Argh MAD!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

863 visninger
13 svar
0 synes godt om
17. marts 2008

Lise

Er der nogen, udover Simon, der endnu ikke spiser rugbrødder? Eller gnaver frugt, grøntsagsstænger, ostehaps? Simon æder grød og gennemblendet mad... Havde netop tænkt at NU skulle det være; jeg ville indføre rugbrødshapsere - og så blev han syg, og har nægtet alt andet end mme i en uge. Nu spiser han igen, men det er ligesom om vi er fuldstændig ude af rytme. Så Simon æder grød med blendet frugtmos. Suk! :$ Og jeg er helt uinspireret også... har netop læst jeres "maddage" igennem, og tænker bare at det kan jeg ikke overskue... Føler mig lidt som en rådden mor når jeg ikke engang kan lære mit barn at spise rigtig mad.. :( Han har heller aldrig fået det samme som os til aften. Er helt på skideren der, synes jeg - ser I, vi spiser f.eks. aldrig kogte kartofler (som jo nemt lige kan moses til barnet), og når vi får ris eller pasta er det næsten altid med noget rimelig spicy tilbehør... det er vel ikke så smart for lille Simons mavse med chili? Hmm, vi må vel bare skrue lidt ned for chilien, og spise noget mere "almindeligt" mad? Eller hva'? Igår fik vi f.eks. en nudelsalat og noget oksekød - det kan man jo ikke lige mose til ham... ork, tror jo længere jeg trækker det, des sværere bliver det for mig at komme igang. Godt han snart skal i vuggestue - så får han da noget varieret mad dér.........

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2008

Anna-Rosa

Det er bare surt, men tænk på at han måske bare skal bruge lidt længere tid på det...Min datter æder helt vildt, men gider så tilgengæld ikke bevæge sig!
Hvis han gerne vil spise ris og pasta, hvorfor så ikke have frikadeller og oksekøds boller i fryseren (og ja dem må man altså gerne købe:)) ogg så blend det i? Hvis i får lasagne så frys noget ned så du altid kan tage lidt op til ham...hvad med boller i karry, det er også et hit herhjemme?

Håber det var til lidt hjælp:)

Anmeld

17. marts 2008

Helle30

Og vel kan han da spise nudelsalat med oksekød + alt andet, som I får til aften. Prøv dig frem Lise.

(H) - Helle

Anmeld

17. marts 2008

Lise

Helle: Men hvad så med nudelsalaten og oksekødet (i dette tilfælde sådan et helt stykke - ikke strimler eller hakket) - ville du bare skære det ud eller fræse det en tur rundt i blenderen?

Hmm, må sgu nok snart komme ind i kampen. Faen, synes sgu det her madhalløj har været det sværeste ved hele denne mor-opgave hidtil...

Anmeld

17. marts 2008

Sille

Hej Lise..
Altså her kæmper vi jo også en kamp med Freja. Hun kan godt spise rugbrød ,men kun ca 4 hapsere og mht kartofler, grøntsager osv.. så det også først nu hun er bgyndt så småt på det og kun hvis det nærmest flyder i sovs.. +o(
Hun sidder med grøntsagsstænger men spiser dem ikke rigtig..
Vi får heller aldrig kartoflre, ris eller noget kulhydrat-tilbehør om aftenen.. men jeg koger noget til hende ved siden af.. så har jeg nogle kødboller i fryseren som jeg kan tage op hvis vi spiser noget
kød hun ikke kan spise..
Kender udemærket det med at det mad der bliver helt uoverskueligt.. Er selv ved at opgive Freja... men jeg går ud fra hun nok skal lære det.. Det er vel trods alt de færreste 10 årige der lever af risgrød.. :D
Nå.. ved ikke om du ku bruge noget af det.. ville bare lige sige at jeg forstår dig..:)
-sille

Anmeld

17. marts 2008

Lise

hej Sille,

Selvom det er træls at i kæmper med Frejas mad, så må jeg sige at det er dejligt ikke at være alene med et barn der ikke er god til at spise alt muligt... Jeg må igang med at lave noget mad til fryseren - her på det sidste har jeg været slem til lige at varme et glas hipp-mad; det er nemt, hurtigt - og Simon elsker det! Men det er jo også dyrt..

Og så et spørgsmål (ikke specifikt til Sille): må de gerne få stegt mad nu? Altså hvis vi f.eks. får frikadeller - eller skal man skære det af der er stegt, så de kun får "indmaden" af frikadellen?

Og et spørgsmål mere: er der nogen der deler maden op. Altså kød i én bunke, grøntsager i en anden - eller er det bare en stor pærevælling? (hmm, lidt underligt at skrive pærevælling i denne sammenhæng, og sjovt som det ord bare har været et ord indtil man er blevet mor).

Anmeld

17. marts 2008

Sille

Lise skriver:

hej Sille,

Selvom det er træls at i kæmper med Frejas mad, så må jeg sige at det er dejligt ikke at være alene med et barn der ikke er god til at spise alt muligt... Jeg må igang med at lave noget mad til fryseren - her på det sidste har jeg været slem til lige at varme et glas hipp-mad; det er nemt, hurtigt - og Simon elsker det! Men det er jo også dyrt..

Og så et spørgsmål (ikke specifikt til Sille): må de gerne få stegt mad nu? Altså hvis vi f.eks. får frikadeller - eller skal man skære det af der er stegt, så de kun får "indmaden" af frikadellen?

Og et spørgsmål mere: er der nogen der deler maden op. Altså kød i én bunke, grøntsager i en anden - eller er det bare en stor pærevælling? (hmm, lidt underligt at skrive pærevælling i denne sammenhæng, og sjovt som det ord bare har været et ord indtil man er blevet mor).

Ja syns også det er rart ikke at være alene.. Tynen er også med.. IK TYNEN!! ;)

Jeg har også givet hende glas-mad.. men min sp siger jeg skla være streng.. så det prøver jeg nu.. og så godt med sovs..+o(
Min sp sagde at de godt måtte få stegt mad nu..
Men freja kan sgu ik tygge det, så jeg maser det.. hvis det er stegt hakket kød tager jeg det inderste og giver hende.. Idag har jeg revet (fint) gulerod ned i hendes sovs-kartoffelsjask.. og det gled fint ned.. (4 BIDDER.... så ik det store...)
Regner med at trappe sovsen ned når hun har vænnet sig lidt til maden..
Vi deler det ikke op.. grønt, kartoffel/ris/pasta får sovs.. nogle gange kødet for sig selv..

Anmeld

17. marts 2008

Anna-Rosa

Ellers så blend det, så bliver det meget mere fint, men de får jo al den smag som der skal til for at de gider at spise det:)

Anmeld

17. marts 2008

Helle30

Lise skriver:

Helle: Men hvad så med nudelsalaten og oksekødet (i dette tilfælde sådan et helt stykke - ikke strimler eller hakket) - ville du bare skære det ud eller fræse det en tur rundt i blenderen?

Hmm, må sgu nok snart komme ind i kampen. Faen, synes sgu det her madhalløj har været det sværeste ved hele denne mor-opgave hidtil...

Først skærer du det i 1x1 cm (max 1 skive steg) og putter lidt nudelsalat og sødmælk over. Så giver du det 2 min. ved max effekt i mikroen og moser det groft med en gaffel. Tilsæt en smørklat eller en spsk. olie og lad køle til spisetemp. Og lad så for alt i verden være med at opføre dig somom, måltidet vil blive en katastrofe. Den vil han fatte med det samme, og du vil få, hvad du "beder om".

Til middag spiser jeg som regel en hurtig salat, og det dutter jo ikke til Sofie, som ikke er på kur. Hun får ofte en skive rugbrød i dyb tallerken - ovenpå putter jeg leverpostej, torskerogn, makrel el. en skive pålæg. Maden overhældes med lidt sødmælk og får 1 min. ved fuld effekt i mikroen - tilsættes smørklat el 1 spsk. olie, moses groft og serveres (mades med ske).
Det er ret vigitgt at starte måltidet, mens barnet ikke er for sultent og ikke er træt, har jeg opdaget. Ellers er projektet dømt til at mislykkes. Mht. at øve fingermad og kop, så gør vi det ofte, når Sofie er frisk efter en lur men ikke vildt sulten. Altså sådan at fingerøvelserne bliver en leg og ikke en kamp om at blive mæt. Hun kan sidde med alverdens ting skåret i stave, mens jeg/vi laver noget andet i nærheden. Hvis hun er gammelsulten dur det ikke. Så bliver det bare til skrig og skrål, -koppen kyles ad h. til og maden tabes konstant til hundens store begejstring.
Så start måltidet 3/4 time før normalt, når Simon er vågen og i godt humør.

- Helle, som stadig lærer meget om små børn og mad

Anmeld

17. marts 2008

Lise

Helle: Tak for "opskriften" til at få barn til at spise rigtig menneskemad ;) Jeg starter IMORGEN!!! Og så må jeg finde på noget til vores aftensmad, som Simon også kan få glæde af...

Lise - bedst til at lave mad til voksne mennesker

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.