Folinsyre og P-piller ..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.955 visninger
8 svar
5 synes godt om
15. marts 2013

LA90

Jeg har fået strenge ordre af min mor, og anbefaling af lægen, at når vi beslutter os for at blive gravide, skal jeg tage folinsyre i 3 måneder inden vi forsøger. Men jeg er på p-piller, og så tænkte jeg på om man skal stoppe med p-pillerne når man begynder med folinsyren? Eller har det ingen betydning?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2013

De3Guldklumper

LA90 skriver:

Jeg har fået strenge ordre af min mor, og anbefaling af lægen, at når vi beslutter os for at blive gravide, skal jeg tage folinsyre i 3 måneder inden vi forsøger. Men jeg er på p-piller, og så tænkte jeg på om man skal stoppe med p-pillerne når man begynder med folinsyren? Eller har det ingen betydning?

Den dag du stopper med p-pillerne starter du på at tage folinsyre..

Anmeld

15. marts 2013

LA90

Fik af vide at jeg skulle tage folinsyren i 3 måneder, inden vi sådan rigtig forsøgte. Så jeg skal stoppe med p-pillerne, tage folinsyre i 3 måneder, og så forsøge rigtigt ?

Anmeld

16. marts 2013

Kløver

LA90 skriver:

Forstår ikke hvid du skal tage dem inden i ønsker en graviditet, de virker fra dag 1 og er hurtigt ude af kroppen, da det ikke er depotpiller, derfor virker det underligt hvis i skal op allerede mens du er på p-piller. Ville nok råde dig til at spare de 3 mdr, da de ingen virkning/betydning har, og så starte op når du ønsker at blive gravid og smider p-pillerne når du så får den positive test, tage folsyren færdig og derefter starte med gravitamin, og fra uge 10 jern jeg brugte i stedet for pillerne kreuterblüt

Anmeld

16. marts 2013

Rockertand

Maja84 skriver:

Forstår ikke hvid du skal tage dem inden i ønsker en graviditet, de virker fra dag 1 og er hurtigt ude af kroppen, da det ikke er depotpiller, derfor virker det underligt hvis i skal op allerede mens du er på p-piller. Ville nok råde dig til at spare de 3 mdr, da de ingen virkning/betydning har, og så starte op når du ønsker at blive gravid og smider p-pillerne når du så får den positive test, tage folsyren færdig og derefter starte med gravitamin, og fra uge 10 jern jeg brugte i stedet for pillerne kreuterblüt

Uenig.

Det kan godt være, at pillerne ikke er depottabletter, men man har jo et depot i kroppen (halvdelen i leveren), som ved langt de fleste danske kvinder er i underskud, og det tager altså sin tid at få det tanket op igen, da man ikke ved, hvor længe det tager at blive gravid, bør man starte optankningen i god tid for at sikre, at man har tilstrækkeligt:

Fra promedicin.dk:

Forebyggelse af folsyremangel hos gravide
0,4 mg 1 gang dgl. fra 4 uger før planlagt graviditet til efter 1. trimester (tabl. 0,4 mg findes som kosttilskud). Ved tidligere fødsel af barn med neuralrørsdefekt gives 5 mg dgl .

Fra sundhed.dk:

For langt de fleste vil en almindelig sund kost være tilstrækkeligt til at dække fostrets behov. Det anbefales, at tage folinsyre 0,4 mg fra man forsøger at opnå graviditet - endnu bedre 3 måneder før du bliver gravid - og indtil gestationsuge 12.

Ernæringsrådet har udsendt en rapport, hvor det samme fremgår.

Anbefalingen blev første gang udsendt i 1999 i en informationspjece, og det har været anbefalingen i mange år.

Den nuværende anbefaling siger: "Fra graviditeten planlægges" - og den er formentligt ændret pga. den faldende fertilitet, og fordi folsyredepotet for en stor del kvinder kan nå et acceptabelt niveau i løbet af 1 måned.

Folsyre er vandopløseligt, og derfor udskilles overskydende i urinen, man kan derfor ikke få for meget, og da prisen er noget lignende 40 kr for et glas med piller til 3-4 måneder, så synes jeg da, at man skal tage det i god tid inden planlagt graviditet, hvad enten man følger den ene eller den anden anbefaling.

Anmeld

16. marts 2013

Kløver

Rockertand skriver:

Uenig.

Det kan godt være, at pillerne ikke er depottabletter, men man har jo et depot i kroppen (halvdelen i leveren), som ved langt de fleste danske kvinder er i underskud, og det tager altså sin tid at få det tanket op igen, da man ikke ved, hvor længe det tager at blive gravid, bør man starte optankningen i god tid for at sikre, at man har tilstrækkeligt:

Fra promedicin.dk:

Forebyggelse af folsyremangel hos gravide
0,4 mg 1 gang dgl. fra 4 uger før planlagt graviditet til efter 1. trimester (tabl. 0,4 mg findes som kosttilskud). Ved tidligere fødsel af barn med neuralrørsdefekt gives 5 mg dgl .

Fra sundhed.dk:

For langt de fleste vil en almindelig sund kost være tilstrækkeligt til at dække fostrets behov. Det anbefales, at tage folinsyre 0,4 mg fra man forsøger at opnå graviditet - endnu bedre 3 måneder før du bliver gravid - og indtil gestationsuge 12.

Ernæringsrådet har udsendt en rapport, hvor det samme fremgår.

Anbefalingen blev første gang udsendt i 1999 i en informationspjece, og det har været anbefalingen i mange år.

Den nuværende anbefaling siger: "Fra graviditeten planlægges" - og den er formentligt ændret pga. den faldende fertilitet, og fordi folsyredepotet for en stor del kvinder kan nå et acceptabelt niveau i løbet af 1 måned.

Folsyre er vandopløseligt, og derfor udskilles overskydende i urinen, man kan derfor ikke få for meget, og da prisen er noget lignende 40 kr for et glas med piller til 3-4 måneder, så synes jeg da, at man skal tage det i god tid inden planlagt graviditet, hvad enten man følger den ene eller den anden anbefaling.

Okay har jeg haldrig hørt om, kun man skulle starte fra man ønskede graviditet, men så blev jeg da så meget klogere

Anmeld

16. marts 2013

Balinus

Ja -  folinsyre er et B- vitamin der ved for meget udskilles med urinen, så derfor helt uskadeligt.

Det skal dog siges at det kun er i DK at man anbefaler en så lille dosis  som 0,4 mg, alle andre lande anbefaler man op til 5 mg, hvilket kan købes i håndkøb på apoteker i alle EU-lande undtagen DK.

De 5 mg skal tages mens man prøver at blive gravid og helt hele vejen igennem graviditeten. Årsagen til dette er at de hormon der får vores krop til at holde på fosteret, er byggede op at forlinsyre, og det skal der bruges temmelig meget af. Disse hormoner bla. luteiniserende hormon (LH), progesteron og østrogen har til opgave at fastholdes livmoderslimhinden i en tilstand, hvor fosteret kan udvikle sig, og ikke tabes eller udstødes.

Dk er det land i EU med flest spontane aborter…!

Folinsyre har dog 3 bivirkninger: Du får strække negle, ren hud og glansfuld hår…

Så tag der bare, med eller uden p-piller, din krop har brug for det!

Anmeld

16. marts 2013

FrkZier

LA90 skriver:

Langt de fleste stopper på deres p-piller et par måneder inden de begynder på at prøve og blive gravide, så hormonerne er ude af kroppen - her kunne du jo snildt starte op på folinsyre 

Anmeld

16. marts 2013

Tona

LA90 skriver:

Jeg tænker at du bare kan begynde at tage folinsyren den dag i påbegynder pb

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.