før dit svar til lene dukkede op)

men jeg bliver nu noget frustreret over at læse det du skriver og tænker at de pædagoger dvs hende du fortæller om samt støtten, med mine øjne set burde reager mere positivt over din dreng

i minde ører lyder det til de bare spør ham om han har lavet i bukserne, det gør ham flov og ked. jeg tænker de skulle have grebet det bedre an, fortælle din dreng at det er kommet til at ske, at det er okay og de er nødt til at få det fjernet så han kan lege videre igen for ligesom ikke at han skal blive flov, de er vel på forhånd klar over de står med et sensitivt barn som har et behov?

jeg hoppede på tråden fordi jeg frygter hvad der kunne ske mit barn til den alder. han går i dp nu og der har været oppe om bh skulle udsættes, men pga det helt ny babyflok der starter som han skal i bh, vil jeg ikke løbe risikoen med dekunne holde ham nede. 



støtten er lidt hård indimellem men tackler ham godt på mange områder, men jeg tror at hun ser det på en anden måde end os da hun ikke ser hvordan han er her hjemme fik lige afvide idag at han opførte sig på samme måde som da han gik i børnehave ud over det med uheldet, han har dog ikke haft det idag. den pædagog der snakkede med ham omkring uheldet virkede usikke på hvordan hun skulle tackle det, for hun sagde også at hun ikke bare ville tage ham ind fordi hun var i tvivl om, om han ville blive utryg fordi han lige var startet,(det var hende jeg havde mødet med og hun var meget forstående osv. så tror endlige bare at hun ville ham det bedste, men det skulle nok værer støtten der gik ud og tog ham så hun kunne se hvordan hun taclede ham, men hun var inde for.

det er helt fint at du hoppede på tråden man kan altid få nogen bedre måder at tackle tingene på

må jeg spørge hvad der er med din dreng?

da lucas var lille kom han i børne have 3 mdr før han blev 3 og det syntes jeg var fortidligt men hans dagpleje mor skulle stoppe, jeg ville helst have ham hen til frejs dagpleje mor da han kunne lide hende og havde været der i gæste dagpleje, men det måtte han ikke. allerede dengang fik jeg ret i det var fortidlig han faldt aldrig til og vi endte med at måtte skifte børnehave

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.