Anonym skriver:
Der er noget der har undret mig en del på det sidste og jeg er anonym da jeg ikke vil udlevere mine venner.
Jeg har en pige på 3,5 år og hun bestemmer ikke selv hvad tøj hun skal have på, hvilke sko hun skal have osv osv. Hun er ligeglad, men HVIS det interesserede hende, kunne hun være medbestemmende. Hvis vi f.eks var ude at købe nye sko, kunne hun få lov til at vælge mellem to modeller mor har valgt ud. Så hun ikke f.eks valgte varme sko når der skulle købes sandaler.
Jeg synes så tit jeg ser, blandt veninder/familer at børnene i alderen 3-4 år bestemmer suverænt og det synes jeg egentlig ikke er helt holdbart. Har f.eks noget familie hvor pigen på 3 år fik lov til at tage sandaler på en vinterdag med sne. Hun fik da bare tykke strømper på. Så står jeg altså af! Eller at moderen ikke kan købe tøj uden at have barnet med fordi pigen VIL have glimmer på tøjet.
Hvordan foregår det hjemme hos jer? Tænker især jer der har børn på 3-4-5 år.
min datter er 5 år og lige nu er hun ikke så slem for hun har fundet ud af at de tøj mor køber er pænt

vi har haft vores kampe omkring tøj på et tidspunkt ville hun selv vælge sit tøj i skabet selvom det ikke passede sammen eller til årstiderne

og der gjorde jeg det at jeg tog 2sæt frem også kunne hun vælge mellem dem, og da jeg har holdt fast også selvom hun indimellem har været tosset, men hun lærte det hurtigt

da vi ikke har så mange penge til tøj så få hun ikke selv lov til at bestemme, men da jeg køber over nettet både brugt og nyt så spørg jeg hende om det er noget hun vil have og somregl siger hun ja, og hvis der er flere farver at vælge imellem så vælger hun som regl det lilla og det er som regl også det som jeg ville have valgt

fodtøj vælger jeg og det samme med overtøj, hun fik sandaler i februar og der spurgte hun også om hun måtte få dem på i børnehave også måtte jeg jo fortælle hende at det var for koldt, men at hun kunne få dem med i børnehavde og bruge dem som sutsko og det var ok,
min søn på 6år er storst set lige glad med tøj han vil helst have bukser med snorer så det prøver vi at købe lidt af. han vil ikke gå med bukser han ikke kan lukke(bukser med almindelig knapper) og det acceptere vi også.
den ene dag fandt han selv strømper, fra den bunke hvor der ikke var nogen ens, han havde taget dem på og det hele, så jeg spurgte om han ikke ville have dem på jeg havde fundet, og det ville han ikke så han fik lov til at gå sådan i børnehave, de havde dog også en snak til samling omkring det, for der var mange af de andre børn der ikke mente at man kunne have 2 forskellige strømper på, så pædagogerne måtte forklare at det kunne man godt og lucas fotalte stolt at han selv havde fundet dem.
det blev vist lidt langt