Amandas-mor skriver:
Ballonkateter er hvor de sætter en "ballon" op i livmoderhalsen og så udvides den gradvist over en nat. Næste morgen tager man den ud og så skulle livmoderhalsen være så udvidet at man kan prikke hul på fostervandet. Så håber man på at kroppen selv går i gang med at lave veer, men lykkes det ikke er man tvunget til at sætte ve-drop op hvorefter kroppen så vil lave veer.
Det er den mildeste form for igangsættelse næst efter hindeløsning som man altid bør prøve først.
Ved første fødsel blev jeg sat i gang med hormoner (stikpiller) og det var en meget negativ oplevelse for mig og jeg tålte virkelig hormonerne dårligt og var syg bagefter.
Derfor har de denne gang sammensat en plan for mig hvor vi først prøver med hindeløsning. For hvis det virker så giver det jo en helt naturlig fødsel. Det er kroppens egne hormoner man frigiver ved hindeløsning og der er ingen bivirkninger ved det. Det virker dog kun i 50 % af tilfældende.
Virker hindeløsningen ikke så får jeg så det der ballonkateter og normalt vil man så (i alt fald på mit fødested) sætte ve-drop op efter max 1 time hvis kroppen ikke selv laver veer. Men man har så valgt at udskyde det 6 timer i mit tilfælde fordi jeg ikke tåler hormonerne. Men efter 6 timer er der desværre igen vej udenom.
Hvis jeg er heldig kan jeg undgå ballonkateteret hvis de er i stand til umiddelbart at tage vandet uden hjælp (hvis livmoderhalsen er begyndt at åbne sig af sig selv). Men her risikerer jeg jo så også ve-drop.
Men det gode er at ve-drop trods alt ikke er ligeså slemt som de hormoner der er i stikpillerne så det er stadig bedre. Men jeg håber så inderligt at jeg går i fødsel af mig selv inden igangsættelsen eller at hindeløsningen virker.
Jeg håber ikke at det her virker skræmmende på dig, når nu du måske skal have tid til igangsættelse. Det er ret sjældent at man ikke tåler hormonerne og bliver syg bagefter ligesom jeg gjorde. Det der oftere sker (hvis der sker noget) er at veerne kommer med mindre pauser og er mere smertefulde end normalt. Det er self. også træls nok og jeg vil da bestemt også råde dig til at bede om at få foretaget hindeløsning først for at se om det virker på dig. Så du evt her muligheden for at slippe for igangsættelsen. 
Min jm har slet ikke nævnt hindeløsning for mig, så jeg ved faktisk ikke om det er fordi de måske ikke praktiserer det her i Viborg eller hvordan det lige hænger sammen..
Det hun sagde var, at jeg skulle ringe ind der d. 14. marts på et telefon nummer til en sekretær der sidder på barselsgangen, som så vil give mig en tid til at komme ind og blive undersøgt osv., og derfra skal vi så enten have piller som skal sluges, sagde min jm, eller hvis de kunne komme til det ville de tage vandet og håbe på, at det hele ville komme af sig selv..
Hun sagde, at det var mest skånsomt for mig, hvis de kunne tage vandet, da pillerne kunne være laaaaang tid om at virke, altså det kunne tage flere dage at få dem til at fungere på mig hvis vi var uheldige..
Jeg tror virkelig der skal meget til at skræmme mig mht. fødsel, det eneste jeg er lidt nervøs for er hvordan jeg selv reagerer på smerterne, om det bliver som da jeg havde blindtarmsbetændelse og jeg ikke sagde en lyd, bare lå og græd smerterne ud uden lyd på, eller om jeg bliver total højrystet
Men jeg er overhovedet ikke bange eller nervøs, jeg er bare pisse utålmodig nu!