Kan man sige nej til at dit barn skal dumpe i børnehavekl. ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8.040 visninger
15 svar
22 synes godt om
2. marts 2013

anne2009

Kære Venner

Min datter går i børnehave klasse og hendes lærer føler jeg er lidt efter os. Min datter bliver fulgt i skole af SFO da jeg møder tidligt på arbejde, derfor ser jeg ikke hendes lærer.

Nu har hendes lærer ringet til mig og siger at min datter kan risikere at dumpe, fordi hun kan ikke læse og er lidt følsom osv.

Jeg er slet ikke enig med hende, vi har altid fået afvide at hun er hurtig i udvikling.

Vi skal snart til samtale, kan man sige nej tak til at gå året om igen (hun vil blive meget ked af det, hvis hun skal miste sine venner også)

Har I oplevet lignende, hvem bestemmer om hun skal dumpe eller ej?
Hjælp...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2013

roenlund

Det er skolelederen der bestemmer, de skal snakke med forældrene men det er ham/ hende der bestemmer. De grunde du nævner virker tynde men hvis barnet reelt ikke er klar til 1 kl er det bedst at vente da de mange nederlag der vil følge med at starte for tidligt kan knække nogle børns lyst til skole.

Anmeld

2. marts 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

For det første - brug ikke ordet "dumpe" om at udskyde 1. klasse et år. Det klinger så negativt, og der er absolut ingen skam i at tage et ekstra år i børnehaveklassen. 

For det andet, så lyt godt til børnehaveklasselærerens argumenter og observationer, før du beslutter dig. Hun ser dit barn i en sammenhæng, du ikke er en del af, og hun har en erfaring og viden, der byder hende at beskytte dit barn mod mulige nederlag. Hun har kun din datters trivsel for øje. Derfor er det virkelig vigtigt, at du lytter. 

Som lærer for de ældste elever i folkeskolen støder jeg ofte på børn, hvis skolegang er præget af, at de kom for tidligt i skole, og det er virkelig synd, at de mister muligheden for et godt udbytte af skoletiden pga. manglende modenhed. Det påvirker både deres faglige udbytte og deres sociale status i klassen. 

Jeg kender jo ikke dit barn, men overvej det grundigt, før du evt. går imod lærerens anbefaling. Tag til samtalen med et åbent sind og husk, at vi kender meget lidt til vores børns ageren i skolesammenhæng. 

Anmeld

2. marts 2013

cn

anne2009 skriver:

Kære Venner

Min datter går i børnehave klasse og hendes lærer føler jeg er lidt efter os. Min datter bliver fulgt i skole af SFO da jeg møder tidligt på arbejde, derfor ser jeg ikke hendes lærer.

Nu har hendes lærer ringet til mig og siger at min datter kan risikere at dumpe, fordi hun kan ikke læse og er lidt følsom osv.

Jeg er slet ikke enig med hende, vi har altid fået afvide at hun er hurtig i udvikling.

Vi skal snart til samtale, kan man sige nej tak til at gå året om igen (hun vil blive meget ked af det, hvis hun skal miste sine venner også)

Hjælp...

Hej Hej. Kan sagtens forstå du er frustreret. Er lærer i indskolingen.. Så jeg er selvfølgelig lidt farvet i min holdnig.. 

Når en elev skal gå en klasse om, er det en alvorlig sag.. Og parterne skal helst være enige, for at det bliver godt. 

I princippet kan du godt nægte, men hvis læreren og skolelederen mener det er det rigtige, kan de selvfølgelig komme med en kraftig anbefaling. Og i yderste konsekvens involvere kommunen, hvis de mener det er svigt, at i ikke tager imod deres råd.

Jeg synes det er super vigtigt, at i får en snak om, hvad det er, der gør at de anbefaler det. Er det socialt, fagligt eller begge dele. 

Jeg er af den holdning, at man skal være meget sikker i sin sag når man beder et barn om at gå om. For nogle bliver det en oplevelse, som følger den i lang tid, for andre er det bare det helt rigtige. 

Kommer et barn i 1. kl uden at være klar til de nye udfordringer, kan det blive rigtig svært i lang tid. Og alle børn har jo bedst af at samle på sejre og ikke nederlag. 

Så få holdt et møde så hurtigt som muligt, så i kan få et samarbejde igang. Det når alle længst med. Få vendt både fordele og ulemper, så i kan træffe beslutningen på så godt et grundlag som muligt.. 

Og kan ikke lade være med at ærgre mig over, at det nu næsten er umuligt at få lov til at børn får et ekstra år i børnehaven i stedet for at skulle gå to år i bh.klasse. Det er så meget bedre.. Men det er jo en helt anden snak.. 

Håber det bedste for jer..

Anmeld

2. marts 2013

MorDk

SKAL man kunne læse i børnehaveklassen?????

Anmeld

2. marts 2013

musse1

anne2009 skriver:

Kære Venner

Hjælp...

hvis i er helt unige, og mener hun sagtens kan klare og følge med i 1 klasse, så kan i godt sige i vil ha, hun skal videre, det er jer som bestemmer i sidste ende. 

vores den ældste. havde ik nogle fast lærer i o kl. da hans faste lærer gik hen og bliv syg, de mente vores søn skulle gå om i 0 klasse, vi valgte at sige, at vi fulgte deres råd, da vi mente, de viste bedst, vi snakkede med sfoen om det, og de var en del med i hans timer, og fortalte, han bestemt ikke skulle gå om, for så var der mange andre som også skulle, ja han havde lidt svært ved læsning, men god til de andre ting. så vi valgte 1 uge før sommerferien og sige vi ville ha ham med i 1 klasse, og det gik fint han går nu i 2 kl. 

men som hovederegel vil jeg lytte til hvad læren siger og hvorfor de mener ens barn skal gå om, er jo ikke en skam at gå om, hvis ikke man er parat, men man skal huske hvis man rykker sit barn op, og det ikke er parat, kan det være et stort nedelag og konstant skal være bagud eller ikke kan følge med, men hvis barnet er parat er det samtidig rigtig synd, hvis de skal sidde og kede sig, fordi der er valgt forkert, men nej hvor er det svært ..

kender hverken jer eller jeres barn, så kun jer som kan tage beslutningen, hvad der er bedst for jeres datter, men ta en samtale med hendes lærer. husk er jer som forældre som bestemmer i sidste ende, lige meget hvad læreren mener. 

Anmeld

2. marts 2013

Lullaby

musse1 skriver:

hvis i er helt unige, og mener hun sagtens kan klare og følge med i 1 klasse, så kan i godt sige i vil ha, hun skal videre, det er jer som bestemmer i sidste ende. 

vores den ældste. havde ik nogle fast lærer i o kl. da hans faste lærer gik hen og bliv syg, de mente vores søn skulle gå om i 0 klasse, vi valgte at sige, at vi fulgte deres råd, da vi mente, de viste bedst, vi snakkede med sfoen om det, og de var en del med i hans timer, og fortalte, han bestemt ikke skulle gå om, for så var der mange andre som også skulle, ja han havde lidt svært ved læsning, men god til de andre ting. så vi valgte 1 uge før sommerferien og sige vi ville ha ham med i 1 klasse, og det gik fint han går nu i 2 kl. 

men som hovederegel vil jeg lytte til hvad læren siger og hvorfor de mener ens barn skal gå om, er jo ikke en skam at gå om, hvis ikke man er parat, men man skal huske hvis man rykker sit barn op, og det ikke er parat, kan det være et stort nedelag og konstant skal være bagud eller ikke kan følge med, men hvis barnet er parat er det samtidig rigtig synd, hvis de skal sidde og kede sig, fordi der er valgt forkert, men nej hvor er det svært ..

kender hverken jer eller jeres barn, så kun jer som kan tage beslutningen, hvad der er bedst for jeres datter, men ta en samtale med hendes lærer. husk er jer som forældre som bestemmer i sidste ende, lige meget hvad læreren mener

Nej det er det faktisk ikke. Hvis læreren og skolelederen mener at det vil være i barnets bedste tarv at gå om og forældrene nægter kan skolen inddrage kommunen og de kan så træffe beslutningen.

Anmeld

2. marts 2013

Lullaby

MorDk skriver:

SKAL man kunne læse i børnehaveklassen?????

De skal kunne børnestave. Dvs sammensætte ord på baggrund af lydene. Ikke stave korrekt men sådan så man kan læse det hvis man læser det højt.

Anmeld

3. marts 2013

musse1

Lullaby skriver:

Nej det er det faktisk ikke. Hvis læreren og skolelederen mener at det vil være i barnets bedste tarv at gå om og forældrene nægter kan skolen inddrage kommunen og de kan så træffe beslutningen.

der må så være meget forskel, fra skole til skole/kommune , for vi fik at vide ,at det var os som bestemte som forældre, men at de kunne vejlede os.

ved det samme med min mands nevø, de sagde han bestemt skulle gå om, men forældrene var imod, han rykkede op, var på en anden skole. 

Anmeld

3. marts 2013

roenlund

musse1 skriver:

der må så være meget forskel, fra skole til skole/kommune , for vi fik at vide ,at det var os som bestemte som forældre, men at de kunne vejlede os.

ved det samme med min mands nevø, de sagde han bestemt skulle gå om, men forældrene var imod, han rykkede op, var på en anden skole. 

Det står i folkeskoleloven at det er lederen der bestemmer, men det er de færeste    ledere der vil gå stik imod forældrene medmindre det er ekstreme tilfæde...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.