Anonym skriver:
Hej med jer,
Jeg trænger til at høre, hvad andre måske ville gøre i min situation. Til at starte med får I her lidt grundviden:
Jeg bor sammen med min kæreste og vores søn på 7 mdr. Min barsel slutter d. 01. juli 2013.
Vi har lige solgt vores (alt for dyre) lejlighed, og flytter d. 01. juni 2013 hjem til mine svigerforældre. (De flytter i kolonihaven, så vi har huset for os selv). Det er planen at vi vil blive boende der sommeren over, så vi kan spare op til et indskud i en lejebolig.
Jeg har et job, som jeg virkelig ikke ønsker at komme tilbage til. Allerede inden jeg blev gravid, var jeg aktivt jobsøgende. Virksomheden er desuden på konkursens rand, og mens jeg har været på barsel, er samtlige af de kollegaer jeg var på hold med, blevet fyret. Det er 100% kun fordi jeg har barsel, at jeg ikke også er røget. Så jeg vil sikkert få en fyreseddel så snart min barsel er slut.
Så her er mit problem:
Jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre når min barsel slutter. Jeg vil SÅ gerne starte uddannelse, men vil derved skulle gå på SU. Vi kan nok ikke få økonomien til at hænge sammen med mindre jeg også tager et SU-lån. Men så vil vi også VIRKELIG komme til at leve skrabet. Alternativt skal jeg finde mig et job. Men de kloge siger jo, at der ingen jobs er at få.
Jeg er i syv sind. Skal jeg begynde at lede efter et job? Og hvad så hvis ikke jeg kan finde et? Eller skal jeg starte uddannelse, og så må vi leve af havregrød og spaghetti de næste 2-4 år?
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra andre, hvor 1 forælder er på SU. Hvordan får I det hele til at hænge sammen? I øvrigt er min kæreste håndværker og tjener fint nok.
Anyone med et råd eller egne erfaringer????? 
Hvorfor skulle I dog leve af havregrød når din kæreste tjener fint nok?
Jeg er nok den rette at spørge, for jeg VED om nogen hvordan det er at være på SU med barn, det har jeg været i over 4 år nu.
fra min søn blev født og til jeg fik min studentereksamen i 2011 var både min kæreste og jeg på SU, vi levede to voksne og et barn af 10.000 udbetalt om måneden. Vi havde en lejlighed til 3000 kr om måneden ink. alt og de sidste 7000 brugte vi på mad, regninger og fornøjelser. Vi havde råd til at rejse en gang om året og vi havde også bil (dog en lille brugt spand af en fiat punto, men vi havde den da!)
Efter min studentereksamen fik min kæreste ret hurtigt arbejde og vi flyttede derefter til Aalborg, hvor jeg studerer på lærerseminariet. Det tager 4 år. Vi flyttede fra vores alt for dyre lejlighed i Aalborg til et hus vi købte i Arden (vi skulle bo i en by der var nogenlunde tæt på mandens arbejdsplads og med direkte forbindelse til min uddannelse)
Jeg er gravid igen og jeg skal så på barsel på SU igen. Jeg har 2 år af mit studie tilbage + et års barsel og jeg har INTET lån, (kun fra tidligere) Jeg får intet forsørgertillæg, jeg får kun standard SU, ligesom alle andre studerende og vi får altså GOD mad hele måneden. Vi har fornyet vores bil med en 5-dørs, som er mere up to date og vi mangler ingenting! Vi elsker at rejse, så det gør vi også.
Det handler om at prioritere og nyde livet som studerende, for der har man MASSER af tid med sine børn!